Za nadzor ZERP-a brodovi od 78 metara

Autor: Božica Babić , 07. veljača 2008. u 06:30

Idejna rješenja za nove brodove izradio je zagrebački Brodarski institut

Predsjedniku Hrvatske i vrhovnom zapovjedniku oružanih snaga Stjepanu Mesiću prof. dr. sc. Vladimir Koroman, direktor Brodarskog instituta, danas će predstaviti idejna rješenja za obalne ophodne brodove, odnosno višenamjenski brod koji će biti temelj nacionalne flote za nadzor i zaštitu morske granice, odnosno suverenih prava Hrvatske u akvatoriju ZERP-a. Studiju je naručio MORH, kaže za Poslovni dnevnik Koroman. Prema idejama BI-ja obalni ophodni brod imao bi duljinu 35 metara i dvadesetak članova posade, dok bi višenamjenski ophodni brod bio dug 78 metara, pripravan da primi 30-50 mornara. Kako će postupak realizacije projekta izgledati u konačnici, još je nepoznanica, Institut nudi dva modela, prvi sadrži samo izradu projektne dokumentacije, a drugi cjelovit inženjering: od idejne skice do porinuća broda. Pripravni su, ističe Koroman, uspješno obaviti obje verzije. Spominje da upravo pregovaraju s više inozemnih naručitelja za koje će odraditi ukupni inženjering. Riječ je, znakovito dodaje, o “vrlo impozantnom broju brodova”, od kojih će se dio graditi u Hrvatskoj a dio u zemljama naručitelja. Politika aktiviranje nadzora ZERP-a oteže se 4-5 godina, tek se rade idejne varijante za buduću flotu. Nije li taj postupak otvoren prekasno, pitamo Koromana. Uzvraća kako bi doista bilo bolje da već imamo nešto brodova, no BI će pravodobno odraditi sve narudžbe MORH-a. Svojim uspjehom drže i što je MORH uočio potencijal BI-a te odlučio brodove graditi u Hrvatskoj. Komentare da je zbog kratkoće vremena brodove nužno uvesti Koroman odbacuje tvrdnjom da će domaći brod biti jeftiniji. Osim toga, upozorava, sve zemlje svijeta kroz razvoj ratne tehnike, pa tako i brodogradnje, unaprjeđuju svoju industriju, znanost, ljude. “Hrvatska je pomorska zemlja i ne smije si dopustiti kupnju brodova za obalnu stražu i ratnu mornaricu u inozemstvu. S druge strane, mnoge zemlje Afrike i Azije i te kako traže i gradnju i prijenos znanja, Hrvatska mora znanje prodavati trećim tržištima”, naglašava i dodaje kako je slično stanje i s ribarskim brodovima o čijoj gradnji također razgovaraju s nekoliko azijsko-afričkih kupaca. Nedavno porinuti tunolovac za Sardinu iz Postira ulaznica je za mnoga tržišta. O konačnoj cijeni broda još nije moguće razgovarati jer ovisi o količini i kakvoći opreme. Uz pretpostavku da višenamjenski brod nije samo za obalnu stražu nego i za eventualne potrebe ratne mornarice, ugrađuje se i dodatna oprema za buduće naoružanje, a u tom je slučaju cijena znatno veća. “Hrvatska ima dosta pameti s kojom u cijelosti može napraviti svaki brod, no domaća industrija ne proizvodi svu opremu za brodove. Iz uvoza se moraju nabaviti propulzijski sistemi, komunikacijska oprema, oprema za osmatranje”, nabraja.

O broju obalnih ophodnih, odnosno višenamjenskih brodova zadnju riječ ima MORH, odnosno Vlada. Prema projekcijama, pokazalo se da manjih, obalnih brodova treba najmanje 8-9 i četiri višenamjenska. Zaključni broj određuju mnogi detalji, od toga hoće li brod pratiti jedna ili više posada do činjenice da svaki brod jednom godišnje ide na remont. Koroman vjeruje da će krajem 2008. krenuti gradnja prvih plovila za flotu obalne straže. Brodarski institut ove godine obilježava 60. obljetnicu, u tom su razdoblju potpisali autorstvo oko 1300 modela i modelskih ispitivanja za brodove raznih veličina i namjena te više od 1500 različitih propelera. Brodarski institut jedinstven je ne samo u domaćim nego i svjetskim okvirima po detalju da mu je država vlasnik, a sam se u cijelosti financira, prepušten je tržištu. “Brodogradnja se bez znanosti teško može izvući iz današnje krize, znanost može pomoći, no nema kontinuirane suradnje, pozivi stižu periferno nakon što se dogode problemi. Koristeći domaću pamet i praksu, ali i svjetska postignuća, moguć je veliki iskorak, samo treba udružiti potencijale”, uvjeren je Koroman. Kor biznis su pomorske tehnologije, imaju velik laboratorij za hidrodinamiku, odjel za projektiranje i gradnju brodova, odjel za numeričku hidrodinamiku te odjel za ispitivanje brodova u naravi. Iz te djelatnosti ostvare 25-30 posto prihoda, a 70 posto izvan osnovnog biznisa. Unatrag 15 godina uspjeli su preživjeti jer je sporedna djelatnost sufinancirala osnovnu u 2007. sa dva milijuna kuna. Po ugovoru koji BI ima sa Svjetskom bankom o realizaciji Hrvatskog projekta tehnologijskog razvitka, država je dužna financirati strateške objekte i istraživanja. Ta je obveza na snazi pune dvije godine, no iz državnog proračuna nije stigla ni kuna potpore, samo obećanja. “Došli smo do zida: ili će država početi sufinancirati ili istraživanja više neće biti”, upozorava Koroman te podsjeća na goleme subvencije brodogradilištima dok godišnja obveza države prema BI-ju iznosi 500.000 eura. Svuda u svijetu države slične institucije sufinanciraju 30-60 posto”, opominje Koroman.

