‘Špancirfest je usmjerio razvoj kulturne i kreativne industrije na sjeveru zemlje’

Autor: Sergej Novosel Vučković , 20. kolovoz 2018. u 22:00
Zabava je na ulicama Varaždina za sve naraštaje/PD, Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL

U 10 dana gradom prođe više od 260.000 gostiju, troše 35,5 mil. kuna, no od brojki je važnije da steknu – doživljaje.

Jubilarni 20. Špancirfest, festival uličnih šetača i zabavljača u Varaždinu 'prehodao' je već gotovo pola puta.

Od prošlog petka nastupi brojnih performera, a još više vrhunskih glazbenika od Bajage i Instruktora, preko S.A.R.S.-a do Josipe Lisac stvorili su brojne doživljaje kod tisuća posjetitelja koji u grad stižu radi dobrih emocija opuštenosti i veselja, što je i u 'podnaslovu' festivala koji ovaj sjeverni grad pretvara u turističko-kulturnu meku. 'Špancirati' u Varaždin stižu tisuće ljudi, lani ih je bilo više od 260.000, a među njima se nađe i stranaca i najvećih domaćih političkih 'faca'.

No, godinama već festival ne trči za brojkama, reći će direktorica organizatora, Turističke zajednice Varaždina, Jelena Toth.  "Bitno je da ljude potaknemo da dođu na više dana, ne samo vikendom nego i usred tjedna. Zahvaljujući načinu na koji osmišljavamo program, ali i uspješnoj izgradnji brenda, vidimo prepune ulice i u danima tjedna. Vidimo da se i struktura posjetitelja mijenja te je udio mlađe, urbane publike iz cijele Hrvatske, ali i Europe, značajno veći. Zaokupljeni smo time da svake godine pružimo nešto novo, kreativno, originalno i zabavno", kaže J. Toth.

Ostali vjerni sebi uz iskorake
Ove godine su za okrugli rođendan program dodatno obogatili, tu je festival o buči Bučograd, program Županija u malom, prvi put veliki zabavni park za djecu, a ulični program s 150 izvedbi je najbogatiji ikad. Na glavnoj pozornici kod Starog grada koncerti su besplatni, a do nedjelje tamo i u Vili Bedeković (gdje je naplata) slijede nastupi Dubioze Kolektiv, Urban&4, Zorana Predina, UB40, Vlatka Stefanovskog… Glazbena ponuda je 'al pari' cjelodnevnoj na ulici. Ukupno 400 programa, koncerata, predstava, radionica… na 35 hektara. 

 

Toth

Svake godine trudimo se dati nešto novo, a da ne izgubimo identitet.

"Kada je Špancirfest počinjao, nitko nije mogao zamisliti da će lokalno događanje s ciljem oživljavanja uspavane gradske jezgre krajem ljeta postati najveći i najpopularniji hrvatski festival i jedan od najsnažnijih turističkih brendova kontinentalne Hrvatske", kaže direktorica TZ-a s napomenom da se festival mora mijenjati i širiti da bi se razvijao. Ističe da priredba obilježava cijelu zajednicu i da je praktički sinonim za Varaždin, no da se mora paziti da se ne izgubi izvorni identitet i atmosfera.

"Izazovu kako ostati vjeran sebi, a svake godine napraviti iskorak, Špancirfest je doskočio strpljenjem i jasnim ciljem u kom smjeru novi korak treba ići. Jedan od iskoraka koji su preusmjerili put je iskorak prema kulturnim i kreativnim industrijama (KKI), prema umjetnicima i onima koji će to tek postati kojima posvećujemo puno pažnje. Varaždin, šira varaždinska regija i cijela Hrvatska imaju ogroman potencijal razvoja KKI-ja te je Špancirfest prava platforma za poticanje kreativnosti kod mladih, prenošenje znanja, vještina i iskustva te povezivanje s tržištem", kaže Toth. 

