Vodeći svjetski avioprijevoznici, među kojima je i britanski British Airways, našli su se pod istragom Europske komisije i američkog ministarstva pravosuđa zbog udruživanja u kartel te dogovaranja cijena zbog visokih troškova goriva.Tako je uprava British Airwaysa već potvrdila kako su Europska komisija i Američko ministarstvo pravosuđa od kompanije zatražili informacije. No istraga se također odnosi i na njemačku Lufthansu, skandinavsku aviokompaniju SAS, francusko-nizozemski Air France-KLM te Cargolux, a podignuta je u vrijeme kada se aviokompanije suočavaju s visokim troškovima goriva i oštrom konkurencijom od strane niskotarifnih avioprijevoznika.Istraga o mogućem udruživanju u avionski kartel, kako javlja BBC, proširila se i na sedam vodećih azijskih avioprijevoznika, a uprave nekih japanskih, južnokorejskih i hongkonških aviokompanija potvrdile su da su regulatorni dužnosnici zatražili dokumente o poslovanju iz ureda tih tvrtki u Aziji, Europi i SAD-u. Europska komisija i Američko ministarstvo pravosuđa istragom će, naime, pokušati utvrditi jesu li se spomenute kompanije udružile u kartel te se tajno dogovarale o naknadi za visoke troškova goriva i ostalih naknada za prijevoz tereta tijekom posljednjih nekoliko godina. Analitičari smatraju kako bi se ova istraga u konačnici mogla pokazati skupom te se negativno odraziti na kompanije, čak i u slučaju nedokazivanja krivnje. Iako su se aviokompanije pod istragom obvezale na suradnju s regulatorima, ustraju na tome da su poslovale u skladu sa zakonom.
Šef jedne od spomenutih aviokompanija kazao je da je iznenađen produžetkom trajanja istrage. “Iznenađeni smo jer je riječ o vrlo opsežnoj i dugotrajnoj proceduri”, kazao je Marc Boudier, zamjenik predsjednika uprave Air France Cargo. S druge strane, Willie Walsh, predsjednik uprave British Airwaysa usredotočen je na tvrtkine probleme s mirovinama, kao i na otvaranje novog terminala u zračnoj luci Heathrow te na rezanje troškova, a podizanje optužbe samo će odmoći njegovim nastojanjima.Trećeg vodećeg europskog avioprijevoznika British Airways, naime, britanski i američki regulator sumnjiči za dogovaranje iznosa naknada za gorivo na putničke karte za dalekometne letove u Veliku Britaniju i iz nje. Tako, primjerice, putnici BA plaćaju 129 dolara po povratnoj avionskoj karti naknade troškova za gorivo, na ruti od Londona do New Yorka. Europska bi komisija u slučaju da British Airwaysu i dokaže odgovornost zbog nekonkurentskog ponašanja mogla izreći kaznu u iznosu i do 10 posto godišnjih prihoda od prodaje koji su za prošlu fiskalnu godinu (koja završava u ožujku) iznosili 12,3 milijardi eura. Ističući kako posluje “sukladno antimonopolističkim zakonima”, uprava britanskog avioprijevoznika obvezala se na suradnju s britanskim uredom za zaštitu tržišnog natjecanja i američkim ministarstvom pravosuđa. Britanski ured za zaštitu tržišnog natjecanja pritom je izvijestio da je još prerano govoriti o kršenju konkurentnosti.Vodstva Virgin Atlantica i American Airlinesa također su pristale na suradnju. U istrazi o mogućem udruživanju u kartel uprava njemačke Lufthansa potpuno podržava istragu, dok je glasnogovornik SAS-a kazao da ne postoji razlog za zabrinutost, te da eventualne sumnje tek trebaju biti potvrđene. Još u veljači British Airways te još neke vodeće aviokompanije, među kojima su Lufthansa, Singapore Airlines i SAS našle su se pod istragom Europske komisije i Američkog regulatora za zaštitu tržišnog natjecanja, a istraga je, kako se smatralo, bila koncentrirana na područje naknada za gorivo i ostalih pristojbi za prijenos tereta.
Inače, zbog nekonkurentskog ponašanja bili su kažnjeni proizvođač lijekova Roche te američki softverski proizvođač Microsoft kojima je izrečena kazna u vrijednosti nekoliko milijuna eura. U Sjedinjenim Američkim Državama udruživanje u kartel može rezultirati i zatvorskom kaznom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu