Vladina infuzija u CA donosi 250 mil. kn, EK prati situaciju

Postupak dokapitalizacije mora započeti najkasnije 1. lipnja 2020., uz otvoreni postupak u kojem će moći sudjelovati privatni investitori/ Robert Anić/PIXSELL Postupak dokapitalizacije mora započeti najkasnije 1. lipnja 2020., uz otvoreni postupak u kojem će moći sudjelovati privatni investitori/ Robert Anić/PIXSELL

Komisija o ovome usko razgovara s vlastima RH, odgovaraju u EK na pitanje hoće li odobriti 'operaciju'.

Kao što je Poslovni dnevnik u svojoj jučerašnjoj analizi i predvidio, hrvatska Vlada će dokapitalizirati Croatiju Airlines (CA) po modelu tzv. MEO principle koji je 2015. primijenila i tadašnja Milanovićeva administracija na slučaju HPB-a. 

Naime, Vlada je u četvrtak donijela odluku kojom se stvaraju prethodno potrebni uvjeti da se osigura postupak dokapitalizacije CA, a u sklopu te odluke je i uplata predujma u korist nacionalnog zračnog prijevoznika od 250 milijuna kuna za stabilizaciju poslovanja prije dokapitalizacije. Kako pojašnjavaju iz Vlade, taj iznos utvrđen je na temelju analize manjka financijskih sredstava i plana korištenja tih sredstava, koju je izradio CA, a prihvatilo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Isplata je predviđena u dva obroka - najmanje 100 milijuna kuna u 2019. godini, a preostali iznos do 250 milijuna kuna u 2020. godini. Uplatom predujma, rekao je premijer Andrej Plenković, stabilizirat će se poslovanje CA. 

Utjecaj na gospodarstvo
Time će se, kaže Vlada, spriječiti brojni negativni učinci na hrvatsko stanovništvo i gospodarstvo, koje bi najizravnije osjetili zrakoplovni i turistički sektor, a posljedice bi se neizravno širile i na ostale gospodarske grane. Plenković je istaknuo i da Vlada smatra da Hrvatskoj treba nacionalna aviokompanija radi razvoja trgovine i gospodarstva, posebno turizma te povezivanja  hrvatskih krajeva.

 

100 milijuna

kuna bilo bi doznačeno Croatiji Airlines tijekom 2019.

Iz Vlade upozoravaju da je za očekivati da bi prestanak poslovanja CA ugrozilo uspjeh ključnih infrastrukturnih projekata ukupne vrijednosti gotovo 700 milijuna eura, samo u zrakoplovnom sektoru, uz potencijalno preuzimanje zaduženja u iznosu od 200 milijuna eura. Vladinom odlukom zadužuje se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da u suradnji s Ministarstvom državne imovine, Ministarstvom financija i Povjerenstvom za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera za CA, najkasnije do 31. prosinca ove godine predloži Vladi model dokapitalizacije CA.

Provedba postupka dokapitalizacije mora započeti najkasnije 1. lipnja 2020. godine, uz otvoreni postupak u kojem će pravo sudjelovanja imati privatni investitori. Europska unija je vrlo stroga po pitanju potpora tvrtkama te dopušta da svoje strateške tvrtke države članice dokapitaliziraju, i restrukturiraju, jednom u 10 godina. Kako je CA dokapitalizirana 2012., nova dokapitalizacija bi bila moguće tek za tri godine. No, scenarij s "kraćenjem rokova" već je primijenjen u slučaju HPB-a gdje se nije radilo "o spašavanju posrnule banke nego o poticaju uspješnoj tvrtki". 

Povijest se ponavlja
U slučaju HPB-a Komisija je tražila da udjel privatnih investitora u skladu s načelom subjekta u tržišnom gospodarstvu (MEO principle) iznosi najmanje 30% od novog kapitala, a taj "privatni kapital" je osiguran, uglavnom, kroz domaće mirovinske fondove. Na pitanje Europskoj komisiji hoće li odobriti Vladinu akciju za spašavanja CA s obzirom na činjenicu da je država 2012. već provela dokapitalizaciju nacionalne aviokompanije, iz EK poručuju da je prerano za ocjene. "Komisija o tome usko razgovara s hrvatskim vlastima", poručuju iz Bruxellesa. 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve