U Hrvatskoj postoje dva tržišta rada, na jednom od njih stalno nedostaje ljudi

Autor: Poslovni.hr/Hina , 23. svibanj 2015. u 15:38
Foto: Thinkstock

Nedostaje najkvalitetnijih ljudi. Kriza nije umanjila potrebe za njima, još ih je i povećala.

Nakon kriznih godina, potražnja za menadžerima na hrvatskom tržištu rada jača, a najviše se traže oni koji će u potpunosti reorganizirati poslovanje kompanija, pri čemu je potražnja za takvim kadrom veća u realnom nego u državnom sektoru.

U Hrvatskoj postoje dva tržišta rada, kaže Aleksandar Zemunić, direktor Selectio Kadrova, tvrtke specijalizirane za potragu za kadrovima. U prvom su stotine tisuća radnika na burzi rada, od kojih mnogi možda više nikada neće pronaći posao. U segmentu top menadžera, međutim, konstantno nedostaje ljudi.

"U Hrvatskoj konstantno nedostaje najkvalitetnijih ljudi. Kriza nije umanjila potrebe za njima, već suprotno, još ih je i povećala", kaže Zemunić.

U Hrvatskoj se 40-ak kompanija bavi posredničkim poslom tog tipa, a još 50-ak kompanija privremenim zapošljavanjem. Po Zemunićevim riječima, većina tvrtki koje se bave posredovanjem pri zapošljavanju posljednjih četiri do pet godina stagnira ili je u padu do pet posto. S druge strane, naglašava da Selectio Kadrovi ima rast, doduše ne zbog dolaska novih poslodavaca, već uglavnom zbog fluktuacije postojećih kadrova na vodećim pozicijama u kompanijama.

Od kada je Hrvatska upala u krizu prije šest godina, tvrtke sve više traže top menadžere koji će riješiti sve njihove probleme. "Činjenica je da kada tvrtka traži rukovodeći kadar, onda je u pozadini uvijek i reorganizacija cjelokupnog poslovanja", ističe Zemunić.

Nema informacija koliki postotak njihovih "regruta" uspijeva preokrenuti poslovanje tvrtki na bolje, ali naglašava kako većina ljudi koja dođe njihovim posredstvom u tim poduzećima ostaje više godina, što je, po njemu, pouzdan znak da nude samo najbolje.

Nadalje, zbog krize i manjka novca, tvrtke kroz svoje odjele ljudskih resursa prvo same pokušavaju pronaći rješenja, a tek kad im 'dogori do nokta' okreću se profesionalnim headhunting agencijama koje će im bolje pronaći, primjerice, direktore prodaje, računovođe, poslovne tajnice i sl.

"U inozemstvu je trend drugačiji. Kada je kriza, stranac prvo traži usluge agencije ovakvog tipa", kaže Zemunić, dodavši kako je tvrtka kojom upravlja lani posredovala pri zapošljavanju 450 ljudi od kojih je bilo 90-ak menadžera. Lani su imali rast poslovanja od 35 posto, a prije dvije godine 38 posto.

"Nažalost, većinom radimo za internacionalne kompanije, hrvatske kompanije i dalje smatraju kako one same mogu rješiti sve probleme. Počinju nam se javljati tek kada upadnu u veliku krizu, no vjerujem kako će se vremenom i po tom pitanju prihvatiti zapadne uzuse poslovanja", zaključuje Zemunić.

Traže se menadžeri koji će u teškim uvjetima poboljšati rezultate

Nina Anđal, direktorica Antal International Adriatic, ističe kako je Hrvatska malo tržište, tako da je i prije krize vrijedila konstatacija da na našem tržištu ima malo odličnih kompanija i odličnih kandidata u menadžerskom segmentu.

Po njezinim riječima, broj kandidata za rukovodeća radna mjesta, a koji udovoljavaju visokim specifičnim zahtjevima u pogledu iskustva, poznavanja pojedine djelatnosti, te imaju tražene kompetencije, zapravo je redovito vrlo mali. Navodi kako se na razini menadžmenta kandidatima uvijek postavljaju visoki zahtjevi.

Štoviše, kada odlučuju koga izabrati za zapošljavanje, osim relevantnih znanja i kompetencija, poslodavci se žele uvjeriti i u stvarne rezultate koje su kandidati ostvarili na dosadašnjim poslovima.

"Nažalost, dok se investicijska klima značajno ne poboljša, neće biti velikog broja novih menadžerskih radnih mjesta. Ponuda radnih mjesta značajno se smanjila još krajem 2008. i u 2009. godini, kada su poslodavci krenuli u drastično smanjivanje troškova i vrlo se teško odlučivali na svako novo zapošljavanje", kaže Anđal.

