‘Na hrvatskom tržištu vina događaju se dramatični procesi, a država šuti i ne rješava probleme

Autor: Miroslav Kuskunović/Agrobiz , 15. listopad 2016. u 10:48
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

Ovogodišnja berba podsjeća na onu iz 2013., a to znači da ćemo imati kvalitetna vina i dostatne količine, rekao je Horvat.

Hrvatska će ove godine proizvesti vina izvrsne kvalitete, no problemi plasmana i dalje ostaju. Tijekom 2016. godine nastavljen je trend uvoza jeftinih vina. Unatoč zahtjevima vinara da se pojačaju kontrole na tržištu, do toga ipak nije došlo. Gdje je šansa za izvoz hrvatskih vina i što bi trebali napraviti, u našem tjednom intervju otkrio nam je dr.sc. Đuro Horvat, konzultant za marketing i tržište vina.

Berba grožđa gotovo je pri kraju. Kakve su procjene za ovu godinu imamo li dobar urod i da li nas očekuje dobra godina u vinarstvu? 

Možemo reći da je ovogodišnja berba grožđa posebno dobra po kvaliteti i urodu. U ovom trenutku privodi se kraju u skoro u svim vinogradarskim regijama pa će vina biti izvrsne kvalitete. Ovogodišnja berba podsjeća na onu iz  2013., a to znači da ćemo imati kvalitetna vina i dostatne količine.

Odnosi kiselina i šećera su vrlo dobri, a grožđe je savršeno zdravo, bez imalo primjesa plijesni ili bilo kakvih drugih bolesti  s izrazito visokim sadržajem šećera i ekstrakta. U potpunosti podržavam inicijativu da se u Hrvatskoj vino počinje ocjenjivati po berbama a ne samo po proizvođačima, jer 2016. se čini idealnom godinom za uvođenje tog novog pristupa u vrednovanju hrvatskog vinskog sektora, piše Agrobiz.

Da li se što promijenilo na tržištu kroz 2016. godinu u smislu smanjenja zaliha domaćeg vina (zbog pojačanog turizma) ili je uvoz povećan. Koji su trendovi na tržištu?

Nažalost, moram odmah reći da se vodi velika bitka na tržištu vina u Hrvatskoj. Izvozna strategija vina još uvijek ne postiže željene ciljeve dok uvoz vina i dalje dramatično raste u odnosu na izvoz. U prvih šest mjeseci 2016 god. izvoz vina količinski raste, indeks je 107 a financijski 103, dok uvoz u istom razdoblju raste količinski 114, a financijski 104.

Slika je dakle više nego dramatična poglavito ako promatramo razdoblje od ulaska Hrvatske u EU. Godine 2013, odnos izvoza i uvoza bio je 1:5 litara. U 2016. godini odnos se dramatično promijenio i trenutni  odnos izvoza i uvoza je 1:15 litara.

Prosječna ostvarena izvozna cijena je i dalje znatno iznad uvozne i iznosi oko 3,7 USD/L, dok prosječna uvozna cijena je gotovo 1 USD/L.

U 2015. godini, proizvodnja grožđa je porasla za 14% u odnosu na 2014. godinu. Pokrivenost uvoza izvozom je vrlo niska i iznosi oko 8% u količinama i oko 28% u financijskom pogledu. Razina potrošnje per capita je na razini 2015. godine, pa možemo zaključiti da je imperativ povećati izvoz jer se proizvodnja vina povećava, a dolaze u rod i novi nasadi .

Jesmo li kao država počeli osjećati ulazak u EU kroz izvoz vina ili smo i dalje ostali na tradicionalnim tržištima regije?

Plasman vina na tržište EU blago se povećava, a posebno treba istaknuti njemačko i poljsko tržište na kojima je prisutan trend porasta kupnje hrvatskih vina. Izvoz na tradicionalna  tržišta stagnira, osim na tržište Crne Gore na kojem je osjetan rast prodaje hrvatskih vina u količinskom i financijskom pogledu pa se trenutno po financijskoj realizaciji nalazi odmah iza njemačkog tržišta.

To znači da ima potencijala na tržištima u okruženju. Strateški gledano, ako se navedeni nepovoljni  trend nastavi, gotovo je sigurno  da će se domaća proizvodnja suočiti s još ozbiljnijim problemima.

Što su danas ključni problemi vinara?

Sigurno je jedan od ključnih problema operativna implementacija usvojene strategije izvoza vina Udruženja vinara pri HGK  kroz zajednički projekt  “Vina Croatia – Vina Mosaica”.

