I uz povišice hoteli zadržali rast dobiti, i to bez rezanja PDV-a

Autor: Marija Crnjak , 04. studeni 2018. u 22:00

Je li moglo i ranije? Plaće je u 2018. dizala većina kompanija, a rasla su i druga materijalna prava zbog poreznog rasterećenja na smještaj i prehranu sezonaca.

Rezultati poslovanja turističkih kompanija u prva tri kvartala ove godine pokazali su kako, unatoč svakakvim nagađanjima tijekom ovog ljeta, vodeće hotelske kuće nisu značajno osjetile stagnaciju u fizičkim rezultatima sezone koju bilježi statistika. Bilježe se i dvoznamenkasti plusevi ne samo u prihodovnoj strani, već i kad je u pitanju profitabilnost.

Rezultati pokazuju da su hoteli bez većih problema podnijeli i rast plaća na koji ih je utjerao nedostatak kadrova, i to bez dodatnog poreznog rasterećenja koje traže od države. Ujedno, najbolje rezultate opet prikazuju oni koji su ulagali u objekte i sadržaje, ali i oni kojima je razvoj destinacije popravio krvnu sliku, kao što je to u ovoj godini Zagreb. Kakva će biti sljedeća godina u turizmu je teško predviđati jer ima puno vanjskih faktora koji se mogu promijeniti preko noći, ali kako sad stvari stoje iduća godina će i najboljima biti izazovna.

Konkurencija ojačala

Zbog jačanja konkurenata na Mediteranu koji su već sad jeftiniji od Hrvatske, cijene se za sljedeću godinu ne bi smjele dizati, neki će ih možda trebati i rezati. Kadrovi i dalje ostaju problem koji će se i u sljedećoj godini trebati rješavati najviše domaćim resursima, a Austrija će biti još jedna atraktivna zemlja za “privremeni rad”, s plaćama duplo većim nego u Hrvatskoj.

Stoga će i u 2019. godini hotelske kompanije biti prisiljene na dizanje plaća sobaricama, konobarima, recepcionerima, ako žele zadržati njihovu odanost. S obzirom da država i dalje turizam vidi kao segment ekonomije kojem ne treba pomagati dodatnim olakšicama, u tome će se kompanije očito morati osloniti na vlastite snage i novac, te u sljedećoj godini mogu računati na nešto tanju lisnicu na kraju godine.

Plaće je u 2018. dizala većina kompanija u turizmu. Ne samo to, vlasnici kompanija iskoristili su s početkom ove godine izmjene Pravilnika o porezu na dohodak, koje su smanjile oporezivanje smještaja i prehrane sezonskih radnika, povećavši ulaganja i kvalitetu ovih dvaju važnih stavki kad je u pitanju kadrovska politika.

Otvaranja usred ljeta

Plava laguna je od lipnja povećala plaće za sve radnike za 4 posto, te su ukupna materijalna prava radnika u Poreču porasla za skoro 5 posto, u Umagu za više od 9 posto. Djelomice zbog stagnacije potražnje u destinacijama, ali i otvaranju novih kapaciteta usred ljeta, u ovoj godini Plava laguna nije imala snažan rast prihoda, tek dva posto, što je najvećim dijelom rezultat povećanja cijene smještaja u hotelima i apartmanima za 4,3 posto te čak 9,5 posto u kampovima. Istodobno, EBITDA za promatrano izvještajno razdoblje iznosi im 511,1 milijuna kuna, što je i dalje 1,4 posto više u odnosu na prethodno kumulativno rekordno razdoblje. U Plavoj laguni i sami se hvale u izvješću da se svrstavaju u red najefikasnijih kompanija turističkog sektora u postojećem konkurentskom okruženju. Dakle, bilo je mjesta za rast plaća, možda i ranije.

Rasla i cijena noćenja

Valamar Riviera u ovoj je godini u prosjeku povećala plaće za 11 posto, i to nije prva godina u kojoj su podigli razinu materijalnih prava svojih radnika. Unatoč tome, uz dvoznamenkasti rast prihoda u 2018. godini Valamar očekuje i rast konsolidirane operativne dobiti (EBITDA) koja će na godišnjoj razini doseći između 690 i 700 milijuna kuna, odnosno 14 do 16 posto više u odnosu na lani.

Adrisova Maistra je pak imala rast noćenja od 4 posto, uz povećanje prosječne cijene noćenja od tri posto, što je dovelo do rasta poslovnih prihoda od 10 posto, dok EBITDA iznosi 540 milijuna kuna i 10 posto je veća od prošlogodišnje. Adris je ove godine imao sreće i s kupnjom HUP-a Zagreb, koji je imao i rast neto dobiti od 25 posto, na 96 milijuna kuna. Grupa Sunce koncern u okviru koje posluju hoteli Bluesun u prva tri kvartala imala je rast prihoda od gotovo 18 posto, a dvoznamenkasti rast ostvaren je i kod operativne zarade (EBITDA) te neto dobiti. EBITDA je u trećem kvartalu dosegla razinu od 140 milijuna kuna, ili povećanje od 21 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.

Zadarski Turisthotel u svom izvješću pak navodi da su im troškovi osoblja, odnosno samo bruto plaće bez ostalih naknada u prvih devet mjeseci iznosili 46 milijuna kuna, i veći su za čak 17,8 posto u odnosu na lani. Pritom, uspjeli su ostvariti rast operativne dobiti za 5,6 posto (104,328 milijuna kuna.

Međutim, kako se navodi, društvo je ove godine nastavilo s velikim investicijama u podizanje kvalitete turističkih sadržaja, pa su ukupna kapitalna ulaganja do 30. rujna iznosila 161 milijun kuna.

Komentari (1)
Pogledajte sve

“Moglo se, treba vidjeti, možda….”
Kakav je to članak. Bilo bi zgodno da autorica članka djelatnicima u svojoj firmi povisi plaće za 5% iduće godine.
Spominje se Austrija za privremen rad. Koliko košta noćenje na njihovom skijalištu, to nije navedeno. Stvarno ne kužim zašto ti skijaši plaćaju 500 eura za noć u Oberlechu, kad mogu proći za 300 kn na Kupresu.

New Report

Close