Hoće li hrvatske luke iskoristiti šansu

Autor: Miho Dobrašin , 17. lipanj 2010. u 22:00

Interes koji za korištenje hrvatskih luka pokazuju zemlje Latinske Amerike govori da je sada vrijeme za konačno pozicioniranje Hrvatske na Sredozemlju

Premda se geografski položaj Hrvatske učestalo spominje kao ključan faktor u poticanju gospodarskih aktivnosti, zbog čega se našao i u Vladinu programu gospodarskog oporavka, dosad nije učinjeno puno.

Štoviše, bespogovorno prihvaćanje političkog termina Zapadni Balkan, koji stvara negativnu percepciju u inozemstvu, potpuno je zasjenio Hrvatsku kao mediteransku i srednjoeuropsku zemlju. Zanemarivanje gradnje imidža Hrvatske, uz istovremenu centralizaciju zemlje, povećali su nejednakosti u društvu, a južne županije ostavile s visokom nezaposlenošću i neiskorištenim kapacitetima.U srijedu se ministar vanjskih poslova Gordan Jandroković sastao sa direktorima najvećih hrvatskih luka – Rijeke, Zadra i Ploča – s kojima je razgovarao o iskoraku na strana tržišta. Navodno su zemlje Latinske Amerike, posebice Argentina, zainteresirane za izvoz u Europu putem hrvatskih luka, a zanimanje pokazuju i sjevernoafričke zemlje. Nesumnjivo, bilo je interesa i ranije, no on se nikada nije pretočio u konkretne poslove. Sada je ministarstvo vanjskih poslova odlučilo dati snažnu diplomatsku podršku, uz prethodno napravljenu analizu ponude i mogućnosti luka. Nakon toga uslijedit će prezentacije diljem svijeta.No, pitanje je koliko predstavljanje luka uopće može biti efikasno kada se ni sama Hrvatska ne zna predstaviti. Paradoksalno je da je u Hrvatskoj još uvijek prisutna marginalizacije Unije za Mediteran i hrvatskog članstva u njoj, kako u političkim krugovima tako i javnosti. Angažman Hrvatske nije samo stvar slobodne volje i naših interesa kao države nego je nužan obzirom na buduće članstvo Hrvatske u EU. Naime, EU je pokretanjem Barcelonskog procesa 1995. najavio partnerstvo sa zemljama Mediterana, a Unija za Mediteran (UfM) proizašla je upravo iz tog sporazuma. Bez stabilnosti Sredozemlja nema ni napretka EU. UfM, zasad još uvijek forum posvećem mediteranskim pitanjima, velika je prilika za Hrvatsku kao posrednika između istoka i zapada te sjevera i juga. Nadalje, Hrvatska kao zemlja s velikim ugledom u arapskim zemljama mogla bi ponuditi usluge u rješavanju nesuglasica na Mediteranu. Split ili neki drugi grad mogao bi postati sjedište nekog od tijela Unije što bi ojačalo poziciju i otvorilo nove mogućnosti kompanijama iz Hrvatske. Euro-mediteranska zona slobodne trgovine jedan je od ključnih ciljeva UfM-a. Uostalom sva politička udruživanja imala su za cilj ekonomsku integraciju. U trenutku kada Unija dobiva nove obrise, Hrvatska i njene luke moraju se što prije postaviti kao ključni igrači. Ne samo zbog tradicije i položaja već radi teške gospodarske situacije.

Komentari (4)
Pogledajte sve

Da još 1 stvar.
Zašto večernji objavljuje vijesti online 1dan (14sati) prije printanja a poslovni dan poslije?
Večernji anketira posjećenost tema i gleda koje su interesantne prosječnom čitatelju i te printa.
Todorić i još 20tak ljudi KUPUJU INFORMACIJE.
Ostali čitaju novine.
Ako mi dozvolite, velika je stvar da poslovni uz Večernji, Jutarnji, 24sata, Sportske, bude moguće mladima uslužiti uz piće. Time bi se mijenjala poslovna svijest u RH, od glupih i nepotrebnih članaka pažnja bi se usmjeravala na poslovnu elitu. zahvaljujem

Da, bit ćemo turistička destinacija sa čistim morem i trajektima usidrem pred lukama, po 4 trajekta na 1 nmilju.
Za koje zemlje to EU trebaju to lučke terminale baš u RH? Za BiH, Mađarsku, BG i Rumunjsku – kakvog će to shipmenta biti Bože mili. Za Njemačku? kao da ona nema Hamburg? Da se ugledamo na SAD – pa oni imaju, zemlja od 350mil stan jednu veliku kontejnersku luku za cijeli kontinent?
Osim toga, nismo u EU sviđalo se to Vama ili ne i otežan je carinski režim van granica shengena. Susjedi Slovenci žive od toga, moramo proći kroz njih…
Svi smo čitali pristupne odrednice razvoja morskih i kopnenih lučkih čvorišta zemalja regije, mi poslovnjaci kritičari Premijerke ćemo se obogatiti kada krene potpuna obnova i proširenje kontejnerskih terminala u Rh
Kad bih kritizirao premijerku koja ima vrlo stratificiranu strategiju razvoja, zamjerao bih o plovnosti riječnog toka.
Da, baš nam trebaju kontejneri Egipta, Kine i Čilea u RH, stari su svega 25 godina prosječno a mogu još toliko – svi ih hoće vidjeti u svojim lukama.
Hoće li hrvatske luke iskoristiti šansu?
PA otkuda gradovima ili gore još lukama novca za proširenje i obnovu? Niti država nema novca, bespovratnih poticaja EU teško da ima, za povući sredstava iz pristupnih i pretpristupnih fondova IMA (ZATO JE DOBRO DA STE NAČELI OVU TEMU)
jedan kran za RoRo kontejner košta 0,98MIL eur plusminus 15%. A treba 20-100komada po luci x puta 4min do 16.
Uostalom, mislio sam da su trenutno zanimljiviji LNG terminali od lučkih transportnih centara.
Bravo dečki, najbolji ste.
Mislio sam da Večernji plasira žute crvene vijesti, jutarnji žute plave, a Poslovni ide na 60 stranica i opasno konkurira FT.com u regiji E EU zemalja ne samo BiH, RH, Slo, SRB, CG, Mac, BG, RU nego i Afrike (Libija,…).
ali nešto smo načeli…
Sretno

Ali vrlo skoro ide ono,sila Boga ne moli,pjevat će ona i svirati Šuki moju omiljenu whatever you want he,he,he…

Moj Miho ne samo Latinske(Argentina,Čile),Kina,Egipat itd.,a kod nas STATUS QUO svira non-stop,svjetska banka kreditira,a Jaca samo priznaje značaj ulaganja,zainteresiranost svakog premijera u bilateralnim susretima i to je sve,bijeda od vodstva od osnutka lijepe naše i ko zna tako do kad!

New Report

Close