Dobavljači nemaju dovoljno sluha za suradnju s turizmom

Autor: Leila Krešić-Jurić , 08. listopad 2014. u 22:00

Poznaju li potrebe ukupnog turističkog sektora naši proizvođači koji ulažu znatne resurse u pronalaženje partnera u Europi, Americi ili Kini i zašto domaći proizvođači još nisu uspostavili partnersku suradnju s iznajmljivačima.

Hrvatska je već petu godinu u dubokoj recesiji, bez obzira na sve povoljnije okolnosti u okružju, posebice u Europskoj uniji.

Sektor koji "vuče naprijed" je turizam, što i nije neka utjeha čak niti nama u turizmu jer je svima dobro poznato da ovaj osjetljiv sektor ne može biti ključna poluga razvoja gospodarstva. No je li moguće turizmom pokrenuti druge djelatnosti? Može li turistički sektor uputiti na put izlaska iz recesije? Prihodi su od turizma u Hrvatskoj lani iznosili 7,2 milijarde eura ili više od 16 posto nacionalnog BDP-a, a ove se godine predviđa daljnji rast. Ciklusi u turizmu su sve kraći: unapređenje kvalitete preduvjet je konkurentnosti i "velikih" i "malih" te ulaganja postaju sve značajnija jer nije lako opstati na zahtjevnom svjetskom tržištu, a to je tržište kojem se obraća hrvatski turizam.

U tom je procesu važna sinergija svih subjekata u lancu ponude. Kako bi potaknula gospodarske subjekte na poticanje kvalitete, Hrvatska gospodarska komora je 1997. godine pokrenula akciju Turistički cvijet – Kvaliteta za Hrvatsku koja će ove godine postati punoljetna i proslaviti osamnaestu obljetnicu. Iako zamišljena kao akcija ocjenjivanja uređenja mjesta u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom, s vremenom je izrasla u akciju nagrađivanja najboljih turističkih destinacija, plaža, hotela, kampova i marina.

Bolji obiteljski smještaj 
Danas se govori o uvođenju upravljanja turističkim destinacijama i novog zakononodavnog okvira, ali ne zaboravimo da je još 2006. godine u suradnji s Institutom društvenih znanosti Ivo Pilar Komora pokrenula pilot-projekt cjelovitog ocjenjivanja turističkih destinacija s kvantificiranim parametrima i objektiviziranim pristupom koristeći nepristrane suce. Akcije ocjenjivanja provode se u suradnji s partnerima: plaže ocjenjuje Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, hotele ocjenjuje Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske, kampove Kamping udruženjem Hrvatske, a marine Udruženje marina HGK. Nagrade najboljima i ove će se godine uručiti na Danima hrvatskog turizma, već tradicionalnoj manifestaciji koju svakog listopada organizira Ministarstvo turizma, a suorganizatori su HTZ i HGK. Ove godine kolijevka hrvatskog turizma Opatija slavi čak 170 godina organiziranog turizma, stoga smo je i odabrali kao domaćina ovogodišnje "fešte" 16. i 17. listopada.

Kako bi proslava imala još veću težinu, odlučili smo i prvi nacionalni Forum obiteljskog smještaja održati u Opatiji, 15. listopada. HGK je 1997. godine osnovala Zajednicu obiteljskog smještaja, okupivši pružatelje usluga u domaćinstvu: iznajmljivače "paušalce", obrte, pravne osobe i udruge. Priliku su prepoznali iznajmljivači s Kvarnera i započeli suradnju želeći postati prepoznatljiv partner ne samo putničkim agencijama i turističkim zajednicama nego i turističkim inspektorima, policijskoj upravi te hotelijerima. Njihov je uspjeh honoriran kada su 2012. godine Ministarstvo turizma i Hrvatska gospodarska komora dogovorili osnažiti Zajednicu i provjerena iskustva pretočiti u sustavno organiziranje lokalnih i regionalnih tijela obiteljskog smještaja u cijeloj zemlji, u suradnji sa sustavom turističkih zajednica.

