Hrvatska je ispod haube loš hibrid

Autor: Bernard Ivezić , 22. ožujak 2015. u 22:00

Država bježi od digitalizacije jer se boji da će ona značiti brzi gubitak radnih mjesta.

Posljednjih tjedana zaredale su optimistične informacije i najave o razvoju digitalnog društva i digitalne ekonomije u Hrvatskoj.

Možete pomisliti kako je Hrvatska na pola puta da iz stare krame, koju su do prije godinu dana svjetski financijski divovi razmatrali staviti na otpis, postaje neki pametni samovozeći automobil kakav bi s puno ponosa na cestu izbacili Rimac, Dok-Ing, Tesla, Apple ili Google. Na žalost, Hrvatska nije takav automobil. Hrvatska je danas automobil čiju karoseriju Google opisuje riječju predivna. No, to je ispod haube loš hibrid. Nekadašnji gospodarski divovi onemoćali su motor na unutarnje sagorijevanje zreo za generalku, a ono što je omogućilo da potpuno ne stanemo mnoštvo je malih električnih motora koji nas inovacijama i izvozom guraju naprijed.

No, automobil zvan Hrvatska, čak unatoč mnoštvu novih malih električnih motora, i dalje ne može ubrzati dovoljno ni da prebaci u drugu brzinu. Mogli bismo nabrajati mnogo razloga za to, ali svi se zapravo svode na jedan. Država, koja bi trebala sama sebe digitalizirati te reformama potaknuti sve ostale, znači javni i privatni sektor, na digitalizaciju, boji se da će digitalizacija značiti brzi gubitak radnih mjesta. To je problem o kojem će vam u povjerenju pričati svi: od visokopozicioniranih dužnosnika u ministarstvima, preko članova uprava javnih tvrtki, do direktora privatnih tvrtki. Čupat će kosu, jadati se i tužno komentirati kako ništa ne mogu učiniti.

Automobil zvan Hrvatska trenutačno vozi pod ručnom kočnicom. Primjera koji pokazuju da tako ne treba biti ima mnogo. Vlada je, primjerice, otvorila portal za otvorene podatke koji stvara nove poslovne prilike. Startupi i softverske tvrtke pokazali su da se s malo kapitala može stvoriti svjetski proizvod. Pokazali su i da s digitalizacijom snažno raste potražnja za određenim profilima radnika. Nitko ne kaže da je voziti se u autu budućnosti lako. No, dok se ne spusti ručna, nitko neće moći to okusiti i prilagoditi se. Toga bismo se trebali bojati još više, jer promjene nas neće zaobići, mogu nas jedino pregaziti. A tada će gubitak radnih mjesta biti trajan. 

Komentirajte prvi

New Report

Close