‘Zbog naših će se centara u šoping u Zagreb odlaziti kao nekad u Trst ili Graz’

Autor: Božica Babić , 18. listopad 2013. u 11:44
West u Zagrebu po kvadratu ima najveći promet, East ima rast prometa na mjesečnoj razini od 40%/R. Anić/PIXSELL

Direktor CC Reala, tvrtke koja upravlja sa sva tri City Centera One, govori o poslovanju, planovima, trendovima u maloprodaji…

CC Real, domaća tvrtka koja upravlja trgovačkim centrima pod brendom City Center One, dvama zagrebačkim i jednim u Splitu, ovoga će vikenda velikim slavljem na sve tri lokacije obilježiti sedmu godinu uspješna poslovanja.

Ukupna ulaganja austrijskih investitora, Kaufmann grupe, iznose 435 milijuna eura, a na sve tri lokacije ima više od 400 trgovina, uslužnih i ugostiteljskih objekata u kojima svakodnevno plaću zarađuje gotovo 5000 osoba. City Center One West otvoren je prije gospodarske krize 2006., no recesija ih nije omela da ga 2009. dograde te 2010. otvore objekt u Splitu i u proljeće 2012. Zagreb East. O poslovnim potezima, aktualnim trendovima u maloprodaji i planovima kompanije govori direktor tvrtke Sven Vorih.

Trgovački centri isplative su investicije, kazali ste mi nakon otvaranja centra Zagreb Westa. Mislite li i danas tako s obzirom na to da maloprodaja od početka krize do kolovoza ove godine bilježi stalan pad prometa?
I dalje čvrsto stojim iza te ocjene. Tko ostvari spoj dobre lokacije i arhitekture, te dobrih zakupaca i menadžmenta, imat će uspješan šoping centar. Smatram da smo odlično složili tu križaljku i unatoč krizi i padu potrošnje na ukupnom tržištu mi smo zadovoljni. Naravno, nismo izoliran otok, no uspjeli smo amortizirati krizu. Posebno smo zadovoljni trendovima koje bilježimo od ljeta. U Splitu je, primjerice, prvih devet mjeseci ove godine posjećenost, u odnosu na isto razdoblje prošle, narasla za 12 posto, a promet za 20 posto.Zagreb East u odnosu na isto razdoblje prošle godine posjećeniji je za 15 posto, a promet na mjesečnoj razini veći je i 40 posto, dok će Zagreb West, procjenjujemo, ostati na razini lanjskoga rezultata od 160 milijuna kuna prometa. I 2006. i ove godine, unatoč padu potrošnje, West po četvornom metru među svim konkurentima ostvaruje najveći promet.

Uložiti 435 milijuna eura u sedam godina, od kojih je čak pet recesijskih, hrabar je potez. Jesu li vlasnici zadovoljni poslovanjem, kroje li planove za novi centar?
Naši su centri najveća greenfield investicija u Hrvatskoj. Sve radove izvodile su hrvatske tvrtke s materijalom i opremom koja je nabavljena na domaćem tržištu. U našim centrima rade isključivo domaći stručnjaci. Vlasnici su zadovoljni učinkom, a konkretnih planova o ulaganjima u nove projekte u kratkom roku nema. Nismo zauvijek rekli ne, zainteresirani smo za dobre projekte i širenje, ali malo ćemo pričekati s odlukom. Dobra strana je da ni konkurenti ne najavljuju nova ulaganja. 

Je li bio problem investirati, često se inoulagači žale na birokraciju?
Nije teško, mi smo tome svjedoci. Nismo tražili nemoguće, znali smo što možemo i hoćemo. Nijedan veliki projekt nije lako privesti kraju, kako u Hrvatskoj, tako i bilo gdje na svijetu. 

Hrvatsko tržište navodno više nije zanimljivo ulagačima u trgovačke centre. U regiji se kao 'in' lokacije spominju Albanija i Makedonija. Namje-ravate li krenuti na neka od tih područja?
Financiranje za Albaniju i Makedoniju nije povoljno, uvjeti bankara vrlo su restriktivni, a dvojbena je i kupovna moć većine stanovništva. Srbija je vrlo interesantna radi brojnosti populacije, razmišljamo o njoj, ali prethodno s partnerima moramo postići kvalitetan dogovor. City Center One brend je iza kojega stoje jaki pojedinačni brendovi koji nas prate, nastupamo u "paketu", a kako je riječ o većem broju tvrtki, nužno je neko vrijeme za realizaciju novog projekta.    