Dakle, ključni problemi su sljedeći: izostanak objedinjenog koncepta preferencijalnih strateških proizvoda domaćeg proizvodnog sektora, izostanak konkretne podrške resornog ministarstva, otežan (skup) plasman na domaćem tržištu, neafirmiranost Hrvatske kao vinske destinacije kad govorimo o globalnoj vinskoj sceni, kao ključnom preduvjetu za  prodaju visokokvalitetnih i vrhunskih vina u ciljanom srednjem i visokom cjenovnom razredu (sukladno nacionalnoj strategiji pozicioniranja Hrvatske na globalnu vinsku mapu iznimne tj. skupe vinske destinacije).

Nadalje, nedostatne količine za ozbiljniji nacionalni, ali i globalni tržni nastup i neuređenost tržišta u smislu kontrole uvoza i  nelojalne konkurencije te na koncu ne integriranost vinskog sektora u postojećim komunikacijskim platformama i onima koje nameće tehnologija i trendovi 21. stoljeća.

Tome treba dodati i životni standard građana. Zaključak se nameće sam po sebi, a to znači da samo međusektorsko povezivanje odnosno poticajno okruženje predstavlja  put koji vodi ka konkurentnosti kao jednom od ključnih pretpostavki održivog razvoja ove djelatnosti.

Gdje vi vidite našu šansu i gdje smo pogriješili kada je riječ o vinima?

Krajnje je vrijeme da profesionalni, bolje reći kompetentni, marketing menadžment krene upravljati strategijom tržišnog nastupa i  marketingom vina.

Prijedlog modela organiziranosti vinskog sektora Hrvatske treba artikulirati na temelju iskustava uspješnih vinskih država, koje su proteklih godina uspjele napraviti pomak ka najuspješnijim vinskim državama na svijetu. Sadašnji napori HGK sa vinarima okupljenih u strukovnom udruženju nažalost nisu dovoljno prepoznati u široj javnosti te ne mogu ostvariti željeni odnosno maksimalni učinak. To će se dogoditi kada bude političke volje, a to znači da Vlada Republike Hrvatske mora prepoznati vino kao dio "mosaica" hrvatske turističke destinacije.

Nadalje, jedan od  nedostatka je ne integriranost vina kao strateškog referentnog hrvatskog proizvoda u nacionalnoj strategiji i preveliki udio internacionalnih sorti u odnosu na autohtone.

Nedovoljna promocija istina o značaju hrvatskih sorti i Hrvata u formiranju međunarodne vinske scene (Tribidrag – Primitivo – Zinfandel).  Tome treba dodati izostanak jedinstvene marketinške strategije brandiranja Hrvatske kao vinske destinacije – „Vina Croatia – Vina Mosaica.“

„Vina Croatia – Vina Mosaica“  je projekt koji daje sinergijski učinak, jer su zajednički ciljevi definirani te su regulator međusobnih odnosa bez obzira na veličinu vinara. To je matrica na kojoj treba graditi provedbene aktivnosti hrvatske vinske brand priče.

Cijeli intervju pročitajte ovdje.

Komentari (6)
Pogledajte sve


Đuro Horvat je jedan od najvećih "stručnjaka " za prodavanje magle u Hrvata.Svega čega se je uhvatio u korjenu se je sasušilo,od Agrokomerca,Dione,Gastro grupe do toga da ga je i Todorić potjerao jer je upropastio Agrokor vina tek toliko o liku i djelu "stručnjaka " za vino.
A šta se vinarstva i vinogradarstva tiče to bi drzavni organi lako riješili da imaju volje i interesa da se to riješi,naime imaju u ARCODU površine pod vinogradima i samo trebaju pratiti trag grožda,tvrdim da se između 50 i 70 % grožđa od OPG preradi na crno i da država od toga nema ništa A ŠTA JE NAJJADNIJE TI OPG-ovi UREDNO DOBIVAJU POTPORE OD MINISTARSTVA POLJOPRIVREDE.

