U potragu za 20-ak milijardi kuna Vlada šalje autsajdere

Autor: Jadranka Dozan , 05. prosinac 2012. u 16:27
50,2 milijuna kuna bila je najniža ponuda na natječaju Vlade/H. Jelavić/PIX

Monetizacija autocesta trebala bi javni dug Hrvatske, negdje u rujnu ili tijekom jeseni 2013., jednokratno srezati za 10 do 15 posto.

Da je slučajno uoči odluke Povjerenstva za izbor savjetnika za monetizaciju autocesta bila otvorena kladionica na ishod, grupa ponuđača koju čine austrijska Erste Group Bank, Deloitte Savjetodavne usluge i odvjetnička tvrtka Wolf Theiss Rechtsanwälte nosila bi jako visok koeficijent.

Drugim riječima, ta se trojka u financijski najvećem i najkompleksnijem  projektu (ne samo) ove Vlade u konkurenciji velikih igrača iz svijeta investicijskog bankarstva smatrala zapravo 'autsajderom'. Razlog takvim procjenama bilo je to što su ponderi u vaganju ponuda bili više (70 posto) na strani kvalitete tehničkih elemenata, a manje na cijeni (30 posto), koja je u slučaju te trojke bila najniža. "Veće iznenađenje i konsternaciju izazvao bi valjda samo izbor grupe ponuditelja u kojoj je i Ekonomski institut, koja je u ovu priču više-manje zalutala", komentar je kojim su na prve informacije o odbabiru reagirali iz jedne od razočaranih grupa ponuditelja. Iako su i prilikom raspisivanja natječaja i prilikom otvaranja pristiglih ponuda predstavnici Vlade i Povjerenstva na čelu s Marijom Hrebac isticali kako je cijena samo jedan od kriterija, ispalo je da je izbor sedmeročlanog Povjerenstva na kraju pao upravo na najnižu ponudu, s istaknutih 50,2 milijuna kuna. Pritom treba reći da uz fiksnu naknadu od nekoliko milijuna kuna, iznosi u ponudama kandidata za savjetnički posao odražavaju (varjabilne) naknade za uspješnost koje savjetnici zapravo definiraju u postotku vrijednosti transakcije. Za potrebe isticanja iznosa u ponudi ona je pretpostavljena na 15 milijardi kuna ili dvije milijarde eura, što se smatra razmjerno konzervativnom procjenom. 

U odnosu na onu referencama najjačega Goldman Sachsa, koji je u kandidaturu ušao s Interkapital vrijednosnim papirima kao lokalnim partnerom, pobjednička ponuda je bila oko 36 milijuna kuna jeftinija.Ostale su se ponude – od Rotchilda i Macquaire Capital Europea, do BNP Paribasa, Lazard Freresa i tandema JP Morgan-Zagrebačka banka – cijenom bile unutar tog raspona. A ta imena u području vođenja velikih i kompleksnih infrastrukturnih projekata kakva je monetizacija autocesta mahom imaju više iskustva i referenci. "Za takve projekte, u kojima treba osigurati investitore koji ulažu nekoliko milijardi eura, nije dovoljno biti solidna regionalna komercijalna banka ili revizorska kuća. U takve projekte velikim kapitalom ulaze u svjetskim razmjerima veliki institucionalni investitori, specifična profila i prilično dugoročnog ulagačkog horizonta, kakvima Hrvatska najčeše dosad uopće nije bila u fokusu", priča predstavnik drugog razočaranog kandidata sugerirajući da su takve transakcije, vrijedne 20-ak milijardi kuna, ipak prevelik zalogaj za konzorcij Erste grupe, Deloittea i odvjetničkog im partnera. Pobjednička skupina nije baš bez iskustva u sličnim projektima; navodno imaju iskustvo sudjelovanja u sličnim operacijama u Češkoj i Slovačkoj. No, njihovi konkurenti kažu kako nije isto biti karika u nekoj takvoj priči i voditi je. S obzirom na veličinu i složenost transakcije, a uz pretpostavku da je cilj maksimiziranje vrijednosti i da nam nije svejedno hoće li to biti transakcija od 15, 20 ili možda i više milijarid kuna, ističu, posao savjetnika u ovom slučaju podrazumijeva i 'marketiranje' same zemlje i prodaju konkretne investicijske priče prema investitorima kojima Hrvatska dosad nije bila na ulagačkoj mapi.

