Za obranu od tuče korišten neprimjeren i neregistriran avion

Autor: Goran Borković , 05. siječanj 2007. u 06:30

Bivši direktor Zračne luke Čakovec tvrdi da nije dogovorio posao, kao što se spekuliralo, sa svojom tvrtkom Principium, a pojavile su se i sumnje da otopina srebrnog jodida nije ispaljivana iz generatora, nego se ispuštala iz Piperova zahodskog spremnika

Unatoč znanstvenoj neutemeljenosti metode obrane od tuče pomoću zrakoplova, koju su prošlo ljeto uz puno kontroverzi pokusno provodile Međimurska i Varaždinska županija, projekt će se ove godine vjerojatno nastaviti. Te su dvije županije prošle godine odlučile promijeniti model protugradne obrane. Umjesto dotadašnjeg načina obrane ispaljivanjem raketa, koji je uobičajen u Hrvatskoj, ali također znanstveno upitan, Međimurska županija odlučila se na obranu uz pomoć zrakoplova koji ispaljuju otopinu srebrenog jodida u oblake u kojima se stvara tuča.

Skriveni vlasnik
Dok je raketna obrana sa zemlje gađanjem središta tučonosnih oblaka razvijana u istočnim zemljama, korištenje aviona u tu svrhu započelo je u nekim dijelovima Njemačke i Austrije. To je potaknulo obranu takvim načinom u Hrvatskoj, najprije u Osijeku, a potom i u Međimurskoj županiji kojoj se pridružila i Varaždinska županija. Posao organiziranja povjeren je tvrtki Zračna luka Čakovec koja je u većinskom vlasništvu Međimurske županije. Budući da Zračna luka nema zrakoplove, potpisan je ugovor s privatnom tvrtkom Principium. Kompletan novi sustav obrane od tuče prošle godine stajao je 800.000 kuna, od čega je Varaždinska županija financirala 60, a Međimurska županija 40 posto. Obrana se radila s tri zrakoplova, Cessnom 150 i 172 te Piperom 31. Prema tvrdnjama stručnjaka za zrakoplovstvo, spomenuti Piper nije pogodan za taj posao, a usto nije registriran u Hrvatskoj, nego u Njemačkoj, što je grubo kršenje hrvatskog zakonodavstva jer avion koji se koristi u takve svrhe mora biti barem privremeno registriran u hrvatskom registru zrakoplova. Uz to, pojavile su se sumnje da se otopina srebrenog jodida nije ispaljivala iz generatora koji su se trebali postaviti na zrakoplove, nego ispuštala iz Piperova zahodskog spremnika. Dean Ciglarić, koji je bio na funkciji direktora Zračne luke Čakovec do rujna prošle godine, nije želio komentirati način na koji su se koristili zrakoplovi. “Radilo se o eksperimentalnom programu, što znači da se eksperimentiralo. Ne želim ništa više od toga reći”, kaže Ciglarić za kojeg se spekuliralo da je skriveni vlasnik Principiuma te da je kao direktor Zračne luke posao zapravo dogovorio sa svojom tvrtkom. Ciglarić demantira takve tvrdnje. “Da sam vlasnik Principiuma ne bih sada morao raditi u Njemačkoj. Imao bih sasvim dovoljno novca iako sam zaslugom vodstva Međimurske županije na ovom poslu puno izgubio. Međimurska županija nije željela platiti obavljeni posao Principiumu tvrdeći da letovi nisu obavljeni. Umjesto njih to je napravila Varaždinska županija. Uza sva podmetanja koja smo imali u provođenju pokusnog projekta i danas tvrdim da je sustav bio jako dobro napravljen, ma što neki ljudi govorili”, rekao je Ciglarić. Nova direktorica Zračne luke Čakovec Dijana Kovačić-Pahek nije željela odgovoriti kako su korišteni zrakoplovi za protugradnu obranu, kazavši da ne bi ulazila u stručni dio priče o njihovoj osposobljenosti za obranu od tuče.

