‘Stranci ne znaju ništa više od nas, možemo im konkurirati’

Autor: Marta Duić , 27. travanj 2015. u 22:01
Panel diskusija u sklopu Poslovnog uzleta u Čakovcu/Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL

Investitori vide Međimurje kao regiju sjajnu za razvoj tehnologije, ova županija je plodna za poduzetništvo, rečeno je na panel diskusiji.

Međimurje je regija izuzetno plodna za poduzetništvo, a kako biti što uspješniji s publikom Poslovnog uzleta podijelili su tamošnji poduzetnici otkrivši im svoje formule širenja na vanjska tržišta i implementacije novih tehnologija. Koliko je u razvoju poduzetništva važna institucionalna podrška pojasnili su čelni ljudi Regionalne razvojne agencije Međimurja REDEA i Tehnološko-inovacijskog centra Međimurje.

"Cilj nam je još više ojačati poduzetničku klimu županije. Iako smo pri vrhu, za malo i srednje poduzetništvo uvijek možemo bolje", istaknula je na početku Sandra Polanec Marinović, direktorica REDEA-e. Osim konstantne informativne uloge i podrške poduzetnicima, REDEA prezentira podatke o našim poduzetnicima stranim tvrtkama, uskoro planiraju našu tekstilnu i metaluršku industriju prezentirati u Italiji i Austriji.

Tehnološko inovacijski centar Međimurje potekao je iz rada REDEA-e, ideja o njegovu otvaranju pojavila se iz potrebe koju su uvidjeli u radu s poduzetnicima.  "Izgradnja ljudske i materijalne infrastrukture za poticanje poduzetništva danas je ključna. U našem tehnološkom inkubatoru imamo 23 informatičke tvrtke, na 18 naših projekata imali smo pomoć HAMAG BICRO-a, a djelokrug rada proširili smo na cijelu Hrvatsku. Na svakodnevnoj bazi osobno kontaktiramo s poduzetnicima i to rezultira uspješnim projektima. Ljudski element, tehnološka i posebna znanja se povezuju na jednom mjestu i to poduzetnicima puno znači", kaže Ivan Plačko, direktor Centra.

 

13zaposlenih

ima međimurska tvrtka Ineo koja je pokrenula portal Žena.hr

Poslovni put
Tagnology, tvrtka koja se bavi novim tehnologijama, točnije radiofrekvencijskom identifikacijom, na tržištu je od 2006. "Počeli smo kao mala tvrtka te odlučili našu tehnologiju primjenjivati u mnogim granama industrije i biti uspješni u tome. Naš strateški partner iz Austrije pomogao nam je otvoriti nova tržišta tako da sada radimo projekte i za Europu", tvrdi Jurica Kukovec iz Tagnology. Još jedan pozitivan primjer je i tvrtka Solektra, nastala u okviru prve sunčane elektrane u Hrvatskoj 2010. koja danas radi projekte i za tržište Crne Gore i ima 11 zaposlenih.

"U ono teško vrijeme smo htjeli biti povlašteni proizvođači i odlučili smo se realizirati taj projekt, a nakon toga su se projekti samo nizali", tvrdi Goran Oreški, član uprave Solektre.  Otkrivši nišu i činjenicu da portala za žene tada nije bilo , 2006. pokrenut je posao tvrtke Ineo. "Naš Žena.hr vodeći je ženski portal, imamo 13 suradnika i zaposlenika, a proširili smo se i u Zagreb gdje odnedavno imamo ured. Iako je, kad smo krenuli, bilo teško jer se u izdavaštvu teško živi, ostvarili smo lijep organski rast i zauzeli dobru poziciju. Prepoznali smo što ženama treba i naša publika je to znala cijeniti, a rast čitatelja je donio i rast prihoda", kazala je Petra Novosel Balaško, direktorica ove tvrtke. Kukovec ističe kako je najvažnije slušati investitore i njihove želje kao i da za uspješno poslovanje mora postojati konstantna komunikacija s klijentima kako bi investitori bili zadovoljni.