Netko tko je, primjerice, fondovima s golemom imovinom (u prvom redu mirovinskim) dosad prodao više takvih projekata koji uključuju i vrhunske specijaliste operatere u području infrastrukture, zasigurno će lakše pridobiti takve ulagače za novo tržište. Povjerenstvo se u vezi s formom tražene dokumentacije pokazalo i veoma strogim pa je tako većina ponuđača morala na popravni zbog načina na koji su bile složene izjave i javnobilježničke ovjere. Koliko su strogi bili u pogledu referenci, evidentno je da se mišljenja razilaze.  Iako su reakcije gubitnika na postupak odabira prilično ogorčene, zasad nitko ne nagovještava da namjerava uložiti žalbu, a neki su cijelu priču iščitali i na način da Vlada više nije tako čvrsto i ozbiljno prionula dovesti je do kraja. Međutim, radi se od transakciji koja bi razinu javnog duga Hrvatske, negdje u rujnu ili tijekom jeseni 2013., jednokratno trebala srezati između 10 i 15 posto. 

Komentari (2)
Pogledajte sve

Za ulaganje u taj proizvod sa novim otkricem
financiranje bi se ulijevalo iz DIJASPORE moja posljedna analiza
je pokazala da bi se ulijelo dvadeset i jedna mililjarda americki dolara
to-jest 21 milijarda americki dolara sa svi kontinenata od DIJASPORE.
Da se ta formula (<><>M= -0+)u stroju prije svega teoretski provjeri ucinkovitos
od jednog TIMA koji bi bio sastavljen od HRVATSKI vodeci akademski strucnjaka
iz DIJASPORE plus iz HRVATSKE i da se oni usredotoce na tu teoretsku provjeru
ucinkovitosti tog stroja.

GOLEMI “PROSJAK” milostinje Zoran Milanovic
Danasnja vlada je bogata sa najvecim budalestinama na celu sa manijakom
okocenikom od komunjarske “KRHOTINE” Z-Milanovicem koji kukavicki
prosijaci strane milostinje.
Vladi je se ponudila jedan divni FENOM nove formule (<><>M= -0+) u stroju
koji daje “slobodni izvor snage” moze zamjeniti nuklearke fosilna i ne-fosilna goriva.
Stroj nikad ne prestaje raditi tako sve dok ima i postoji “SILA TEZA” u nasoj
planeti zemlji, ujedno se stroj moze postaviti usred grada blizu potrosaca struje.
Stroj ne ispusta nikakvi otrova u okolis i nema nikakve buke da bi ometao
korisnike struje.
Tu ponudu je dobio Ivo Josipovic i ministar znanosti i obrazovanja to mozete
provjeriti.
Ponudila je se konstrukcija za izgradnju tvornica koje ce proizvoditi pitku vodu od morske vode svi HRVATSKI otoci bi imali svoju vlastitu cistu pitku vodu, i
sa tim strojem bi dobivali cistu inteligentnu struju.
Sva Hrvatska brodogradilista bi mali divni posao jer bi oni mogli izradjivati
te tvornice koje bi bile postavljene na kopnu, i mogli bi izgradjivat
plivajuce tvornice za proizvodnju pitke vode na otvorenim morima sirom svijeta.
Vlada se ne usudi da stavi svoje vodece akademske strucnjake da teoretski
provjere taj stroj koji daje “slobodni izvor snage”, vladu nebi nista kostalo da provjeri ucinkovitost stroja samo ako vlada dadne tocan teoretski odgovor.

New Report

Close