Ozbiljni rezultati
To, nastavlja, daje ozbiljne rezultate. "Na širem području SZ Hrvatske možemo KKI scenu gledati u razdoblju prije i poslije Špancirfesta", tvrdi direktorica TZ-a Varaždina. Umjetnički efekt prelijeva se i na opipljiviji gospodarski, kroz 10 dana u gradu se ostvari više od 2000 noćenja. "Prema Poreznoj upravi, samo za sektore trgovine i ugostiteljstva tijekom Špancirfesta se ostvari promet od oko 35,5 milijuna kuna. Budžet Špancirfesta je oko 4,5 milijuna kuna i bez podrške Grada, HTZ-a i brojnih sponzora ovakav festival ne bismo mogli organizirati", zaključuje Jelena Toth.  

Jelena Toth, direktorica TZ-a Varaždin, o efektu uličnog festivala nakon 20 godina

Kakva je razlika organizirati festival danas, u odnosu na ranije godine ili same početke?
Razlika je ogromna. Špancirfest je počeo kao lokalno događanje namijenjeno oživljavanju povijesne gradske jezgre, a danas je najveći hrvatski festival. Pritom je organizacijska ekipa, brojkom, ostala ista ili se neznatno povećala. Organizacija festivala ogroman je i zahtjevan posao, koji bi, s obzirom na veličinu Špancirfesta,  lako mogao ispuniti puno radno vrijeme jednog malog tima, a mi ga u Turističkoj zajednici grada Varaždina radimo uz niz naših drugih poslova koji su temeljni za jedan turistički ured. Veliki je to izazov. S jedne strane imate stalni problem manjka ljudi i vremena, a s druge strane najveći hrvatski festival, koji uz to, treba svake godine donijeti nešto novo, novu vrijednost koja će mu zadržati privlačnost i originalnost. No, s obzirom na rezultate, rekla bih da smo u tome uspješni i da sve te izazove ipak uspijemo svladati.

Što ovaj festival čini posebnim, da je, evo, nedavno uvršten i među najbolje festivale u Europi?
Špancirfest je poseban po mnogočemu. Njegova raznolikost, dugotrajnost, vjernost publike koja mu se već desetljećima vraća u ogromnim brojkama, bogati program sastavljen od koncerata, uličnih performera, predstava, izložbi, radionica, umjetnosti na otvorenom, izlagača, gastronomske ponude, zabave za djecu i još niza aktivnosti i događanja, čine ga posebnim. Ali prava tajna uspjeha i privlačnosti Špancirfesta je u tome što je festival proizašao i nerazdvojivo je povezan s Varaždinom. On se događa na cijelom prostoru povijesne gradske jezgre Varaždina, koja je sa svojim palačama, ulicama, parkovima i tornjevima prekrasna kulisa i scena te za vrijeme Špancirfesta cijeli grad postaje pozornica. Ta veza Špancirfesta i Varaždina je to što festival, uz svu njegovu sadržajnu raskoš, čini jedinstvenim i posebnim i upravo to je njegov element razlikovanja u odnosu na sve druge manifestacije u okolici. Međunarodni posjetitelji toga su posebno svjesni te stoga nije čudo da su se Špancirfest i Varaždin počeli pojavljivati na raznim popisima najboljih ili najzanimljivijih destinacija.

Špancirfest se smatra i 'festivalom dobrih emocija'. Koje ga to emocije krase, da je već toliko popularan?
Te "dobre emocije" koje su godinama bile slogan festivala, zapravo su ono što povezuje Špancirfest s gradom iz kojeg je proizašao i od kojega je neraskidiv. Varaždin posjeduje vlastitu, autentičnu gradsku kulturu, on je oduvijek bio otvoreni grad okrenut svijetu, koji je ljude uspješno povezivao i privlačio svojim zavodljivim stilom života. Špancirfest uspješno prenosi tu opuštenu radost varaždinskog načina života i stoga je toliko popularan.

Komentirajte prvi

New Report

Close