Ne bi Plomin C ni LNG, snizili bi PDV na turizam… Gdje su proračun, rast, deficit?

Autor: Jadranka Dozan , 09. veljača 2016. u 22:00

Iz nekih ministarskih istupa ispada da dio ministara nije baš opterećen time što se smanjenje deficita ne događa (samo) u Katančićevoj, ili što će se rast teško dogoditi bez rasta investicija, a za svaku iole veću bez problema se nađe interesna skupina ili udruga koja će joj se protiviti.

Već su prvi tjedni nakon parlamentarnih izbora dali naslutiti da će upravljanje državom novoj Vladi biti prilično tegobno i da će labav savez novoformirane saborske većine biti neiscrpan izvor njezine slabosti i uteg operativnosti. Dva mjeseca poslije te su se slutnje samo potvrdile.

A ispunila su se i obećanja dojučerašnje vlasti, a danas oporbe, da će nasljednicima, kako je najavio šef SDP-a Zoran Milanović, priuštiti pakao. U svakom slučaju, na tome rade mnogo predanije nego što su u proteklom četverogodišnjem mandatu radili na Planu 21, zbog čega je taj programski dokument već na pola puta prerastao u svojevrsnu urbanu legendu. Međutim, vladajućima to teško može poslužiti kao opravdanje za to što se iz političke svakodnevice ničim ne bi dalo zaključiti da smo dobili refomsku vladu kojoj su gospodarska i razvojna pitanja u prvom planu, a fiskalno održiv proračun (proračun zaokreta), fokus na obuzdavanju javnog duga i ubrzanju rasta i investicija prioriteti bez premca.

O proračunskim planovima, s razlogom, najopreznije zapravo nastupa ministar financija Zdravko Marić, koji se u najavama drži tek glavnih načela i gabarita – od plana da u ciljanom smanjenju deficita na tri posto BDP-a naglasak mora biti na rashodima, pa do jasna stava da po poreznom sustavu ne namjerava parcijalno čeprkati već da će se on nakon podrobnih analiza sagledati cjelovito.  Katančićeva je ipak "bazen" koji objedinjuje javnu potrošnju cijelog sustava, ali izjave pojedinih ministara ne zvuče baš ohrabrujuće za ministra financija. 

Rijetki razumiju šefa financija
Ministar poduzetništva i obrta Darko Horvat jedan je od onih koji je u prvim istupima pokazao da ima iskustvo rada u Vladinoj administraciji (svojedobno je bio pomoćnik ministra), pa tako i osjećaj za proračunske gabarite i potrebe fiskalne priagodbe. Slično daje naslutiti i ministar zdravstva Dario Nakić. Osim što je u nasljeđe, među ostalim, dobio i čak 500 novozaposlenih u sustavu zdravstva u razdoblju između izbora i formiranja Vlade, zbog čega je stopirao zapošljavanja, otvorio je temu "nadstandarda".  Istodobno, iz nekih ministarskih istupa ispada da dio ministara nije baš previše opterećen time što se smanjenje deficita ili rashoda ne događa (samo) u Katančićevoj, ili što će se rast teško dogoditi bez rasta investicija, a za svaku iole veću bez problema se nađe interesna skupina ili udruga koja će joj se protiviti.

Kao, uostalom, i prodaji bilo čega jer se u nas svašta trpa u "obiteljsko srebro". Tako je, primjerice, ministar gospodarstva Tomislav Panenić među prvim planovima svog resora najavio da bi gradnja termoelektrane Plomin C, što je prva investicija koja je dobila status hrvatskog projekta od strateške važnosti, prva mogla biti i eliminirana s te liste. Bude li do njega, na listu za odstrel mogao bi i LNG na Krku. A takvi bi potezi mogli računati i na podršku ministra zaštite okoliša Slavena Dobrovića. Još čekamo alternativne prijedloge, po mogućnosti u visokoj fazi spremnosti za realizaciju.

Ciljevi bez rješenja
Ministar turizma Ivan Kliman, pak, ovih dana opet ponavlja da Hrvatska zbog konkurencije mora smanjiti PDV u turizmu, iako je, tvrdi, svjestan da sad nije trenutak za snižavanje poreza. Tome bi se možda moglo dodati i da Austrija kao zemlja koja ekonomski stoji "nešto" bolje, a i nemala je turistička sila odskora (od travnja) kreće s međustopom "turističkog" PDV-a (na smještaj) jednakom našoj, od 13 posto. Ministar pravosuđa Ante Šprlje ambiciozno je postavio za cilj da prepolovi broj neriješenih sudskih sporova.

Njih oko 500.000 (ne računajući prekršajne sudove) želi, dakle svesti na 250.000, a kao mogući način da se to provede naveo je prekovremeni rad. Njegov prethodnik Orsat Miljenić podsjetio je da taj rad treba i platiti, a usput napomenuo i kako 80 posto budžeta u tom resoru ide na plaće. Šprlje tek treba ponuditi financijsku konstrukciju. Način na koji je funkcionalno ustrojeno Vijeće za reformsku suradnju i spektar ovlasti koje su mu dodijeljene, funkcionalnosti Vlade i ministara, nažalost, više će biti uteg nego akcelerator.  