No, zadnjih godina situacija se na hrvatskom tržištu rada profesionalnog i menadžerskog kadra počela polagano poboljšavati. Kompanije traže ljude koji će u teškim prilikama na tržištu iznaći nove prilike za rast poslovnih rezultata.

"Ove godine tržište se dodatno stabilizira, ali ne vjerujemo da će u cjelini značajno rasti – nedostaju strane i domaće investicije i novi projekti koji bi otvorili i veći broj novih rukovodećih pozicija", kaže Anđal.

Dobro je, tvrdi, što kod srednjeg i visokog menadžmenta neke funkcije tvrtke nikada neće ukinuti, poput direktora prodaje ili financija. S druge strane, radi smanjenja troškova kompanije racionaliziraju, objedinjuju neke poslove, tako da se broj rukovodećih radnih mjesta smanjio.

Isto tako, nakon ulaska Hrvatske u EU, i brojne inozemne kompanije smanjuju broj menadžera kod nas jer nekim funkcijama upravljaju na regionalnoj razini.

Klijenti Antal International Adriatica su i strane i domaće kompanije, kojima je teško kroz vlastite resurse pronaći kandidate sa specifičnim znanjima i iskustvima kako za menadžerske, tako i za specijalističke pozicije.

Za takva radna mjesta, naglašava Anđal, oglašavanje često nije efikasno, jer pristižu stotine prijava koje poslodavac mora procesuirati, a u pravilu je i do 90 posto prijava kandidata koji uopće ne ispunjavaju tražene uvjete.

Kaže kako je prednost angažiranja kvalitetne agencije u tome što će ona istražiti tržište, pristupiti i stručnjacima koji aktivno ne traže posao i ne javljaju se na oglase, te poslodavcu prezentirati nekoliko najboljih kandidata.

"Događa se da nas klijenti angažiraju tek kada su iscrpili sve svoje kanale kroz poznanstva i preporuke, i bezuspješno oglasili poziciju. S druge strane, neke kompanije, pa među njima i domaće, odmah će angažirati agenciju kako bi došle do najboljih kandidata", ističe Anđal, dodajući kako se u posljednje dvije godine oko trećine svih pozicija koje popune za njihove klijente odnosi na kompanije u hrvatskom vlasništvu.

Realni sektor nastoji zaposliti najbolje, državni ne slijedi taj trend

Humanagement, kao pravni nasljednik Neumanna, već 18 godina uspješno posluje u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi u području posredovanja pri zapošljavanju visokog i srednjeg menadžmenta, kao i savjetodavnim uslugama za razvoj ljudskih potencijala.

Direktorica tvrtke Mirjana Šlat ističe kako je od druge polovine prošle godine povećana potražnja u tom segmentu u različitim industrijama i profilima te da je posljednjih godina omjer hrvatskih i stranih klijenata gotovo izjednačen. Od kadrova, navodi, tvrtke najviše traže stručnjake iz područja financija, marketinga, prodaje i proizvodnje. Traže se i direktori tvrtki, odnosno članovi i predsjednici uprave.

"Tvrtke se odlučuju za suradnju s nama radi objektivne i profesionalne selekcije, brzine i iskustva u pronalasku odgovarajućih, potrebnih stručnjaka. Često u projekte uključujemo i interne kandidate iz tvrtke klijenta, kako bi obuhvatili sve raspoložive potencijalne kandidate i odabrali najbolje prema zadanim specifikacijama", kaže Šlat.

No, tu ima bitnih razlika između realnog sektora i državnih poduzeća.

"Realni sektor, gdje uspjeh tvrtke i rezultati ovise o kvaliteti menadžmenta, nastoji zaposliti najkvalitetnije stručnjake i menadžere, te primjećujemo znatni pomak u njihovom znanju i kompetencijama, dok državne tvrtke još ne slijede taj trend", ističe Šlat, dodajući da, s obzirom na trenutnu gospodarsku situaciju, mnoge tvrtke još oklijevaju zaposliti potreban broj stručnjaka, pogotovo u razvojnom segmentu, već samo popunjavaju ključne pozicije.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Nedostaje agencija koje znaju prepoznati kvalitetne ljude.

…a i kad ih angažiraju, nakon što uvide da je rođačko-kumski pristup propao, opet ih ne slušaju, nego nakon provedene selekcije odustanu zbog boje kose, porijekla ili čega drugog kod kandidata, viđeno mnogo puta, a nedavno viđeno i kod “znanstevenice” sandre švaljek, što je dala agenciji da odabere direktore holdinga, a onda ignorirala agenciju i odabrala po osobnom nahođenju.

nema kod nas promjene dok ne propadnu svi komunistički menadžeri i vlasnici, i ostanu samo oni koji poštuju pravila tržišne ekonomije.

New Report

Close