Ključno je da EU oživi rast u južnoj Europi

Autor: Poslovni.hr , 14. travanj 2011. u 22:00

Europska unija nije lišena instrumenata, takozvanih “strukturalnih fondova” kojima se financiraju ulaganja u siromašnije regije, ali nema strategiju za njihovo korištenje

Već godinu dana europski su političari uposleni popravljanjem pogrešaka u arhitekturi Ekonomske i monetarne unije (EMU). Kao i u slučaju kvarnog softvera, uveli su uzastopne nove verzije EMU-a koje se brzo izmjenjuju, a sve to samo da bi ubrzo nakon toga otkrili zaostale ranjive točke. Međutim, nakon dva sastanka na vrhu u ožujku, europski dužnosnici tvrde da su uspjeli kreirati poboljšanu verziju otpornu na manjkavosti i greške. Možemo li im ovoga puta vjerovati?Odgovor na to pitanje nalazi se u samom začetku svih nevolja EMU-a: sprečavanju krize. Prije 2010., gotovo se u potpunosti temeljio na nadzoru proračunskih deficita, što se provodilo u okviru Pakta o stabilnosti i rastu (također je postojala i procedura za ekonomski nadzor širih razmjera, ali je nedostajalo političke volje). Kriza je otkrila goleme probleme s provedbom unutar tog okvira, ali i velike probleme u samoj arhitekturi: nijedna crvena lampica nije se uključila u znak upozorenja da su Irska i Španjolska u opasnosti.

Nejasan politički okvir
Novi režim uzet će u obzir omjer duga i BDP-a (čime će otkloniti sposobnost Italije da i dalje održava svoje preveliko dužničko opterećenje) te implicitne posljedice (primjerice, zemlja s prevelikim bankovnim sektorom morat će se suočiti s mogućim troškovima spašavanja banaka). Odluke o sankcijama donosit će se “obrnutim glasom većine”, prema kojemu se preporuka o odluci Europske komisije smatra usvojenom ukoliko je ne odbaci većina ministara zemalja članica. Sve to vrlo je ohrabrujuće. Drugi pozitivni znak je shvaćanje da nisu sve krize ukorijenjene u manjku fiskalne discipliniranosti; sada postoji suglasje da je financijska i makroekonomska stabilnost također važna. No, novi politički okvir pomalo je nejasan. Postojat će čak tri različite europske procedure koje će se djelomično preklapati: za proračun, makroekonomsku neravnotežu i financijsku stabilnost. Postoji rizik da bi nespretni međuvladini procesi mogli promijeniti raspored prioriteta, zbuniti vladajuće i iscrpiti javne službenike. Upravo zbog tog razloga trebali bismo se bojati da će i novom modelu upravljanja ukoro trebati reforma te da će Europska unija morati odlučiti kada da se više osloni na reformirane državne okvire (na primjer, u slučaju proračunske discipliniranosti), a kada da veću odgovornost dodijeli Europskoj uniji (na primjer, kod nadzora banaka). Ovaj novi naglasak na državna proračunska pravila dobrodošao je razvoj događaja, ali to je tek prvi korak.

Dogovor među vladama
U međuvremenu, upravljanje krizom i njeno rješavanje ne mogu se tako brzo reformirati jer ništa takvo ranije nije postojalo. Stoga je na europsko zdanje sada dodan još jedan stup. Kao posljedica toga, EMU će biti sposoban pružiti pomoć zemlji članici koja izgubi pristup na tržište i organizirati restrukturiranje njenog javnog duga. Dogovor o stvaranju mehanizma za osiguravanje likvidnosti kao i procedure u slučaju insolventnosti značio je da će biti potrebno ponovno propitati temeljna načela (dakle, i klauzulu o nepružanju financijske pomoći), što je pokazalo da Europa doista zna učiti iz iskustva. Međutim, novi režim nije savršen. Prvo, čudno je da je Europa pristala pružiti pomoć samo u krajnjem slučaju, i to jednoglasno te strogo uvjetovano, u vrijeme kad je Međunarodni monetarni fond osmislio gotovo automatske, gotovo bezuvjetne i trenutne mehanizme koji bi trebali pomoći zemljama koje pogodi iznenadni odljev kapitala. Stoga sada postoji rizik da će europski okvir napraviti mjesta za financijske špekulacije. Drugo, Europska unija pošla je zakonski najlakšim putem prema rješavanju dužničke krize: takozvanim “ugovornim pristupom”, koji za cilj ima postizanje dogovora s privatnim ulagačima. No, najsporniji dio restrukturiranja duga mogao bi se odraziti na postizanje dogovora među različitim vladama. Formalna zakonska procedura ovdje bi pomogla.

Povratak povjerenja
Treće, baš kao što nova verzija postojećeg softvera često stvara probleme s datotekama iz starijih verzija, tako bi se i za EMU prijelaz na novi režim mogao pokazati teškim. Čak i ako izuzmemo Portugal, koji je trenutno u ozbiljnoj nevolji, nekoliko problema još uvijek čeka na rješenje. Postoji hitna potreba da se požuri rješenje bankarske krize, a prijeko potreban prvi korak za to su uvjerljivi i sveobuhvatni testovi izloženosti stresu. Najnoviji preokret u Irskoj dobra je vijest, ali zaostajanje u drugim dijelovima Europske unije (u čemu Njemačka nije iznimka) sprečava povratak povjerenja. Postoji jednako bitna potreba da se razlikuje između državne nesolventnosti i nelikvidnosti. Grčka je po definiciji nesolventna, a pitanja također okružuju solventnost Irske i Portugala. Tržišta moraju razumjeti što će se zbiti ukoliko dođe do neke vrste restrukturiranja duga prije nego što se 2013. godine uvede trajni režim, a Europska središnja banka mora osmisliti kako se riješiti perifernih obveznica na svojoj bilanci. Opet, povjerenje će se vratiti tek nakon što se dođe do odgovora. Konačno, ali ne i nevažno, bilo kakvo rješenje pretpostavlja najbitniji sastojak: učinkovitu strategiju Europske unije da oživi i održi rast u južnoj Europi. Europska unija nije lišena instrumenata (takozvanih “strukturalnih fondova” kojima se financiraju ulaganja u siromašnije regije), ali nema strategiju za njihovo korištenje. Stoga bi se ishod mjeseci raspravljanja bolje opisao kao “EMU 1.7.3” nego “EMU 2.0”. Morat će se riješiti neki problemi, uključujući i greške u programu za popravke. Ulagačima se proces reforme možda doima nemoguće dugim i nesigurnim. No, po standardima međunarodnog pregovaranja i europskog načina upravljanja, bio je iznimno brz.

© Project Syndicate, 2011.

Jean Pisani-Ferry, ravnatelj je međunarodne ekonomske udruge Bruegel, professor ekonomije na Université Paris-Dauphine te član Vijeća za ekonomsku analizu ureda francuskog premijera

Komentari (1)
Pogledajte sve

New Report

Close