Mnogi su skeptično gledali na izbor lokacije za Zagreb East. U susjedstvu je već bio zatvoren Mandi, jeste li pogriješili?
Ne, nismo. Za tri do pet godina bit će to najbolji, najposjećeniji šoping centar u Hrvatskoj. Toj lokaciji gravitira 220 tisuća lokalnih potrošača, toliko, primjerice, cijeli Split ima stanovnika, a splitski City Center One godišnje posjeti više od sedam milijuna kupaca. Već u Eastu pojedini brendovi ostvaruju veći promet nego u Westu. Uskoro će nam susjed biti Ikea. Vjerujem da će Zagreb kao grad, a posebno naš centar East, preuzeti svojedobnu ulogu odlaska u šoping u Trst, Beč ili Graz. Već u East dolaze stanovnici iz mnogih gradova iz središnje i istočne Hrvatske, s Ikeom na 10 minuta ćemo postati privlačniji i građanima iz susjednih zemalja.

Dok mnogi trgovci stavljaju lokot na vrata, vaši centri izgledaju optimalno zakupljeni.
Možda će zvučati nemoguće, no mi gotovo nemamo praznih prostora. Popunjenost centra West je čak 98 posto, u Splitu je u zakupu 95 posto prostora, a Zagreb East je popunjen nešto manje od 90 posto. Na toj lokaciji ostavili smo neke prostore prazne kako bismo s dolaskom nekih novih brendova bili konkurentni. 

Već dulje nema zahtjeva za smanjivanje zakupnine. Kako ste riješili taj problem?
Nismo linearno rezali zakupninu, svaki slučaj rješavali smo pojedinačno. Izravnim dogovorom nalazili smo obostrano prihvatljiva rješenja. Posebno smo analizirali je li nekome doista drastično pao promet ili je razlog prebrzo i neosnovano širenje. Nije vjerojatno da će vam promet ostati isti ako imate tri ili sedam dućana u krugu od 30 km. Mi nismo Beč ili Muenchen, gradovi sa stalnim priljevom stanovnika i rastom kupovne moći. 

Ministar Linić nedavno je poručio inotrgovcima da će krenuti u veći nadzor jer dvoji da prikazuju fiktivni gubitak kako ne bi plaćali porez. U kojem je razdoblju moguće planirati profit?
Očekivati da će netko vratiti uloženih 150 mil. eura u trgovački centar u roku tri do pet godina i još ostvariti profit apsolutno je nerealno. Vlasnici nekretnina kao što su trgovački centri City Center One na profit mogu računati tek ako se odluče i realiziraju prodaju nekom financijskom fondu. 

Turski proizvođači pripremaju dolazak

Donose li svjetski brendovi nakon ulaska Hrvatske u EU brže odluku o dolasku? 
Većina ih je već prisutna, oni koji nisu raspituju se. Za iduću godinu mogu potvrditi dolazak jednog velikog sportskog brenda, a i nekoliko turskih proizvođača namjerava doći. Članstvo u EU otvorilo je prostor za ponudu znatno šireg asortimana te izravan ulazak pojedinih principala.  

Kakav je profil prosječnog kupca?
Orijentirani smo na obitelj. Mjesečno sve tri igraonice Kids Jungle u prosjeku posjeti oko 18 tisuća djece. U Splitu su ove godine među top pet kupaca po brojnosti prvi bili Norvežani pa Šveđani, Australci, Finci i Rusi. U sezoni su najbrojniji Talijani, Slovenci i Nijemci, a vikendima splitski centar uvelike posjećuju i kupci iz BiH.

Komentari (1)
Pogledajte sve

mislim da niti jedan šoping centar ne može dostići popularnost koju su imali šoping centri početkom 90-tih i poslije, kad su svi narodi bivšeg Balkana jurili u Graz ili Trst u šoping..
to je imalo posebne čari..
na žalost, danas ima previše šoping centara a ljudi nemaju novca (70% građana teško živi, pola ih je pod ovhama, da ne nabrajam dalje)…
Ikea koja će niknuti pored CC East, privući će malu količinu kupaca iz susjednih zemalja ali da će to biti neki boom, sumnjam

New Report

Close