Moduli bi se nadograđivali prema potrebi

Prema koncepciji MORH-a gradio bi se izvanobalni ophodni brod za HRM, kao višenamjenski brod u suvremenoj izvedbi modularnog tipa tako da će njegova buduća namjena diktirati opremljenost borbenim sustavima. To znači da bi postojala jedna minimalna borbena konfiguracija za potrebe obalne straže s osnovnim topničkim naoružanjem i senzorskim sustavima (radari, elektronički sustavi za obradu podataka, komunikacijski sustavi…), kojoj bi se prema potrebi dograđivali novi borbeni moduli do pune borbene konfiguracije za protubrodsku, proturaketnu i protupodmorničku borbu. Takva koncepcija zadovoljava i civilnu i vojnu komponentu, ističu u BI-u.

Komentari (7)
Pogledajte sve

Želim komentirati one koji misle da trebamo raditi projekte vani. Kao država imamo dovoljno znanja i iskustva da napravimo te brodove. Ako budemo radili sve projekte vani, za 50 godina čemo biti u još večoj krizi i još večem neznanju. Zato svi koji pričaju da treba projektirati vani nisu naklonjeni Hrvatskoj nego sebi. Ali za izradu dobrog projekta treba ljude dobro platiti u svim koracima tu se slažem. Zato ljudi gradimo i projektirajmo u Hrvatskoj da nam sutra bude bolje, sada je vlada na potezu, pa da vidimo.

Nije bas sve sto je hrvatsko smece. Jedna od stvari koja se neopravdano baca u kos je brodogradnja.

1. Brodarski institut je VRHUNSKA organizacija koja je svakako sposobna za takve projekte. U suradnji sa npr BSO split sposobna takve stvari i isprojektirati i izgraditi. Svi se bune kako nasa brodogradilista grade niskoprofitabilne brodove, a kad netko kaze kako smo sposobni graditi visoosofisticirane brodove nadju se neupuceni mudrijasi i pocmu po njemu pljuvati.

2. MARINER, nisu inzinjeri krivi sto im je placa 8000 a menadjerima 20000. Sta bi trebali? Svi u menadjere? Jos uvijek ima puno iskusnih inzinjera koji su voljni prenjeti znanje mladjima u okviru jednog ovakvog projekta, ali sa ovakvim unaprijed diskvalificirajucim stavom se nece napraviti nista, osim sto ce knowhow koji jos uvijek postoji propasti. (BTW ekonomisti su jako produktivna klasa ljudi….mos mislit….)

3. MVALERJEV i MAITO- Potpuno krivo. Brodovi do 15 metara nisu ni brodovi vec camci, te kao takvi nisu adekvatni za nadzor otvorenog mora. Njihova brzina im ne moze pomoci jer ako neka ribarica udje u nas ZERP, u idealnoj situaciji (bonaca), dok mali patrolni camac prevali udaljenost od sigurne luke u kojoj je stacioniran, do mjesta krivolova, stvar je gotova. Preduvjet za nadzor je AUTONOMIJA i RADIJUS djelovanja, pa tek potom brzina. Uostalom ovakvi veci brodovi na sebi imaju stacionirane i brze gumenjake i helikoptere.

3. MAITO, AIS na ribaricama je dobra ideja, ali poznavajuci moralne kvalitete talijana, opet se vracamo na isto. Isto tako ne love samo Talijani u Jadranu. Takodjer se na primjeru ovog turskog ROROa vidi i problem ekoloskog nadzora te problem spasavanja.

Vidi se da su projektanti amateri! Kao prvo takvi brodovi su se projektirali negdje u 60.-tima. Kao drugo ophodni-patrolni brod
nebi smijo imati manju brzinu od 35 čvorova.

Najbolje rješenje za nas je da brod projektiraju švabe a da ga
mi u našim brodogradilištima napravimo. Sve drugo je ništa!

Hrvatska zaslužuje najbolje brodove a ne neka poluriješenja.
Jako sam žalostan ovim banana-projektima![cry][cry][cry]

dobro receno. Bojim se da bi ipak drzava mogla samo da se pokaze naruciti par velikih brodova, koji ce se poslije pokazati nafunkcionalnim i skupim. Planirana brzina 25 cv, pa za koga je to dovoljno, taman da nam se talijani smiju dok bjeze. Nebi li se ipak trebalo ici na pregovore sa susjedima u smislu uvodjenja AIS-a na njihovim ribaricama, tako da ih se mogu registrirati radarskim sistemom…

New Report

Close