Svaki tren tržište najma vozila može se urušiti

Ivan Zubak, predsjednik Uprave Oryx grupe/ Anto Magzan/PIXSELL Ivan Zubak, predsjednik Uprave Oryx grupe/ Anto Magzan/PIXSELL

Predsjednik Uprave Oryx grupe, o stanju na domaćem rent-a-car tržištu, problemima koje im donose damping i kratka turistička sezona, prednostima globalnih franšiza i planovima Oryxa.

Rent-a-car tržište posljednjih je godina doživjelo golem rast osnivanjem velika broja novih tvrtki i flotama koje su premašile 10 tisuća vozila.

Kakva je situacija na tom tržištu, u kojem smjeru će se ono razvijati te kakvi su planovi jednog od lidera na njemu, Oryx rent-a-cara, razgovarali smo s Ivanom Zubakom, predsjednikom Uprave Oryx grupe.

Koliko je vrijedno naše rent-a-car tržište, koliko je igrača u igri i o kolikoj je floti automobila riječ?
Točne brojke teško je navesti jer ne postoji nijedna organizacija koja prikuplja podatke o ovom sektoru. Postoji 10-ak ozbiljnijih igrača i oni su članovi Rent-a-car koordinacije pri HUP-u koja je osnovana u kolovozu 2014. i već je donijela pozitivne učinke prikupljanjem informacija koje nam pomažu da sagledamo tržište. Procijenili smo da je u 2014. tržište najma vozila vrijedilo pola milijarde kuna. No, to nije jedini ekonomski doprinos rent-a-cara hrvatskom gospodarstvu. Procjenjuje se da u špici sezone ukupna ponuda iznosi oko 12.000 vozila, koja se zamjenjuju prosječno svake druge godine, što znači da rent-a-car čini 20 posto ukupne prodaje novih vozila u Hrvatskoj.

Koji su glavni problemi sektora?
Problem su nerealno niske, dampinške cijene, no to je posljedica. Uzrok je prevelika ponuda na tržištu, previše ponuđača i unutar pojedinih ponuđača prevelik broj vozila u floti. Kako je branša rasla, rasle i same tvrtke, ali ponuda je rasla brže nego potražnja. To je kulminiralo lani, kad se u špici turističke sezone dogodilo, prvi put, da su flote bile tolike da nijedan ponuđač nije morao privremeno obustaviti rezervaciju neke kategorije vozila zbog popunjenosti. Tu je već bilo očito da su stvari izmaknule kontroli i da postoji nerazmjer između ponude i potražnje. Naznake ove turističke sezone govore da će doći opet do dvoznamenkasta rasta korištenja usluge, no to neće biti dovoljno da bi se kompenzirao pad cijena. To znači da ćemo raditi sve više i više, a za sve manje novaca. To je paradoks koji se događa samo u nas: potražnja raste, a cijene padaju.

Kako je došlo do toga? Znači li to da netko namjerno radi s gubitkom?
Neke rent-a-car kuće, koje nemaju drugog izvora prihoda, sigurno rade s gubitkom. Ako ne rade s gubitkom, onda vjerojatno rade nešto što nije u skladu sa zakonom. Nije poanta priče da sada u nekoga upirem prstom, ali činjenica je da postoji samo sljedeća opcije: ili se netko ne drži zakona, ili pak ima druge izvore prihoda. Legitimno je da netko ima poslovnu filozofiju da gleda ukupnost posla, poput nas. Mi jesmo rent-a-car tvrtka, ali imamo drugu tvrtku koja se bavi prodajom novih vozila i održavanjem, a kasnije i prodajom rabljenih. Možemo sebi dopustiti luksuz da gledamo ukupnost posla i da imamo mogući gubitak u jednom segmentu, a dobit u drugom te da smo na kraju u plusu. Za one koji se bave samo rent-a-carom zbilja ne vidim kako mogu preživjeti. Ako se ovako nastavi, samo je pitanje vremena kad će se tržište početi urušavati.

Što je rješenje?
Tržištu treba konsolidacija. Ne može se više događati da se svake godine na tržištu pojave jedan ili dva nova igrača koji u opticaj stave po tisuću automobila. Teško je reći koliko je realno da brzo uslijedi ozbiljna konsolidacija, bi li bila riječ o spajanju više tvrtki ili pak o klasičnim akvizicijama. Problem kod akvizicija je da rent-a-car tvrtke nemaju konkretnu imovinu osim automobilskih flota, koje svatko može brzo nabaviti. Izglednije rješenje bilo bi da se konsolidacija napravi na način da veći domaći igrači preuzmu franšize globalnih brendova kao što su Hertz, Sixt, Avis, Budget. Tako bi se konsolidiralo tržište i stabilizirale cijene.

Kakvi su vam planovi za iduće razdoblje?
Plan nam je prije svega konsolidirati se te vidjeti ima li prilike za širu konsolidaciju. Ne bježimo ni od mogućnosti da preuzmemo neku globalnu franšizu: to je bila opcija i 2008., kad smo krenuli. Naravno, to je uvijek pitanje uvjeta jer nismo to spremni pod bilo kakvim uvjetima. Ta franšiza bi nam trebala donijeti novi izvor najmova koji nam dosad nisu bili dostupni. Mogu potvrditi da smo cijelo vrijeme pregovarali s više franšizera, ali još nismo uspjeli pronaći model koji bi nam bio prihvatljiv, da nam donosi više od onoga što bismo izgubili.

Što vam konkretno franšiza može donijeti?
Globalne franšize imaju ekskluzivne ugovore s velikim korporacijama poput Ryan Aira, koji ima ekskluzivni ugovor s Hertzom, kojim se omogućuje da putnici te zrakoplovne kompanije imaju popust na Hertzova vozila u svim zemljama. Velike kompanije, poput Coca Cole, imaju globalnog rent-a-car partnera i sve podružnice moraju koristiti njegove usluge. Da ne spominjemo njihove prodajne kanale u koje ulažu velika sredstva. Jedina mana franšize je da ona značajno košta.

Misija: Prvi u profitabilnosti

Kakva je trenutačno pozicija Oryxa na tržištu?

Krenuli smo u biznis 2008. relativno skromno, a već dvije godine nakon toga bili smo među liderima, gdje smo i danas. Kad govorim o liderstvu, to je relativna stvar jer netko može reći da je vodeći po veličini flote, netko drugi će reći da je on lider po broju poslovnica ili pak broju dana najma. Mogu reći da smo mi po svim kategorijama u vrhu - negdje smo prvi, a negdje drugi ili treći. Moja intencija je da budemo lider po profitabilnosti.

Komentari (5)
  • borsa
    borsa 19:31 21.3.2015.

    Pustimo osobne stavove o nekome.
    Radi se o tome da je dečko pogodio u sridu.
    Nešto slično kao hosteli,pitanje dana.
    Pola će propasti a ostali životariti

  • punto
    punto 15:12 21.3.2015.

    Da ti nije bilo tate, slikao bi se ti sada na bausteli u deutschlandu a ne sa odijelom i maramicom.
    To samo u hr ima takva sprdacina.
    Ako ti nije dobro kupi prnje pa van iz hr!!!!!!!!!

  • ms4
    ms4 13:00 21.3.2015.

    Pa naravno da Taxi biznis i Rent a car nisu kao kad Ministarstva,Pošta i MUP od njih kupe 1000 automobila….to je najlakše a u ovome se treba borit za bas svakog korisnika usluge zbog izrazite sezonalnosti posla

Pogledaj ostale komentare na temu
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!