Kroz gužvu letom ‘samo za biznismene’

Autor: Igor Vukić , 22. kolovoz 2006. u 06:30

Zračni prijevoznici poput Eosa ili MAXjeta, orijentirani samo na poslovne putnike, obećavaju brže ukrcavanje i manje kašnjenja unatoč jačim mjerama sigurnosti

Pojačane sigurnosne mjere u svjetskim zračnim lukama mogle bi donijeti dodatne putnike zračnim prijevoznicima orijentiranima samo na poslovne putnike, ocjenjuje Wall Street Journal. Kompanije poput Eosa ili MAXjeta u prednosti su jer u svoje zrakoplove ukrcavaju manje putnika i koriste brže procedure ulaska u avion nego velike, ‘opće’ zrakoplovne tvrtke. I Eos i MAXjet već bilježe više zahtjeva za kupnju karata od dana kad su britanske vlasti objavile da su spriječile novi veliki teroristički napad, u cijelom su svijetu potom pojačane aerodromske sigurnosne mjere.

Manje je više
Za razliku od većih zrakoplovnih tvrtki kompanije orijentirane na poslovne ljude za odgovarajuću cijenu karte osiguravaju i posebno osoblje koje putnicima pomaže da brže obave aerodromske formalnosti. Imaju i posebne šaltere za potvrđivanje karata i predaju prtljage, na kojima nema gužve kao na drugim šalterima. Premda i za njih vrijede opća sigurnosna pravila za unos prtljage u putničku kabinu, oni često koriste posebne ulaze za pregled, što opet omogućava brži dolazak do aviona na pisti. Kod ‘općih’ avioprijevoznika putnici prvog razreda također imaju slične pogodnosti, ali zatim moraju čekati polazak dok se ne ukrcaju svi putnici u ekonomskoj klasi. Biznis-orijentirane kompanije nemaju ekonomsku klasu i njihovi putnici uživaju punu prednost brzog prolaska kroz sigurnosni sustav. MAXjet leti između londonskog aerodroma Stansted i Dullesa u Virdžiniji, te između Stansteda i njujorške luke Kennedy. Eos održava liniju između Stansteda i Kennedyja. Eos ima tri Boeinga 757, a putnicima objašnjava da je prednost slijetati na Stansted, jer se time izbjegavaju gužve na Heathrowu i Gatwicku. Put do centra Londona prevali se brže iako je udaljenost nešto veća nego kod prva dva aerodroma. Preko Stansteda godišnje prođe oko 22,5 milijuna putnika, u odnosu na 36 milijuna koliko ih obradi Gatwick i 67,7 milijuna koliko godišnje prođe kroz Heathrow. Stansted je također bio pogođen brojnim otkazivanjem letova zbog nove sigurnosne prijetnje, no Eos i MAX uspjeli su organizirati da svi njihovi avioni polete, iako uz određena kašnjenja. Eosovi avioni imaju prosječno 48 sjedala i sva se ona mogu pretvoriti u ležajeve, dok uobičajeni Boeingov 757 prevozi 200 do 300 putnika. British Airwaysov Boeing 767, primjerice, nudi 24 sjedala-ležaja u Club World poslovnoj klasi plus 24 široka sjedala u prvoj-ekonomskoj te 124 sjedala u ‘običnoj ekonomskoj’ klasi. Nakon jačanja mjera sigurnosti Eosovi su zrakoplovi kasnili prosječno 38 minuta, dok je kod velikih prijevoznika kašnjenje iznosilo više od dva sata. I prije toga su Eosovi avioni češće stizali na vrijeme (odnosno s najviše 15 minuta kašnjenja) u usporedbi s ostalim linijskim prijevoznicima.

Elitni segment
Eos je mlada tvrtka, počela je letjeti prije godinu dana i održava prosječno jednu liniju dnevno. Od 8. rujna uvest će i drugu liniju dnevno između Stansteda i New Yorka. U lipnju su imali ugovore sa sto kompanija koje su koristile njihove usluge. Njihovim su zrakoplovima letjeli zaposlenici sedam od deset najvećih američkih investicijskih banaka. U srpnju su bili popunjeni više od 70 posto, u kolovozu, pet dana nakon terorističke prijetnje u Londonu i 75 posto, a to nije prava sezona za poslovne letove. MAXjet ima dva iznajmljena Boeinga 767, a počeo je letjeti u studenom prošle godine. Terorističke prijetnje donijele su mu 30-postotni rast rezervacija. MAX leti šest puta tjedno između Stansteda i New Yorka, a odnedavno ima i pet letova tjedno između Stansteda i Dullesa, zračne luke smještene nedaleko Washingtona. I dok Eos cilja na najelitniji segment poslovnih putnika, MAX je orijentiran nešto širem krugu što se vidi i iz njihovih aviona: oni primaju oko 100 putnika (sjedala nisu baš i ležajevi, ali se nasloni mogu udobno spustiti). MAXjetova povratna karta od New Yorka do Londona kreće se od 1500 dolara. Na njihovoj internetskoj stranici najbolja cijena za let 5. rujna od New Yorka do Stansteda s povratkom drugog dana iznosi 2103 dolara, s uključenim pristojbama. Takav let na Eosovim stranicama stoji 5600 dolara. U kompanijama smatraju da trend rasta njihova prometa terorističke prijetnje samo pojačavaju te da i inače poslovni putnici otkrivaju korist od letova dizajniranih samo za njih. MAX je stoga najavio unajmljivanje još jednog zrakoplova za rujan, a sljedeća dva trebala bi im biti isporučena u prvoj polovini 2007. godine. Kompanije kažu da su zahvalne aerodromskim vlastima na Stanstedu što su omogućile da se očuva njihova brza ukrcajna linija, unatoč priličnoj zbrci koja je vladala u zračnim lukama. U tome se razlikuju od stava većih zrakoplovnih kompanija koje su se žalile na nedostatak aerodromskog osoblja koje bi učuvalo jednak protok putnika uz viši stupanj sigurnosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close