Tus smatra da treba kupiti rabljene F-16, u HRZ-u prednost daju novim zrakoplovima

Autor: Saša Vejnović , 17. kolovoz 2007. u 06:30

Novi Gripen stoji oko 40 milijuna eura, no istovremeno je taj avion jeftiniji za održavanje, dimenzijama odgovara sadašnjim hangarima

Završetkom nabave borbenih oklopnih vozila otvara se prostor za novi vojni posao – kupnju borbenih aviona, koja bi trebala biti završena do 2010. godine. Tada, naime, sadašnjim hrvatskim MIG-ovima 21 ističu resursi i zamijenit će ih novi tip zrakoplova. Dosad se u javnosti najviše govorilo o mogućnosti kupnje novih švedskih aviona JAS-39 Gripen koje proizvodi Saab ili pak rabljenih F-16 koje proizvodi američki Lockheed Martin, no Hrvatska je zapravo zainteresirana za još nekoliko aviona. Tako u obzir dolazi i kupnja Miragea francuskog proizvođača Dessault Aviation, ali i ruskog MIG-35 (odnosno MIG-29 OVT) koji također zadovoljava NATO-ove standarde.

Poziv proizvođačima
Prema nekim informacijama iz Ureda predsjednika RH već se sugeriralo Ministarstvu obrane i Glavnom stožeru da bi se što prije trebali uputiti pozivi nekolicini proizvođača ovakvog tipa zrakoplova da prezentiraju svoju ponudu (najprije informativno) kako bi se pokrenuo čitav proces jer će se on vrlo brzo morati privesti kraju. Međutim, dosad se na takve pozive nije reagiralo ponajprije zbog toga što se čekao rasplet natječaja za BOV, kako bi se konačno znalo koliko će novca “ostati” za ostale nabave, pa tako i za avione. Hrvatska je još prije nekoliko godina odustala od modela da plaća nekoj susjednoj zemlji za nadzor zračnog prostora, što su svojedobno sugerirali Amerikanci. Savjet je poslušala Slovenija pa su zaštitu svog neba prepustili Italiji, no vrlo brzo odluka se počela preispitivati zbog visoke cijene i upitne koristi takvog modela. Hrvatska, međutim, računa da bi sličan dogovor mogla postići s BiH pa bi novi borbeni zrakoplovi mogli nadzirati prostor te susjedne države. Međutim, sve predradnje za otvaranje procesa nabave zrakoplova kasnile su, pa tako i famozna vojna studija koja je trebala dati smjernice kakve avione (i koliko njih) zapravo trebamo. Dosad su se iskristalizirala dva različita mišljenja, jedno da treba kupiti jeftinije rabljene zrakoplove F-16 i, drugo, da se odmah moraju kupiti nove letjelice. Prvo mišljenje najčešće zastupa stožerni general u mirovini Anton Tus objašnjavajući da bi se F-16 s resursima od 15-ak godina mogli nabaviti za vrlo malo novca (između pet i 15 milijuna dolara po zrakoplovu), a da bi za to vrijeme Hrvatska dovoljno financijski ojačala da si može priuštiti potpuno nove lovce. Drugi, međutim, smatraju da je kupnja rabljene eskadrile bacanje novca jer bi u tom slučaju bilo riječi o zastarjelim letjelicama čije bi održavanje bilo vreća bez dna, te da odmah treba kupiti nove avione. Od svih potencijalnih ponuđača hrvatsku najavu nabave aviona najozbiljnije su shvatili Šveđani koji su još prije gotovo godinu dana otvorili ured u središtu Zagreba kako bi i na taj način pokazali da žele da Hrvatska ozbiljno razmotri njihove Gripene. Odavno su uspostavili kontakte s nadležnima u MORH-u, unajmili PR agenciju i upoznali sve novinare koji sustavno prate vojni sektor te nerijetko organiziraju putovanja u zemlje koje su kupile njihove Gripene. Znajući za hrvatske propise vezane uz nabavu naoružanja i vojne opreme, već ozbiljno rade i na detaljima svoje offset ponude. Za razliku od njih, američki LM u velikom je zaostatku jer tek sada ugovara agenciju za medije, dok o offsetu još i ne razmišljaju.

Razlika u cijeni
Prednost Gripenu (i ostalim varijantama novih zrakoplova) daju sami piloti i ljudi iz HRZ-a, no konačnu riječ ipak će imati politika. U svemu će naravno odlučivati iznos koji će se moći odvojiti za ovaj posao, ali i ostali detalji, pa tako i offset. Razlika u cijeni zrakoplova je golema, pa tako novi Gripen stoji oko 40 milijuna eura, no istovremeno je taj avion jeftiniji za održavanje, dimenzijama odgovara sadašnjim hangarima (za razliku od F-16), a moguće ga je kupiti i na leasing, što su već učinile neke europske zemlje. Cijena, međutim, ipak ovisi o mnogo faktora, pa tako i o ukupnom broju naručenih zrakoplova, što će Hrvatskoj biti otežavajući faktor jer se zasad govori tek o 12 jednosjeda i dva dvosjeda, što bi značilo da bi ovaj posao državni proračun mogao stajati više od pola milijarde eura. Za razliku od toga F-16 (A i B) kojemu je preostalo još desetak godina uporabe mogli bi se nabaviti za 5-6 milijuna dolara, ali bi se moralo računati na daleko veće troškove modernizacije i održavanja. Još toliko novca stajao bi program renovacije LM-a koji životni vijek produžuje sa 4000 na 8000 sati leta.

Komentirajte prvi

New Report

Close