"U počecima je bilo teško jer smo bili mali, do izvora kreditiranja i financijskih pomoći je bilo teško doći, ali danas se državni aparat poboljšao, a i mi smo kao tvrtka narasli pa nam je sve lakše", kaže Kukovec. Oreški se složio s tim da su počeci najteži i istaknuo kako su reference ključ za buduće uspjehe. "Nakon prve reference i uspjeha našeg projekta, imali smo sjajna iskustva – tvoja poslovna banka te prati, a tu su i krediti HBOR-a koji su dostupni poduzetnicima, no imajte na umu da morate imati vlastiti kapital inače nema početka", poručio je Oreški.

Prednosti i mane
Polanec Marinović je istaknula kako u informiranju poduzetnika ključnu ulogu ima REDEA koja, uz informacije o kreditiranju, nudi i konzultantske usluge i pomoć u prijavama na strukturne fondove za koje danas u ovoj regiji postoji ogroman interes. "Kriteriji su dans poznati za struktirne fondove, ako je prijava dobro napravljena onda se sve može", poručila je Polanec Marinović. Plačko pak ističe kako kod nas nije problem u nedostatku novaca već u pomanjkanju kvalitetnih projekata koji teško konkuriraju na razini EU.

Poduzetnici se ipak s njim nisu složili ističući kako najviše odmažu česte promjene pravila, propisa i uvjeta što zbunjuje mnoge. "Stvari nisu standardizirane i to je problem u mnogim sektorima. Reference su bitne u tome, mislim da bi njih trebalo uvesti, jer kad pokažete da imate nešto dobro iza sebe to bi trebao biti dodatni plus", ističe Kukovec. Novosel Balaško je istaknula i problem administracije. "Vrlo je izazovno poslovati kod nas, puno vremena koje bi mogli potrošiti na strateške planove troši se na operativu, ja imam sreće što san te struke pa mi računovodstveni problemi nisu strani, ali snaći se u tim stalnim promjenama je jako teško", poručila je Novosel Balaško.

"U okruženju kakvo je naše, gdje razvijamo rješenja, ograničava nas kadar, mladi koji dolaze nemaju toliko znanja, ne mogu samostalno izvoditi operacije i raditi. Mi smo se povezivali s fakultetima FER i FOI i dajemo priliku studentima da dođu k nama i vide posao čime smo našli mnoge stručne ljude, a na njima je da vide što će dalje", kaže Kukovec.

Zlata vrijedne reference
U povezivanju studenata s realnim sektorom sudjeluje i Tehnološko-inovacijski centar Međimurje. "Povezujemo studente završnih godina s real nim sektorom IT-a. Oni se javljaju na projekte, rade seminarske, diplomske, magistarske radove, nakon čega imaju referencu rada na projektu i mnogi se projekti implementiraju, a oni se zapošljavaju po tim tvrtkama", tvrdi Plačko. Panelisti su se složili da investitori vide Međimurje kao regiju za razvoj tehnologije.

"Uspjeh na domaćem tržištu garancija je uspjeha i na stranom. Oni ne znaju ništa više od nas i mi im možemo konkurirati u mnogom segmentima i sve to zahvaljujući znanju koje smo stekli tu u Hrvatskoj", poručio je poduzetnicima Oreški. Plačko poručuje kako je institucionalna podrška važna, ali poduzetništvo izvire iz ljudi i naći će načine za uspjeh i bez nje. "Naša želja je olakšati poduzetnicima put, naša uloga je kroz edukacije i promotivne kampanje potaknuti ljude da pokušaju u poduzetništvu i da im smanjimo borbu s vjetrenjačama. Dajemo im savjete, povoljnije prostore i suradnju s ljudima koji su to već prošli da im pomognu savjetima", zaključio je Plačko. 

Izjave sudionika:

U počecima je bilo teško, ali nakon prve reference i uspjeha našeg projekta, imali smo sjajna iskustva
Goran Oreški, član Uprave Solektre

Najvažnije je slušati ulagače i njihove želje, a mora postojati konstantna komunikacija s klijentima kako bi investitori bili zadovoljni
Jurica Kukovec, Tagnology

Vrlo je izazovno poslovati kod nas, puno vremena koje bismo mogli potrošiti na strateške planove, troši se na operativu
Petra Novosel Balaško, direktorica tvrtke Ineo

REDEA uz informacije o kreditiranju nudi i konzultantske usluge i pomoć u prijavama na strukturne fondove
Sandra Polanec Marinović, direktorica REDEA-e

Komentirajte prvi

New Report

Close