Zamagljeni efekti nogometne euforije na lipanjsku potrošnju

Autor: Jadranka Dozan , 07. kolovoz 2018. u 22:01
Kod Audio i videoopreme, el. aparata, namještaja i drugih proizvoda za kućanstvo u lipnju promet 8,6% nominalno veći nego lani/Fotolia

Za godišnji rast prometa u lipnju od samo 1,8% realno (4,4% nominalno) dijelom je kriv jak rast lanjskog lipnja.

Za vrijeme i neposredno nakon svjetskog nogometnog prvenstva dosta se isticao i njegov utjecaj na pojačanu potrošnju, kako u ugostiteljstvu tako i u trgovini na malo, posebice u prodaji piva, mesa, grickalica, televizora.

Podaci državnog zavoda za statistiku o lipanjskom prometu u maloprodaji naoko se ne uklapaju u tu sliku potrošačkog raspoloženja. Rast prometa u lipnju na godišnjoj je razini, prema kalendarski prilagođenim podacima, iznosio nevelikih 1,8 posto realno odnosno 4,4 nominalno. Uz komentare o nastavku povoljnih kretanja u trgovini na malo koja raste još od rujna 2014., najnoviji podaci popraćeni su i opaskama o usporavanju dinamike.

No, skromniji godišnji rast dijelom se objašnjava i visokom bazom, budući da je lanjski lipanj odskakao godišnjom stopom rasta od čak 7,8% (nominalno čak 9,4%). Originalni, odnosno izvorni podaci pokazuju da je ovogodišnji lipanj po maloprodajnom prometu od lanjskog bio realno jači 2,5 posto, a  nominalno, tj. bez prilagodbe za utjecaj cijena 5,2 posto. Na mjesečnoj razini, pak, lipanjski je maloprodajni promet u odnosu na svibanjski porastao za više od četiri posto gledaju li se izvorni podaci, dok je prema sezonski i kalendarski prilagođenima pao 3,2 posto nominalno i 4,1 posto realno. 

Izvorni podaci sugeriraju i da je kumulativno, u prvoj polovici godine, promet u maloprodaji realno četiri posto veći nego lani, a s  kalendarskom prilagodbom nešto nižih 3,9 posto. Isključi li se utjecaj  postepenog rasta inflacije, promet trgovine na malo nominalno je ove godine veći 5,2 posto. Analitičari RBA uz usporavanje godišnjeg rasta lipanjskog prometa prema pretežitoj djelatnosti poslovnih subjekata navode kako je u trgovini neprehrambenim proizvodima realni rast dosegnuo 2,3% (u svibnju 10%) dok je npr. kod Trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima bio 1,5%. 

Promatrano po trgovačkim strukama, u lipnju najveći nominalni rast na godišnjoj razini (15%) bilježi se kod motornih goriva koja u strukturi maloprodajnog prometa čine gotovo petinu, s tim da taj rast odražava i osjetno veće cijene goriva. Natprosječnih 8,6 posto nominalnog rasta u lipnju te 6,6 posto u prvih šest mjeseci bilježi se i u kategoriji Audio i videoopreme, električnih aparata, namještaja i drugih proizvoda za kućanstvo. Koliko je tom porastu pridonio nagli skok prodaje televizor zbog nogometa, zasad je ipak teško reći. 

Komentirajte prvi

New Report

Close