Žestoka borba zrakoplovnih saveza za svakog putnika

Autor: Goran Borković , 11. svibanj 2007. u 06:30

U posljednje vrijeme sve naglašeniji trend okrupnjavanja i širenja zrakoplovnih alijansi

Suočene sa stalnim rastom troškova u zračnom prometu kao i vrlo zahtjevnim uvjetima poslovanja u globaliziranom svijetu aviokompanije su prisljene sve više surađivati, pri čemu najbolje prolaze velike prijevozničke tvrtke koje u alijanse okupljaju manje kompanije. Budući da je krajem devedesetih započeto udruživanje u tri najveća saveza – Star Alliance, One World i Sky Team – u posljednje vrijeme sve se više radi na dodatnom okrupnjavanju i širenju alijansi. Da je svaki putnik važan, najbolje dokazuje primjer španjolske Iberije koja posljednjih mjeseci traži novog vlasnika. Nakon što je Lufthansa pokazala zanimanje za vodećeg prijevoznika na linijama od Europe do Južne Amerike, odmah se zainteresirao British Airways kako bi ojačao “svoj” One World, a u utrku se uključio i Air France s KLM-om. Za Iberiju se nudi između 3,4 i 3,7 milijardi eura. Prvo udruživanje napravljeno je u okviru Star Alliancea 1997. pod vodstvom Lufthanse. U alijansu se ušli United, Air New Zealand, japanska Ana, Asiana Airlines, Austrian Airlines, poljski Lot, skandinavski SAS, Singapore Airlines, Swiss, TAP Portugal, US Airways, a pridruženi članovi su hrvatska Croatia Airlines i slovenska Adria Airways.

Sedamnaest članova s 2831 zrakoplovom i 351.000 zaposlenih prošle je godine prevezlo 413 milijuna putnika u 155 zemalja svijeta. Po brojnosti flote na drugom je mjestu savez One World osnovan 1999. s deset članova i 2453 zrakoplova. Uz BA čine ga American Airlines, Cathay Pacific, Iberia, Japan Airlines, Finnair, Malev, Qantas i za One World vrlo važni Royal Jordanian kojim se prvi put otvara tržište Bliskog istoka. Prošle su godine prevezli 320 milijuna putnika u gotovo 150 država. U tvrtkama članicama radi 265.000 ljudi. Najkasnije, 2000., je s okupljanjem počeo Sky team čini ga devet kompanija na čelu s Air Franceom-KLM-om, a slijede ruski Aeroflot, Alitalia, Delta, Aero Mexico, Continental Airlines, Czech Airlines, Korean Air i Northwest Airlines. U floti imaju 2018 zrakoplova koji su prevezli 373 milijuna putnika. Činjenica je da tvrtke koje su ostale izvan tih alijansi imaju sve manje šansi za razvoj, a time i za opstanak na tržištu. Primjerice, prilikom nedavnog ulaska Maleva u One World njihovi čelnici jasno su kazali da je to bila nužnost ako Malev želi opstati na međunarodnom tržištu, a tome u prilog govori i činjenica da je 18 od 20 najvećih svjetskih aviokompanija udruženo u neku od alijansi koje nude niz pogodnosti od tzv. code sharinga, odnosno preuzimanja putnika i širenja tržišta do zajedničke kupnje kerozina, korporativnog dizajna i nižih cijena karata. Analitičari ističu da sve pogodnosti još nisu iskorištene kao i da će iduće razdoblje biti obilježeno dodatnim okrupnjavanjem što ne čudi s obzirom na to da se članicama udruženja prihod prosječno povećava između 15 i 20 posto.

Croatia Airlinesu Star Alliance važan kao Hrvatskoj EU

U Croatia Airlinesu kažu da je kompanija mnogo više dobila nego izgubila nakon ulaska u Star Alliance. “Benefiti koje kompanija i putnici imaju neusporedivo su veći od benefita inače uspješne komercijalne suradnje s Air Franceom, koja je prestala u listopadu 2005.”, tvrde u CA. Prema njihovim riječima, članstvo je donijelo tržišno pozicioniranje i uključenje u globalizaciju tako da se po važnosti može usporediti s ulaskom Republike Hrvatske u EU. Razvio se mrežni model poslovanja koji je omogućio kvalitetniji, redovitiji i pristupačniji međunarodni proizvod, osobito putnicima poslovnog razreda što se odnosi na elektroničke karte, jednu registraciju za više letova, “check in” na SA terminalima, bonus programe, fleksibilne tarife, komfor putovanja, mogućnost izmjene itinerera, posebne poslovne usluge…. Lani je prevezeno 942.000 putnika u redovitome međunarodnom prometu što je 5 posto više putnika u odnosu na 2005. Uspostavljena je suradnja s TAP Portugalom, SAS-om i Swiss Air Linesom te proširena suradnja s Austrian Airlinesom. “U CA intenzivno se pregovara i na uspostavljanju suradnje s Unitedom Airlinesom, Air Canadom, LOT-om i Spanairom, kao i s regionalnim članom Blue 1”, kažu u kompaniji. Što se tiče troškova članstva, u CA kažu da se članarina regionalnog člana “izračunava u promilima u odnosu na ukupni prihod kompanije”. Da bi CA prešla u punopravno članstvo, mora ponuditi veći komercijalni potencijal i mrežu odredišta u odnosu na dosadašnju.

Komentirajte prvi

New Report

Close