Udruga linijskih brodara: Država štiti Jadrolinijin monopol

Predsjednik udruge Vitaljić poziva Vladu da smijeni Upravno vijeće Agencije za linijski promet jer je 'prekršilo zakone i uvjete natječaja'

Šokirani smo odlukom Upravnog vijeća Agencije o dodjeli koncesija na brzobrodskim linijama jer je u suprotnosti sa Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu te svim uredbama i pravilnicima vezanim za ovaj Zakon kao i povredu Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, kazao je predsjednik Udruge hrvatskih linijskih brodara Mate Vitaljić na jučer sazvanoj konferenciji za novinare. Održana je dan nakon što je Upravno vijeće Agencije za obalni linijski pomorski promet objavilo odluke o koncesijama na 12 državnih brzobrodskih i jednoj klasičnoj brodskoj liniji.

Zamjenski brod
Najviše linija, osam, dobio je nacionalni brodar Jadrolinija, dvije linije dobio je dubrovački G & V Line, a po jednu UTO Kapetan Luka iz Krila Jesenice, Mia Trade iz Zadra i Split Tours iz Splita. Koncesije se dodjeljuju na rok od šest godina, osim na tri linije gdje je zbog starosti plovila rok skraćen na pet godina. “Šokirani smo načinom i neprofesionalnošću objave rezultata natječaja kao i samim rezultatima. Ovo je povratak monopola Jadrolinije što je u potpunoj suprotnosti liberalizaciji tržišta i zakonima Europske unije. Pozivamo ministra i Vladu da u skladu svojih ovlasti smijene Upravno vijeće Agencije jer je svojim nemarom ili neznanjem prekršilo sve zakone i uvjete natječaja na određenim linijama te direktno pogodovala državnom brodaru”, rekao je Vitaljić. U Udruzi ističu kako je na liniji Split - Bol - Jelsa koncesija dodijeljena brodu Karolina koji se uopće nije natjecao za predmetnu liniju. Nadalje, natječaj je prolongiran za 15 dana zbog problema nastalih zbog tumačenja pojma “zamjenski brod” koji prema Pravilniku o uvjetima koje mora ispunjavati brod i brodar mora biti istih ili sličnih karakteristika kao i osnovni brod, odnosno mora udovoljavati svim standardima koji su propisani za pojedinu liniju. Sukladno tome svi su brodari u kalkulaciji svojih ponuda unijeli i troškove zamjenskog broda. Međutim, Upravno vijeće Agencije donijelo je odluku za koju nitko ne zna (jedino Jadrolinija) kako zamjenski brod može biti i neki drugi brod koji već vrši prijevoz na određenoj liniji. “Na ovakav način Jadrolinija je došla u povoljniji položaj u odnosu na sve ostale brodare jer nije uračunavala troškove zamjenskog broda. No ovo je protivno ne samo pravilniku nego i zdravoj logici. Na koji način brod koji obavlja redovnu liniju, primjerice na zadarskom području s redovnim polaskom u 07:00 može biti zamjena brodu koji treba redovnu liniju obavljati na splitskom području također s polaskom u 07:00?”, pitaju se u Udruzi.

Manje od 16 čvorova
U Udruzi među ostalim ističu da je na liniji Šibenik - Žirje poništen natječaj iako postojeći brodar ima sve potrebne uvjete i dokumentaciju traženu u natječaju. A Mislav je brzo plovilo koje 7 godina održava ovu liniju. Na liniji Zadar - Zaglav - Sali umjesto brodara Mia Trade koji se natjecao s brodom Žverinac, suprotno uvjetima natječaja, koncesija je dodijeljena Jadroliniji s brodom neodgovarajućih karakteristika. Na liniji 405 Rava - Iž - Zadar iako postojeći zadovoljava sve tehničke uvjete, pa tako i traženu brzinu od 16 čvorova, Upravno vijeće je koncesiju dodijelilo također Jadroliniji s brodom koji ima brzinu 12 čvorova, tvrde u Udruzi.
“Naglašavamo da su Jadrolinije ponude ‘dumping’, jer su na svim linijama tražili potporu višestruko manju nego što imaju sada, a čak su na liniji Rava - Iž - Zadar zatražili potporu dvostruko manju od minimalno ponuđene potpore. Bojimo se da će razliku u cijeni država pokriti iz potpora za trajektne linije koje su rupa bez dna”, rekao je predsjednik Udruge Mate Vitaljić. Udruga hrvatskih linijskih brodara okuplja sedam od deset privatnih prijevoznika: Split Tours, G&V Line iz Dubrovnika, Ivante d.o.o. iz Šibenika, Miatrade d.o.o. iz Zadra, UTO Kapetan Luka iz Krila Jesenice, Alpex d.o.o. iz Dubrovnika i RPZ Vrgada iz Pakoštana.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!