Novi zrakoplovi su ipak bolje rješenje

Autor: Saša Vejnović , 13. prosinac 2009. u 22:00

Vojska nema novca ni za vojničke čizme, ali plaćanje Talijanima za nadzor nad nebom dok njihove ribarice vršljaju Jadranom nije najsretnije rješenje

Predsjednik Republike Stjepan Mesić prilikom obljetnice Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, progovorio je i o (ne)mogućnosti nabavke višenamjenskih borbenih zrakoplova u ovim kriznim vremenima. Dio medija shvatio je da Mesić zapravo zaziva ugovaranje patroliranja hrvatskim nebom s jednom od susjednih zemalja, iako se još donedavno zalagao za neka sasvim druga rješenja.

Kako god bilo, potpuno je jasno da Hrvatska ni 2010. godine neće ići u nabavku novih borbenih zrakoplova. Zbog takve odluke tuguju svi, posebice zrakoplovaci koji će još neko vrijeme letjeti na starim MIG-ovima i nadati se da im pritom neće otpasti kakav dio. A tužni mogu biti i gospodarstvenici jer će im još neko vrijeme biti zatvorena vrata potencijalno izdašnog offseta. Jutarnji list piše da je švedski Saab Hrvatskoj ponudio osam novih Gripena za oko 220 milijuna eura, a u cijenu su uračunati rezervni dijelovi i obuka pilota. Dakle, cijena jednog zrakoplova iz tog paketa bila bi 27,5 milijuna eura. Da se radi o trgovačkom centru koji prodaje zrakoplove, ispred ovih Gripena stajala bi ogromna svjetleća reklama na kojoj bi velikim bi slovima pisalo “rasprodaja”, ali u Ministarstvu obrane su i to odbili. Jasno je i zašto, MORH jedva da ima novca za poštenu vojničku obuću. Vjerojatno bi situacija bila bitno drukčija da je zaživio fond u koji bi se slijevala sredstva od objekata koje je vojska napustila. Prema Dugoročnom planu razvoja Oružanih snaga 2006. – 2015., kojeg je usvojio Sabor i koji je još uvijek na snazi, hrvatskim MIG-ovima resursi ističu krajem 2011. godine. Doduše Vlado Bagarić, zapovjednik HRZ-a, tvrdi da oni mogu letjeti do 2013. godine, no i da je tako pitanje je koliko je naših MIG-ova sposobno letjeti još tri godine. Stoga je jedna od opcija da im se remontom produže resursi za još koju godinu. U tom slučaju učinka za hrvatsko gospodarstvo ne bi bilo, odnosno on bi bio negativan jer se radi samo o trošku. Ugovaranje čuvanja hrvatskog neba s Mađarskom ili Italijom još je nepovoljnija jer u tom slučaju mladi vojni piloti mogu “s faksa na burzu”, a susjedima bi se za uslugu skupo plaćalo. Osim toga, bilo bi zanimljivo da Talijani svojim borbenim zrakoplovima nadziru hrvatsko nebo, a da HRZ istovremeno svojim manjim zrakoplovima hvata talijanske ribarice u hrvatskim vodama. Kupovina novih zrakoplova, koliko god bolna bila, zapravo je najbolje rješenje, jer bi se otvorio put offset programima, a kada bi politika aktivnije poradila na dobrosusjedskim odnosima, moglo bi se i dodatno zaraditi od patroliranja bosanskohercegovačkim, a možda i crnogorskim nebom.

Komentirajte prvi

New Report

Close