Globalni fond za obrazovanje put je do održivog razvoja

Autor: Jeffrey D. Sachs , 25. ožujak 2015. u 22:00

Vlade, filantropi i najuglednije tvrtke trebaju ujediniti resurse kako bi se povećala dostupnost obrazovanja u siromašnim zemljama, osobito srednjoškolskog. Divovi ICT sektora mogli bi osigurati barem 10 mlrd. dolara godišnje u gotovini.

Od svih ulaganja nužnih za postizanje održivog razvoja nijedno ne premašuje važnost kvalitetnog obrazovanja za svako dijete.

U globalnom gospodarstvu znanja dobro obrazovanje presudne je važnosti za pronalaženje prihvatljiva zaposlenja, postizanje dobrog zdravlja, izgradnju funkcionalnih zajednica,  razvijanje vještina nužnih za pružanje pouzdanog roditeljstva i odrastanje u angažiranog i odgovornog građana. Ne iznenađuje što većina surovih i naslinih skupina u svijetu, poput nigerijske skupine Boko Haram, napada obrazovanje. Bilo je primjereno dodijeliti Nobelovu nagradu 2014. Malali Yousafzai, pakistankoj tinejdžerici koju su Talibani htjeli ubiti zbog njezina hrabrog zauzimanja za pravo na obrazovanje djevojaka.

Recept je iskušan
Kad svjetske vlade lansiraju ciljeve održivog razvoja u rujnu, istaknut će pravo na obrazovanje za svu djecu, uz bok iskorjenjivanju siromaštva, gladi i smrti od izlječivih bolesti. Dok su brojne siromašne zemlje povećale domaće financiranje obrazovanja, međunarodna zajednica nije još odradila svoj dio. Pomoć obrazovanju ostaje preniska i fragmentirana.  Prije usvajanja ciljeva održivog razvoja, na konferenciji o financiranju razvoja u srpnju, svijet ima priliku dodijeliti stvarne resurse obrazovanju za održivi razvoj. Tri najvažnija partnera koja će se okupiti u Adis Abebi – vlade, filantropi i najuglednije tvrtke – trebaju ujediniti resurse kako bi omogućili povećanje dostupnosti obrazovanja u osiromašenim zemljama, osobito na razini predškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. Došlo je vrijeme za uspostavljanje globalnog fonda za obrazovanje kako bi se osiguralo da najsiromašnija djeca imaju pristup kvalitetnom obrazovanju barem tijekom srednje škole.

Na taj se način posljednjih 15 godina uspješno borilo i s malarijom, AIDS-om i bolestima koje se mogu spriječiti cijepljenjem. SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo, Norveška, Švedska i ostale vlade udružile su se sa Zakladom Billa i Melinde Gates, privatnim tvrtkama poput Novartisa, GlaxoSmithKlinea, Ericssona, Sumitomo Chemicala i ostalih kako bi omogućili da cijepljenja koje spašavaju živote, lijekovi i dijagnostika budu dostupni najsiromašnijima. Rezultati su zapanjujući: milijuni života su spašeni, a gospodarski rast je potaknut. Sad treba učiniti isto za obrazovanje. Iako se pristup osnovnoškolskom obrazovanju dramatično proširio posljednja dva desetljeća, izostao je transformativni proboj u kvalitetnom učenju i srednjoškolskom obrazovanju. Širenje dostupnosti računala, mobilnih telefona i pokrivenosti širokopojasnom mrežom u najsiromašnijim regijama svijeta trebalo bi omogućiti da svako dijete u zemljama niskih prihoda ima jednak pristup riznici podataka na internetu i kvalitetnim obrazovnim materijalima poput djece u zemljama visokih prihoda.