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ovi šta su bili, i prošli o njima neću. Za ove danas, pa čeka ih dosta gorkih kruškica i vrućeg kestenja,a ako budu radili dobro, možda na kraju i malo meda. Krenimo redom.
RH je završila sa natječajem za helikoptersku hitu medicinsku pomoć. Prije i poslije to je radio MORH, odnosno HRZ. Točnije eskarila transportnih helikoptera Mi-8/17 NATO – Hip. RH ima vremešne lovce presretače kojima brani i štiti nebo RH iz jedne jedine baze (koja ne može pokriti cijelu RH) na Plesu.
Nedavno je MORH, odnosno Vlada zaprimila ponudu krejskog koncerna KAI aerospace industries sa ponudom za novi avion za potrebe HRZ-a. Južna Koreja je jedno od 20 najboljih gospodarstava svijeta i to znaju i vrapci na grani. Kako nabava tako velike važnosti obično traži i neki povratni posao (offset) tako bi RH Vlada, pametnom i mudrom odlukom i pregovaranjem mogala riješiti veliki dio problema koje je sada muče.
– Odabirom južnokorejskog aviona, Vlada bi mogla proširiti tu suradnju i za prijeko potrebne helikoptere, od kojih bi se dio mogao sklapati i kod nas u RH. Pri tome ne mislim samo na vojne već primarno one civilne namjene. Vlada bi pri tome morala izdvojiti iz djelatnsti MORH-a, odnosno HRZ-a prijevoz unesrećenih,bolesnika,izgubljenih, .. i prebaciti to na civilne službe. Te službe osiguravaju svoje letjelice i veći dio troškova mogu i naplatiti. A iz skuta MORH-a tribalo bi odvojit i obalnu stražu. Zašto? Pa jedna Grčka (koja je dužna tvrtki Greben) počela je graditi brodove za obalnu stražu kod nas novcem iz EU fondova. Talijani,Grci,Amerikanci, … svi oni imaju obalnu stražu u civilnim službama. Neke imaju (većina) ovlasti policije i/ili carine i aktivno ih rade i provode.
E sada, kako to platiti? FA-50 sa svojim skromnim mogućnostima (?) triba bi i veći broj (struka kaže 20 njih smještenih u dvije baze Zagreb i Zadar) pa još helikopteri, … šta to RH može ponudit. Osim skromne količine poljoprivrednih proizvoda i to šta smo turistički hit u J.Koreji, nam treba i dvotračna nizinska pruga od Rijeke do Karlovca,Siska i granice sa Mađarskom, pa ulazak u nekakvo partnerstvo bi bilo više nego dobro. Napraviti centar za održavanje spomenutih zrakoplova u Šepurinama (koje su sada u stanju post-nuklearne apokalipse) koje bi dovelo do zapošljavanja ljudi,ali i školovanja mladih ljudi u strčnim,jako dobro plaćenim zanimanjima, naravno po EASA standardu, a ne onako kako to CCAA radi.
Izgraditi željeznički pravac, uz zahtjev za sufinanciranjem iz EU fondova u smjeru Knin-Vrlika-Sinj-Trilj-Imotski-Vrgorac-Ploče, naravno elektrificiranu. To bi pokrenilo domaću operativu,ugradilo bi se domaćih proizvoda, a time dovelo i do zamaha gospodarstva. Temelji tim zahtjevima je ispunjenje obveza iz Kyota o smanjenju emisije CO2,rasterećenje prometnica, ruralni dio Dalmacije neće iseljavati, … .
Ugradnja solarnih energetskih panela na krovove javnih zgrada (uprave,škola,policije,bolnica,vojnih,…) distribuciju viška energije u mrežu dovelio bi do rasterećenja budžeta sa one uvozne strane. Dio novca moga bi se povući iz EU fondova,ili dogovoriti nešto sa Samsungom ili LG-om, pa da dio tog asortimana sklapaju i u RH.
Prelazak na korištenje betonskih prometnica umjesto dosadašnjih asfaltnih vežem na neke njemačke studije, i američke u kojima oni postupno idu u tom smjeru[/url]. Ono šta sam našao kod njih,a interesantno je da betonski kolnici ne smrde,ne upijaju svjetlost u lošim vremenskim uvjetima (kiša,noć) otpornija su na habanja, nema kolotraga tokom vremena, ja bih dodao još i to da nama cementare rade sa smanjenim kapacitetom, domaće su i zapošljavaju domaće ljude,a jedina željezara koju imamo za proizvodnju betonskog armaturnog čelika/željeza ne radi.
Izgradnja LNG terminala bi se dala ugovoriti sa Samsungom. Plomin C? Koliko MW bi ima taj Plominski blok?

New Report

Close