Mogućnosti iznajmljivača 
S obzirom na snagu i značaj ove ponude smještaja u zemlji – gotovo 50 posto ili oko pola milijuna turističkih ležajeva u oko 60 tisuća kućanstava koji donose više od milijardu eura prihoda godišnje – odlučili smo okupiti iznajmljivače uoči Dana turizma i time kreirati dodanu vrijednost za iznajmljivače, ali i za tvrtke koje se žele predstaviti turističkom sektoru tijekom ova tri dana.Naime HGK često dobiva upite o mogućnostima sudjelovanja i izlaganja na Danima turizma, no moram priznati da je većinom riječ o vrlo agilnim, malim poduzetnicima.

Ali cilj nam je na bilo kakav način omogućiti zainteresiranim ponuđačima proizvoda i usluga da se predstave turističkom sektoru barem kratkim prezentacijama te pokrenuti "umrežavanje". Prema očekivanju, stavimo li u korelaciju uspješnost i reputaciju nekog sektora gospodarstva te interes za predstavljanje turističkom sektoru, vidimo da upravo one djelatnosti i tvrtke koje i inače odskaču svojim performansama, bilo pojedinačno, bilo u cjelini, pokazuju najveće zanimanje: to su ICT tvrtke koje nude inovativna rješenja mahom za povećanje prihoda turističkog sektora, financijski sektor (banke i osiguranja) koji nudi posebne usluge za turizam te "opremaši" koji se žele predstaviti ponajprije hotelijerima, ali je primjetno da sve više počinju uvažavati brojke koje nudi obiteljski smještaj.

Trgovački lanci očito i dalje dobro drže svoje tržišne pozicije te su manje zaintesirani, izuzev jednog koji na vrlo lucidan i kreativan način nudi ulazak u partnerstvo s iznajmljivačima, prepoznavši potrebe iznajmljivača za stalnim unapređenjem kvalitete.Kada znamo što sve danas poduzimaju proizvođači i ponuđači usluga i proizvoda za istraživanje i osvajanje tržišnih niša, pitanje je zašto nema još većeg interesa naših uspješnih tvrtki? Poznaju li potrebe ukupnog turističkog sektora naši proizvođači koji ulažu znatne resurse u pronalaženje partnera u Europi, Americi ili Kini? Zašto domaći proizvođači još uvijek nisu uspostavili partnersku suradnju primjerice s iznajmljivačima, kao što to barem pokušavaju s hotelijerima?

Nova partnerstva 
Umjesto traženja samo teoretskih odgovora na ta i druga slična pitanja, HGK je ponudio umrežavanje različitim dobavljačima prvim nacionalnim Forumom obiteljskog smještaja te tematskim radionicama i izlaganjima na ovogodišnjim Danima turizma. Vjerujem da će promjene koje smo već dosad inicirali i konkretno poduzeli u HGK rezultirati novim partnerstvima različitih sektora domaćega gospodarstva i turizma. Citirat ću jednog dobavljača koji je vrlo konkretno predložio suradnju i partnerstvo u turizmu: "Želimo okupiti predstavnike turističkog sektora i pitati ih što im treba i kako im možemo pomoći. Ako znamo prepoznati što treba i to ponudimo, oni će postati naši lojalni kupci, a mi tada njihovi partneri."Znači li takva izjava da dolazi do promjene svjetonazora pri čemu će odnos prema turizmu nadalje biti ne kao prema jednokratnom potrošaču već kao prema važnom partneru? Odgovor na to kao i mnoga druga pitanja dobit ćemo na predstojećim Danima turizma i Forumu obiteljskog smještaja.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Priče za malu djecu,turistički sektor je mahom u stranom vlasništvu i njih zanima samo profit.Nebito ko je dobavljač i kojeg je porekla namjernica ili prizvod samo da je jeftin,jeftin i opet jeftin.
Poanta cijelog njihovog poslovanja sadržana je u jednoj riječi EFIKASNOST.
A šta se tiče malih obiteljskih hotela ti su ili propali ili prezaduženi i sretni su da im bilo koji dobavljač da bilo koju robu na odgodu plaćanja.
Nema šanse da nas turizam izvuče iz krize,nije mikoga na svjetu pa neće ni nas.

New Report

Close