Povećanje uporabe informacijske i komunikacijske tehnologije (ICT), s poboljšanim pristupom obrazovnim inovacijama i osposobljenim nastavnicima te bolja mjerenja ishoda učenja omogućili bi zemljama s niskim i sa srednjim prihodima uspostavljanje obrazovnih sustava visoke kvalitete u sljedećih 15 godina. U međuvremenu, učenici u osiromašenim ruralnim školama, kojima nedostaju knjige, struja i osposobljeni nastavnici, bili bi spojeni na internet, putem solarnih ploča i bežičnom širokopojasnom mrežom, s kvalitetnim obrazovnim materijalima, besplatnim internetskim tečajevima i ostalim školama. Svijet ima organizacijsko vodstvo kako bi to omogućio.

Globalno partnerstvo za obrazovanje svjetska je koalicija vlada i nevladinih organizacija koje rade već više od desetljeća s najsiromašnijim zemljama radi povećanja razmjera kvalitetnog obrazovanja. Unatoč sjajnom uspjehu globalnog partnerstva za obrazovanje u poticanju siromašnih zemalja u mobiliziranju vlastitih proračunskih resursa radi širenja dometa i kvalitete njihovih obrazovnih programa, bogate zemlje nisu pružile primjerenu podršku tim nastojanjima zatvaranjem financijskog jaza s kojim su suočene te zemlje. Treba pružiti podršku globalnom partnerstvu za obrazovanje kako bi ono pomoglo uspostaviti istinski globalni fond za obrazovanje radi omogućavanja da svaka zemlja niskih prihoda koja provodi učinkovitu nacionalnu strategiju i domaće financiranje ima međunarodnu podršku u ostvarenju svojih ciljeva. 

Ništa bez partnerstva 
Nužno dodatno financiranje je skromno. Unesco je nedavno procijenio da se godišnji obrazovni financijski jaz u zemljama s niskim i srednjim prihodima (za pokrivanje troškova nižih razreda srednje škole) kreće oko 22 milijardi dolara. Širenje dostupnosti viših razreda srednje škole i pristupa informacijskoj i komunikacijskoj tehnologiji (ICT) moglo bi povećati godišnji iznos na oko 40 milijardi dolara, a još treba napraviti detaljne procjene troškova. Takva bi pomoć bila nužna samo dok siromašne zemlje ne postignu takav gospodarski napredak da mogu same pokriti troškove obrazovanja. Četrdeset milijardi dolara čini se golemom svotom, ali razmotrite sljedeće: procijenjena vrijednost posjeda 80 najbogatijih ljudi svijeta kreće se oko dva  bilijuna dolara. Kad bi oni posvetili samo jedan posto svoje neto vrijednosti svake godine, pokrili bi pola globalnih financijskih potreba. Facebook, Google, Ericsson, Huawei, Samsung, Microsoft, Cisco i ostali divivi ICT sektora mogli bi pokriti barem još dodatnih 10 milijardi dolara godišnje u gotovini. Nekolicina dalekovidnih vlada mogla bi tada pokriti preostalih 10 milijardi za zatvaranje financijskog jaza. Takva vrsta partnerstva nužna je za pretvaranje retorike ciljeva održivog razvoja u realnost. 

Pristaša ne bi manjkalo 
Globalni fond za obrazovanje brzo bi privukao pristaše diljem svijeta. Arapske vlade željele bi se pobrinuti da sva djeca arapskog govornog područja dobiju prihvatljivo obrazovanje poduprto informacijsko-komunikacijskom tehnologijom. Brazil i Portugal zasigurno bi pridonijeli tome da brojni govornici portugalskog u Africi uživaju u dobrobitima poboljšanih obrazovnih sustava. Inovativne visokotehnološke tvrtke otimale bi se za pružanje svojih obrazovnih alata svjetskoj djeci. Divovi ICT sektora, širokopojasni internet, online učenje i filantropi pripremaju se za takav scenarij. Globalni fond za obrazovanje bio bi najbolja moguća vijest za današnju djecu i blještava inauguracija ciljeva održivog razvoja. 

Project Syndicate, 2015.

Komentirajte prvi

New Report

Close