Može li Azija izgraditi institucije nalik EU

Autor: Poslovni.hr , 12. svibanj 2009. u 22:00

Zbog posljedica povijesnih sumnjičavosti najveće ekonomske sile sjeveroistočne Azije posljednji su regionalni blok na svijetu koji nema međudržavnu organizaciju sličnu ASEAN-u

Sastanci Boao foruma od velike su važnosti za Aziju jer taj kontinent nema gustu institucionalnu infrastrukturu koju je Europa izgradila kroz prošlih pet desetljeća. Ovogodišnji Boao forum postao je još važniji zbog otkazivanja sastanka vođa istočne Azije zbog poteza nasilnih protestanata. Multinacionalne kompanije sve više tretiraju Aziju kao jedinstven ekonomski prostor, barem u vezi s proizvodnjom. To, naravno, ne znači da Azija jest ili da postaje jedno tržište, nego da je ona sada nešto poput čvrsto povezanoga višenacionalnog lanca ponude.

Smanjivanje napetosti
Iako Azija postaje sličnija Europi glede ekonomske integracije, politička i diplomatska integracija zaostaju za njom. Budući da Azija nema institucionalna uređenja, osobna diplomacija koju predstavlja Boao forum, poput godišnjega globalnog zimskog skupa u Davosu, ostaje od ključne važnosti. I zaista, prošlogodišnji Boao foru je mjesto na kojemu je kineski predsjednik Hu Jintao počeo javno izražavati?optimizam zbog pozitivnih trendova u odnosima kontinentalne Kine i Tajvana. To uzajamno približavanje bilo je moguće zato što je tada novoizabrani tajvanski potpredsjednik od Kine dobio dozvolu da sudjeluje na forumu, na kojem se mogao neformalno susresti s predsjednikom Huom. Prošle veljače bio sam na čelu trgovinske delegacije od 40 članova za Taipei. Glavna točka te misije bio je moj dijalog s tajvanskim predsjednikom Ma Ying-jeouom, koji je naglasio važnost povezivanja Tajvana s kinesko-ASEAN-skim područjem slobodne trgovine (Cefta) u svjetlu toplijih odnosa koji se razvijaju između kopna i Tajvana. U vrijeme ekonomskih problema diljem svijeta povećavanje tajvanskih formalnih ekonomskih veza s Kinom i njezinim partnerima u regiji može biti od koristi za sve koji su umiješani, jer će neizbježna posljedica biti smanjivanje napetosti. Nažalost, neki analitičari sugeriraju da tajvansko-ASEAN-ski sporazum o slobodnoj trgovini sličan Ceftinu možda još neće biti moguć, pa se u međuvremenu Maova administracija trudi postići odvojene sporazume o slobodnoj trgovini s različitim članicama ASEAN-a. Razumljivo je da je opozicijska Demokratska napredna stranka (DPP) zauzela stav da bi Tajvan trebao težiti bližim vezama sa zemljama ASEAN-a umjesto da se previše oslanja na kontinentalnu Kinu, ali Ma ne smatra da su ta dva smjera djelovanja međusobno nespojiva. Sa šire perspektive Ma i ja smo razmijenili mišljenja o sinergiji novonastajućeg “poligona za rast središnje istočne Azije” (CEAGPOL), koji se sastoji od Filipina, Tajvana, Hong Konga, Macoa i provincija kontinentalne Kine, Guangdonga i Fujiana, kojima će se kroz neko vrijeme pridružiti Hainan, Okinawa i Guam/Marianas. S dobrom voljom svih strana od izgrađivanja tih neformalnih grupacija mogle bi nastati prave koristi jer je to prolaz do golemih tržišta južnoistočne i sjeveroistočne Azije. Osim toga udruživanje u grupacije moglo bi biti ekonomski isplativo za cijelu regiju. Od otvaranja izravnih letova i morskih puteva preko Tajvanskog tjesnaca CEAGPOL bi čak mogao postati kamen temeljac za novu verziju ASEAN-a za sjeveroistočnu Aziju – “Udruga nacija sjeveroistočne Azije”. Kao posljedica povijesnih sumnjičavosti između Kine, Japana i Koreje najveće ekonomske sile sjeveroistočne Azije posljednji su preostali regionalni blok na svijetu koji nema međudržavnu organizaciju koja sliči ASEAN-u.

Sporno oružje
U vrijeme nesigurnosti diljem svijeta vođe tihooceanske Azije moraju udvostručiti svoj trud da iskoriste svoja partnerstva i strateške kombinacije kako bi promicali stabilnost i rast. Ublažavanje napetosti između Kine i Tajvana možda može postaviti atmosferu za cijelu sjeveroistočnu Aziju. Na 30. godišnjici “Poruke sunarodnjacima na Tajvanu” prošloga siječnja predsjednik Hu je ponudio šest prijedloga za popravljanje odnosa: a) napustiti pokret za tajvansku nezavisnost; b) zaustaviti sukobe i postići sporazume mirnim putem; c) povećati veze među vojskama; d) raspraviti sudjelovanje Tajvana u međunarodnim organizacijama pod pokroviteljstvom “jedinstvene Kine”; e) uspostaviti sveobuhvatan sporazum o ekonomskoj suradnji (CECA); f) promicati tradicionalnu civilizaciju Kine s ojačanim duhovnim vezama. Sada postoji realna nada da pregovori prema tom obrascu mogu uspjeti. No postoji velika prepreka ublažavanju napetosti: predloženi 6,5 milijardi dolara vrijedan ugovor kojim bi Sjedinjene Američke Države prodale Tajvanu 30 bojnih helikoptera marke Apache i 330 Patriot raketa. Kinesko-američki pregovori o obrambenoj suradnji su prethodno zaustavljeni zbog takvih pregovora o oružju. Oni su u međuvremenu ponovno pokrenuti, u pomirljivoj gesti koju je kineska vlada poslala Obaminoj administraciji. Sve tri strane koje su umiješane morat će se oprezno kretati kako bi osigurale da zatopljavanje u odnosima između Kine i Tajvana neće biti preokrenuto zbog te predložene prodaje oružja. Ako Azija namjerava početi graditi tip guste institucionalne infrastrukture koji je Europi donio mir i blagostanje, točka usijanja između Kine i Tajvana morat će biti pretvorena u kamen temeljac regionalne suradnje.

© Project Syndicate, 2009.

Fidel Ramos, bivši je predsjednik Filipina, bio je i predsjednik azijskog Boao foruma od 2001.

Komentirajte prvi

New Report

Close