Đuro je kod Babe odradio pripravnički, doktorirao kod Todorića, sve između je uvijek bio vezan za voće. povrće, grožđe, vino, te se uvijek vozio u novim automobilima(Audi,Mercedes), pa ako je to i od prodavanja magle, mora mu se priznati da je postigao visoku cijenu za nju, osobno sam mišljenja da nije moguće prodavati maglu tijekom cijele godine, a naročito više njih, jer se radi o sezonskoj jesenskoj pojavi, ne vjerujem da Đuro ima riješeno skladištenje iste, ali je ipak rješavao mnoge složenije stvari, koliko mu je tko to priznao teško je procjeniti, ali da je sposobniji i obrazovaniji od cvjećara, to jeste, samo je Ivica prvi poklonio “ružu hrvatsku” Franji Tuđmanu, koju uzgoji Ante još za vrijeme hrvatskog proljeća, te ona i danas cvjeta i lijepo miriše ili miriše cijeloj lijepoj našoj, na zadovoljstvo svekolikih narodnih masa

Đuro Horvat je jedan od najvećih “stručnjaka ” za prodavanje magle u Hrvata.Svega čega se je uhvatio u korjenu se je sasušilo,od Agrokomerca,Dione,Gastro grupe do toga da ga je i Todorić potjerao jer je upropastio Agrokor vina tek toliko o liku i djelu “stručnjaka ” za vino.
A šta se vinarstva i vinogradarstva tiče to bi drzavni organi lako riješili da imaju volje i interesa da se to riješi,naime imaju u ARCODU površine pod vinogradima i samo trebaju pratiti trag grožda,tvrdim da se između 50 i 70 % grožđa od OPG preradi na crno i da država od toga nema ništa A ŠTA JE NAJJADNIJE TI OPG-ovi UREDNO DOBIVAJU POTPORE OD MINISTARSTVA POLJOPRIVREDE.

..isprika na greškama, NTL-lanac trgovina , i Agencije …koja ne vrši kontrolu uvoza, već raspolaže
podacima o RAZLICI uvoza i proizvodnje nu Hrvatskoj. ../ trebam naočale ..fakat je vrijeme /

Sad sam se malo informirala u direktnim iskustvima.

1 kg grožđa – prodanog u zemlje članice EU – košta prosječno 1,00 EURO ! Ovdje se misli
na najčešće vinske sorte koje kupuju nejčešće članice EU a to su : chardonnay, souvignon, sivi, crni,bijeli pinot , …i ostale sorte ….

Znači- da nema opasnosti od uvoza sirova iz tih zemalja, nego GOVOTOG VINA, pakiranog u bocama,
koje dolazi putem VELIKIH TRGOVAČKIH CENTARA ….širom Europe, i nas…KAUFLAND, BILLA,
SPAR…i sl….

Drugi—-opasniji dio uvoza je N T L -lanac . Osim vlastite proizvodnje , TODORIĆ i ostali – kupuju sirovinu, iz domicilne mi Srbije i Makedonije, te Crne gore. Tako da uz- lanac N T L – največi
problem je i Todorić, ali manje , jer ima svoju sirovinu.

NTL – lanas nadornih trgovina je SVAŠTARNICA s konkurentnim cijenama, a najčešće promete
rade po moru i morskim destinacijama.

E sad ono NAJBITNIJE: – Najveći PROBLEM , koji treba zaustaviti je CRNO TRŽIŠTE vinima
NAJVEĆIH PRIVATNIH VINARSKIH PROIZVOĐAČA… Oni NEMAJU dovoljno svoje sirovine,
žele plaćati u kešu, prodavati na crno …..

Privatni vinari proizvode od 100- 1.MIL litara vina -godšnje ? Svaki PROIZVOĐAČ VINA.
mora imati PORIJEKLO GROŽĐA za ETIKETE na kojima piše …..vino s geografskim porijekom…

Geografsko porijeklo JE JASNO , i može se kontrolirati ARCOD -sustavom- KADA JE PRIJAVLJUJU
površine pod grožđem u AGENCIJI ZA POLJOPRIVREDNA PLAĆANJA….Jedino ONA -ima točne
podatke / zahebite katastar i ostalo/ Zašto ONA? Zato, jer je vezana za odštete, poticaje i sl…
Ako nisi stvarno prijavljen, a prijavljuješ se po katastru
/ ne -grunovnici, jer ne moraš biti vlasnik,ako si proizvođač grožđa, možeš biti i zakupac zemljišta/ ,

onda Agencija vrši stvarnu kontrolu UVOZA sirovina / grožđa.

A pa tko su najveći uvoznici, po kojim cijenama -to je problem, jer su iz redova HDZ-a….
Provjerite -kako su došli u posjed zemljišta prije više godine….i kredita HBOR….

/ ne postoji izvoz u EU , ali se koristimo tim nazivom dok postoje
karaule na granicama Hrvatske i EU , ne?/

New Report

Close