Bogataš želi helikopterom sletjeti u RH? Sretno mu bilo... jer mi nemamo heliport

(ilustracija:Thinstock) (ilustracija:Thinstock)

Hrvatska nema ni jedan heliodrom za komercijalne letove...

Avio taksi tržište u Hrvatskoj je zadnjih godina drastično palo. To pokazuju i rezultati nekoliko hrvatskih privatnih zrakoplovnih tvrtki koji nude ovu uslugu. Svima, osim varaždinskom Winairu, rezultati su drastično lošiji. Zoran Matić, pilot i vlasnik tvrtke Eudora let iz Vodica kaže kako  je njemu potražnja pala za čak 80 do 90 posto.

Na pitanje zašto je tomu tako, Matić odgovara: "Zato što je u Hrvatskoj sve manje poslovnih ljudi".

Prije je obavljao 100 do 200 taksi letova godišnje. "Klijenti su uglavnom poslovni ljudi i turisti.  Najviše se leti u Italiju, Austriju i Crnu Goru, a udjel avio taksija u djelatnostima naše tvrtke je 20 do 50 posto", kaže Matić. Objašnjava kako je nepovoljna ulagačka klima utjecala i na broj stranaca koji dolaze sklapati poslove u Hrvatskoj. Prepričava kako su nekoć  sa strancima u avionu znali preletjeti cijeli Jadran u potrazi za zemljištima.

Pomalo rezigniran govori kako takvih stranaca više  nema u Hrvatskoj. Sjeća se i  Arapa koji su u Hrvatsku dolazili zakupljivati lovišta, no i takve su, kaže, vladajući potjerali.

Matić  u 'portfoliu' ima 30 godina iskustva u avijaciji i 3000 sati naleta na avionima i helikopterima, preko 10 godina radio je u MUP-u, a tri godine letio kao freelance flight instruktor u Intercockpitu, Lufthansinoj pilotskoj školi. Od 1998. godine ima svoju tvrtku, a njegovu flotu čine jedan Piper i jedan helikopter koji je namijenjen prijenosu vanjskih tereta, video i foto snimanjima, radovima u poljoprivredi i ostalom. Danas je jedan od četiri registrirana privatna avio operatera u Hrvatskoj.

"Posebno je pogođena djelatnost helikopterskih radova i helikopterskog prijevoza", govori Matić. On je kaže jedini u Hrvatskoj registriran za prijevoz vanjskog tereta helikopterom no koči ga nelojalna konkurencija. Objašnjava kako država redovito vojsci daje poslove helikopterskog prijevoza, a sve se to, kako spominje, obavlja 'na crno'.

No, Matić ne odustaje. Iako su i njegovi poslovni rezultati u padu, još uvijek dobro radi. Pokušava pokrenuti  prvu helikoptersku školu u Hrvatskoj, a još prije pet godina podnijeli su zahtjev za lokacijsku dozvolu za heliport na širem području Vodica, no do danas nisu dobili odgovor. "Možda niste znali da u Hrvatskoj ne postoji ni jedan heliport za komercijalni zračni prijevoz?", pita Matić. Kako će onda primjerice neki bogati Rus sletjeti u Hrvatsku?, pitamo mi. "Nikako. Pa ja ne mogu dobiti dozvolu da sletim na Hvar, a kako će onda tek neki stranac", odgovara Matić.

Isto ovo pitanje postavili smo i Agenciji za civilno zrakoplovstvo. Oni potvrđuju kako Hrvatska nema ni jedan heliodrom za komercijalne letove, ali kako kažu, privatni helikopteri mogu obavljati izvanaerodromsko slijetanje koje se mora koordinirati s njihovom agencijom.  U pravilu bi se, spominju, slijetanje trebalo najaviti sedam do 30 dana prije dolaska. "Ako se želi napraviti usporedba sa drugim zemljama, to je vrlo teško, jer su zahtjevi različito definirani i po našim saznanjima obrađuju se u roku ne kraćem od 3 dana", objašnjavaju. Pitali smo i koliko je privatnih helikoptera u posljednjih pet godina sletilo u Hrvatsku i dobili odgovor kako Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo ne vodi statistiku broja slijetanja privatnih helikoptera.
 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve