Nakon afere Volkswagen potreban je veći nadzor automobilske industrije

Autor: Elžbieta Bienkowska , 24. siječanj 2016. u 22:00

Postojeći sustav temelji se na uzajamnom povjerenju: automobilom koji odobri država članica može se slobodno koristiti diljem EU-a, ali potrebno je ukloniti propuste u sustavu.

Svi smo svjesni gospodarske važnosti automobilske industrije. Ona je izvor zapošljavanja u proizvodnji, širim opskrbnim i prodajnim lancima, uslužnim djelatnostima te u naprednim istraživanjima. Velik dio našeg izvoza temelji se na automobilskoj industriji.

No, rast automobilske industrije nije sam po sebi cilj niti bi se trebao postići pod svaku cijenu. Trebamo uskladiti interese industrije, potrošača i brigu za okoliš. To nije nova vizija; ona je poznata od ranije. Međutim, danas je potreban ozbiljan napredak automobilske industrije u tom pogledu. Saznanja o nepravilnostima u Volkswagenu, čiji se razmjeri moraju čim prije ustanoviti, nisu samo uznemirujuća, nego su i dokaz da je promjena nužna. Ne smijemo dopustiti da se to ponovi. Uspješni i dobro vođeni proizvođači automobila provode učinkovit unutarnji nadzor, dobro upravljaju rizikom te poštuju riječ i duh zakona. Iskreni su i pošteni prema svojim kupcima. Natječu se u inovacijama u područjima, primjerice, automatizirane vožnje i sigurnosti putnika.

Za njih je smanjenje emisija ugljika prilika koju treba iskoristiti, a ne prijetnja koju treba izbjeći ili, kao u slučaju Volkswagena, obmanuti javnost i zakonodavca zaobilaženjem pravila.  Budimo otvoreni: upotreba poremećajnih uređaja zabranjena je zakonodavstvom EU-a, a nacionalna nadležna tijela odgovorna su za nadzor i provedbu te zabrane. Međutim, to nije bilo dovoljno. Europska komisija naučila je lekciju. Već uklanjamo propuste i pooštravamo pravila. Uvodimo nove testove za mjerenje emisija dušikovih oksida i drugih emisija koje onečišćuju zrak u stvarnim uvjetima vožnje. Tim će se testovima dobiti precizniji podaci kojima je teže manipulirati. EU će biti prva i jedina regija u svijetu koja će se koristiti tim testovima. No, to nije sve.

Potrebno je usavršiti metode testiranja uzimajući u obzir da je kratka vožnja unutar grada automobilom čiji je motor pri paljenju hladan glavni razlog gradskog onečišćenja. Poboljšavamo i način testiranja emisija CO2. Nije samo potrebno promijeniti industriju. Na jedinstvenom tržištu sa slobodnim protokom robe prijeko je potrebno da svatko poštuje pravila. Učinkovit nadzor nad tržištem i provedba pravila iznimno su važni, posebno u industriji za koju se sve češće smatra da ide podruku s javnim nadležnim tijelima. Narednih dana predstavit ću prijedloge za temeljito preispitivanje homologacijskog okvira EU-a. Na temelju tog okvira nacionalna nadležna tijela ispituju usklađenost vozila sa svim sigurnosnim, okolišnim i proizvođačkim zahtjevima EU-a prije njegova izlaska na tržište EU-a.

Postojeći sustav temelji se na uzajamnom povjerenju: automobilom koji odobri država članica može se slobodno koristiti diljem EU-a. I dalje ćemo poštovati to načelo uzajamnog priznavanja, ključno za jedinstveno tržište EU-a, ali potrebno je i ukloniti postojeće propuste u sustavu. Prvo, potrebno je osigurati veću neovisnost pri testiranju vozila provjeravanjem tko podmiruje tehničku uslugu i na koji je način ta usluga dodijeljena.

Drugo, potrebna je bolja razmjena informacija među državama članicama o vozilima u upotrebi na njihovu području. Sve bi države članice trebale samostalno poduzeti zaštitne mjere protiv nesukladnih vozila. Treće, potrebno je pojačati nadzor nad tržištem omogućavanjem provjere automobila koji su već u upotrebi. Potreban je i jači europski nadzor u okviru kojeg Komisija smije provesti ex-post provjeru te pokrenuti postupak opoziva i odrediti kaznu. Smatram da nije potrebno otvaranje nove agencije EU-a za postizanje navedenih ciljeva i zalažem se za pragmatično rješenje, korak po korak, ali ne bismo trebali isključiti tu zamisao. 

Komentirajte prvi

New Report

Close