Za mjesec dana MORH raspisuje natječaj za gradnju pet brodova za ratnu mornaricu

Autor: Saša Vejnović , 28. veljača 2011. u 22:00

Brodosplit i Kraljevica bi mogli podijeliti posao gradnje ophodnih brodova

Hrvatska ipak neće od brodogradilišta Brodosplit automatizmom naručiti izgradnju ophodnih brodova, već će u narednih mjesec dana biti raspisan natječaj, potvrđeno je Poslovnom dnevniku u Ministarstvu obrane. Jadranka Kosor, predsjednica Vlade, je u subotu u Splitu izjavila da je “želja Vlade da se u Brodosplitu grade brodovi za HRM”, te da trenutno postoji plan gradnje po modelu ‘jedan plus četiri broda’. Dobro informirani izvori vjeruju da će Brodosplit u konačnici dobiti posao izgradnje nekoliko tih novih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu, no vjeruju da će izgradnju nekih brodova dobiti i brodogradilište Kraljevica koje je također sposobno za takav pothvat. Natječaj koji se planira raspisati u narednih mjesec dana vjerojatno će biti pozivni, a bez obzira koje brodogradilište dobije ovaj prvi posao, prvi brod neće biti završen prije 2012. godine.

Osiguran novac
Iako je procjena da će cijena jednog broda iznositi oko 10 milijuna eura, MORH ovaj novac ipak neće morati izbrojati u ovoj godini, već tek manji dio za proizvodnju koja bude odrađena do kraja 2011. Naši sugovornici tvrde da su u ovogodišnjem vojnom proračunu osigurana dostatna sredstva za financiranje te faze izgradnje broda. Novi ophodni brodovi HRM-a bit će dugi oko 42 metra, u koje će se ugrađivati MTU motori. Brzina ophodnih brodova trebala bi biti iznad 30 čvorova, a na njima će raditi 13 do 15 članova posade. Prema posljednjim najavama Hrvatska bi trebala dobiti pet identičnih novih ophodnih brodova, pa bi bilo logično da se oni proizvode u jednom brodogradilištu. Međutim kako sada stvari stoje Hrvatska će vjerojatno uposliti više svojih brodogradilišta.

Novi prioriteti
O izgradnji novih ophodnih brodova govori se već nekoliko posljednjih godina, no u to se nije dosad kretalo među ostalim i zbog nedostatka novca. Osim manjih, obalnih ophodnih brodova, za kakve će se uskoro raspisati javni natječaj, planirala se izgradnja i dva znatno veća izvanobalna ophodna broda, no od njih se zasad odustalo ponajviše zbog cijene koja bi mogla iznositi najmanje 50 milijuna eura po brodu. Na listi prioriteta prva je bila kopnena vojska koja je dobila nova oklopna vozila. Prije brodova trebalo je naručiti i nove zrakoplove koji su trebali zamijeniti dotrajale MIG-ove 29, no zbog recesije se i od toga odustalo. Na ruku HRM-u išla je upravo nabavka BOV-a za kopnenu vojsku jer je na marginama tog posla Hrvatska po povoljnoj cijeni dobila dvije stare finske raketne topovnjače koje su od prije dvije godine u sastavu HRM-a pod nazivima Vukovar i Dubrovnik.

Pappo: BSO će se javiti na natječaj

Uključeni u restrukturiranje
Najava gradnje ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu i prihvaćanje programa restrukturiranja Brodosplita u Bruxellesu otvaraju i pitanje budućnosti njegove tvrtke kćeri Brodosplit Specijalni objekti. U procesu privatizacije, koji je vođen zasebno, za BSO nije bilo ponuda. Kako je u vlasništvu Brodosplita, ostalo je nepoznato je li BSO dio prihvaćenog programa koji je za “veliki” škver dao samoborski DIV ili mu slijedi neki novi proces, uključujući i gašenje nakon više od sto godina tradicije u gradnji vojnih plovila. “BSO je uključen u naš program restrukturiranja za Brodosplit”, kazao nam je Darko Pappo, predsjednik Uprave DIV-a. Pojašnjava da je dopunama koje su rađene proteklih mjeseci BSO na kraju ušao u program restrukturiranja Brodosplita. To je, dodaje, bilo i logično jer je riječ o vlasnički, ali i infrastrukturno spojenim i nedjeljivim društvima, koja, zaključeno je, i trebaju ostati cjelina. Predstavnik budućeg vlasnika poručuje da će se BSO javiti na natječaj za ophodne brodove iako o tome sam DIV nije dosad imao razgovore s resornim ministarstvima i Vladom.

Višemjesečni pregovori
Prolaz u Bruxellesu je prvi korak, a sam proces privatizacije Brodosplita tek sada počinje, poručuje Pappo, dodajući da slijede pregovori o ugovoru s državom, koji će, procjenjuje, trajati 3-4 mjeseca.
(M. Brnić)

Komentirajte prvi

New Report

Close