Dozvole kasnile
Mladen Križaić, zamjenik župana Međimurske županije koji je vodio projekt, kaže da su zrakoplovi djelovali nekoliko puta u srpnju i kolovozu prošle godine. “Srećom je godina bila takva da nije bilo prave tuče što je potvrdio i Državni hidrometeorološki zavod tako da ćemo za prave rezultate primjene protugradne obrane zrakoplovima morati sačekati iduće ljeto ako projekt bude nastavljen. Bila je tek jedna tuča koja je u Svetom Martinu napravila 300.000 kuna štete”, kaže Križaić. Prema njegovim riječima, Međimurska je županija posljednjih godina imala oko 40 milijuna kuna štete godišnje od elementarnih nepogoda. “Kako je DHMZ poslao izvješće Vladi u kojem stoji da obrana od tuče raketama ispaljenima sa zemlje nije znanstveno utemeljena, željeli smo primijeniti novi model koji doduše također nije znanstveno dokazan, ali je pokazao dobre rezultate u Osijeku, a koristi se u nekim područjima Njemačke i Austrije. Odlučili smo pokušati, pa ako uspije, bit ćemo zadovoljni”, objašnjava zamjenik župana Križaić. Projekt je trebao trajati od 1. svibnja do 30. rujna, ali kako se kasnilo s izdavanjem potrebnih dozvola, Međimurska županija je preuzela na sebe odgovornost u slučaju šteta zbog čega je obrana od tuče počela tek 14. srpnja. “Informacije o tučonosnim oblacima dobivali smo od DHMZ-a što smo uredno platili, kao i njihov hladni pogon. Dakle, platili smo isto kao da smo radili s raketama sa zemlje”, rekao je Križaić. Prema odgovoru savjetnika za poljoprivredu Zlatka Pukšića iz Varaždinske županije, riječ je o 145.000 kuna koliko je prošle godine isplaćeno DHMZ-u za potrebe održavanja postojećeg sustava obrane od tuče na području dviju županija. Za ovu godinu, kako kaže Križaić, odluka o nastavku projekta još nije donesena, a Križaić se zalaže da stručnjaci zajedno s DHMZ-om izrade metodologiju rada, uključujući specificiranje kakvi avioni se moraju koristiti. Županija je, dodaje Križaić, poslala projekt DHMZ-u koji se treba suglasiti s Ministarstvom poljoprivrede hoće li se projekt nastaviti idućih nekoliko godina nakon čega bi bilo jasno je li riječ o učinkovitoj metodi protugradne obrane.

Peti: Odluka bila političke naravi

U meterološkom i hidrološkom biltenu DHMZ-a za srpanj prošle godine dipl. ing. Damir Peti o novoj metodi obrane od tuče u Varaždinskoj i Međimurskoj županiji napisao je da “s obzirom na lošu organizacijsku pripremljenost i stručnu nepripremljenost projekta avionskog djelovanja na području ove dvije županije, razvidno je da je ova odluka bila političke naravi, a dosad možemo govoriti samo o takvim rezultatima jer nije stavljen na uvid nikakav stručni izvještaj o provedenim djelovanjima na tučonosne oblake”. Peti u razgovoru za ‘Poslovni dnevnik’ dodaje da iz dvije županije nisu stigle gotovo nikakve informacije o postignutim rezultatima te da je cijeli projekt napravljen “volonterski i neorganizirano”. Naglasio je da se u drugim zemljama zrakoplovi koriste na drukčiji način te da DHMZ nije upoznat s tipovima aviona koji se koriste za obranu od tuče.

Najbolja je zaštita osiguranje

Rasprava o potrebi zamjene obrane od tuče ispaljivanjem raketa sa zemlje počela je prije nekoliko godina. Zagovaratelji prelaska na obranu zrakoplovima tvrde da su troškovi preveliki kao i broj ljudi koji moraju opsluživati lansirne rampe te da rakete u upotrebi zadržavaju oni koji su povezani s tzv. raketarskim lobijem. S druge strane, protivnici korištenja zrakoplova kažu da avioni ne mogu napraviti ništa velikim oblacima, posebno zato što bi do njih trebalo doći prije nego što se stvori tuča, a to je u hrvatskim uvjetima gotovo nemoguće za što im je ključni dokaz primjer tuče u Svetom Martinu kada avioni nisu stigli djelovati. Najbolja zaštita od tuče zapravo je osiguranje, ali u Hrvatskoj je osigurano tek desetak posto usjeva, a u Europi ta je brojka mnogo veća i iznosi više od 90 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close