Turci ulagačima daju zemljište, mi ih tjeramo porezima

Autor: Radmila Kovačević/VL , 12. veljača 2015. u 16:15
Već je premašen optimalan broj noćenja po stanovniku/Filip Brala/PIXSELL

Da bismo pokrenuli greenfield investicije, mora se riješiti turističko zemljište, ubrzati administracija i sniziti PDV.

Hrvatskoj trebaju dodatna 42 milijuna noćenja (lani ih je bilo 66 milijuna u komercijalnim objektima, op.a.), ali raspoređenih u izvanljetnim mjesecima i diljem zemlje.

Sezonalnost je u nas izraženija nego i u jednoj europskoj turističkoj zemlji, relativni su prihodi po noćenju od 2008. pali čak 40 posto, a već je premašen i optimalan broj noćenja po stanovniku. "U Hrvatskoj po stanovniku dolazi 15 noćenja, kao, recimo, u Crnoj Gori. Grčka  pak po stanovniku ima devet turističkih noćenja, Španjolska osam, a Italija šest. Što je još gore, u pojedinim istarskim destinacijama noćenja je po stanovniku od 200 do 1500. Hrvatska rast u špici sebi može dopustiti jedino ako želi biti jeftina destinacija masovnog turizma", upozorio je Vladimir Preveden iz konzultantske kuće Roland Berger na Adria Hotel Forumu. Preveden smatra neodrživim i da samo deset posto turističkih kompanija stvara čak 85 prihoda. Nedostatak novih, globalnih igrača i greenfield investicija kronična je boljka domaćeg turizma. 

 

Michaeler

Zašto nemate golf-igrališta? Kasno je kopirati Austriju ili Tursku, koje su ulagačima davale poticaje, ali ima drugih načina

Crnogorce spasio Munk 
Za Tomislava Popovića, predsjednika Uprave rovinjske Maistre, koja se sprema upustiti i u izazovnije projekte u vezi s tim nema tajni. "Volio bi vidjeti stranca, investitora koji se može nositi s našom lokalnom situacijom. Mi 'lokalci' se snalazimo jer imamo kontinuitet i naučili smo preskakati barijere", kaže Popović. U to se na vlastitoj koži osvjedočio Otmar Michaeler, iz austrijske Falkensteiner Michaeler grupe. " U Zadar smo došli prije 15 godina s velikim očekivanjima, a malo se toga obistinilo. Odnos prema investitorima u Hrvatskoj je nula, investitor se mora oslanjati samo na sebe i ne očekivati pomoć. Investitori traže jasna pravila i brze reakcije.

Osim toga, Hrvatskoj treba i nova vrijednost u turizmu kako bi investitori vidjeli mogućnost za dobit. Trebate strategiju za privlačenje novih ulagača. Umjesto toga, petnaest godina slušamo o manje-više istim problemima – kaže Michaeler. "Hrvatska kao da ima previše, pa se ne uspijeva usredotočiti na to što su joj prednosti, a što slabe točke. Zašto, recimo, nemate golf-igrališta? Sad je kasno kopirati Austriju ili Tursku, koje su investitorima davale financijske poticaje, ali ima drugih načina. Zašto PDV za investitore u početku ne bi bio nula?", pita se Michaeler, koji kaže da su Falkensteinerove ambicije širenja na Split, Dubrovnik i Istru zbog svega na čekanju. U međuvremenu Turska se, recimo, okrenula novom načinu privlačenja investitora.

 

Popović

Volio bi vidjeti stranca, investitora koji se može nositi s našom lokalnom situacijom. Mi se snalazimo, naučili smo preskakati zapreke

"Devedesetih smo izdvajali velike svote za poticanje razvoja turizma, financijski smo podržavali investicije. Sada, međutim, investitore potičemo poreznim rastrećenjem i dodjeljivanjem zemljišta. Pritom okrećemo se zimskom turizmu u razvoju termi. Turska, naime, ima1500 termalnih izbora", rekao je Seyfittin Ferhat Özkan iz turskog ministarstva kulture i turizma. Od Hrvatske je u privlačenju turističkih investicija uspješnija i Crna Gora. "Sve što potencijalnog investitora zanima ili mu treba rješavamo brzo i efikasno, ali ključno je bilo što nam je došao kanadski poduzetnik Peter Munk s investicijom od oko 600 milijuna eura. Kad dobijete jednog takvog investitora, drugi praktički dolaze sami", kaže Predrag Jelušić, državni tajnik u Ministarstvu održivog razvoja i turizma Crne Gore. 

 

Kukurin

Proizvod koji imamo danas imali smo i osamdesetih, samo su onda bile kategorije hotela A i B, a sad su to hoteli s četiri, pet zvjezdica

'Pozitivno stagniramo'
Za to vrijeme naš turizam, kako kaže predsjednik Uprave Valamar Riviere Željko Kukurin, pozitivno stagnira. "Proizvod koji imamo danas imali smo i 80-ih, samo su onda bile kategorije hotela A i B, a sad su to hoteli s pet, četiri zvjezdica. Da bismo pokrenuli greenfield investicije, mora se riješiti turističko zemljište, ubrzati administracija i sniziti PDV. Imamo stopu od 13 posto, stabilne mediteranske zemlje deset posto, a zemlje čiji je turizam u usponu 6 ili 7 posto", podsjeća Kukurin. 

Lorencin: Globalna imena

Obvezujući natječaj za Kupare u veljači 

Ministar turizma Darko Lorencin ističe da se u hrvatskom turizmu ove godine investira gotovo pola milijarde eura. Smatra da će Kupari i projekt elitnog turizma u NP-u Brijuni privući i globalne igrače. Na Adria Hotel Forumu, koji je okupio 300 imena hotelske industrije te brojne investicijske stručnjake, obvezujući natječaj za Kupare najavio je za ovaj mjesec, a neobvezujući za Brijune već u ožujku. Pozvao je sve na suradnju jer počinje nova razvoja faza destinacijskoga menadžmenta, a puno toga ovisit će o razvoju destinacija.
 


 

Komentirajte prvi

New Report

Close