Snižena stopa PDV-a u ugostiteljstvu samo lani povećala ulaganja za 32%

Autor: Marija Crnjak , 01. prosinac 2016. u 22:00
Ugostitelji su svoje pismo upozorenja uz medije poslali i saborskim zastupnicima/Grgo Jelavić/PIXSELL

Ugostitelji ističu da nijedna ozbiljna vlada kod promjene poreznog opterećenja ne očekuje ni ne želi pad cijena.

Udvostručenje poreznog opterećenja ugostiteljstva s 13 na 25 posto, uz porez na potrošnju od još 3 posto u većini zemlje, imat će prihodovni učinak od 300 milijuna kuna, a s druge strane bi moglo izazvati značajno veći gubitak zbog pada investicija i zaposlenosti, upozorili su u četvrtak u Koordinaciji ugostitelja Hrvatske.

Svoje pismo upozorenja uz medije poslali su saborskim zastupnicima, priloživši analizu procjene učinka i sektorsku analizu koju je za njih izradila konzultantska tvrtka Jelić iz Rijeke.  Tako se pokazalo da su od 2012. godine, kad je uvedena snižena stopa od 10 pa 13 posto za sve ugostiteljske usluge, porasli prihodi, broj zaposlenih, kao i investicije u ugostiteljstvu. Prema podacima Fine koji se ističu u analizi, u 2015. godini djelatnošću pripreme i usluživanja hrane i pića bavilo se 5.732 subjekata koji su ostvarili ukupan prihod od 7,69 milijardi kuna, ili za 17,7 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Ti su poduzetnici lani iskazali pozitivan financijski rezultat u iznosu od 213,7 milijuna kuna, a oko 66 posto ih je bilo u plusu. Investicije u novu dugotrajnu imovinu porasle su pak za 32 posto, na 345 milijuna kuna. Ugostitelji ističu da nijedna ozbiljna vlada kod promjene poreznog opterećenja ne očekuje ni ne želi pad cijena. "Učinak snižene stope bio je itekako vidljiv jer su investicije u ugostiteljskom i turističkom sektoru eksplodirale, i jedini su stvarni pokretač izlaska iz recesije. Cijene u ugostiteljstvu se nisu značajno mijenjale 10 godina, iako su porasle ulazne cijene, od energenata i vode pa do cijena namirnica su više od 25 pa do više od 100 posto", ističe se u priopćenju. Podsjećaju i na nelojalnu konkurenciju.

"U svakom supermarketu prodaju se rashlađena alkoholna pića, čak i u kasnim večernjim satima. Svaki kiosk sa tiskom prodaje kavu, i svaki supermarket tople ručkove. Benzinske crpke konkuriraju lokalnim ugostiteljskim objektima, a udruge građana i sportske udruge su porezne oaze i utočište onima kojima je cijena najvažnija", upozoravaju. Na temelju dostupnih podataka izveli su računicu za fiktivan kafić s tri zaposlena, koji će s porastom PDV-a na 300 prodanih kvalitetnih kava po osam kuna, umjesto blage zarade od 0.63 kune po kavi imati minus. Zbog toga će trebati povisiti cijene, a time i izgubiti dio gostiju. "Ugostiteljstvo ne prodaje hranu ili piće koje se kupuje u trgovinama, nego hrana i piće čine sastavni dio cjelokupnog proizvoda, prodaje ambijent, lokaciju, uslugu, glazbenu podlogu, uređenje, potrošni materijal i ostalo", ističu ugostitelji.

Istodobno, ne vide nikakve olakšice u ostalim dijelovima porezne reforme.  Umanjeni PDV na električnu energiju i komunalije će smanjiti osnovicu za odbitak izlaznog PDV-a te uopće neće utjecati na račun dobiti i gubitka. Umanjeni porez na dobit većini poduzetnika neće značiti ništa jer dobiti neće ni biti, a smanjena davanja iz plaće će se osjetiti na neto primanjima djelatnika, što kažu da je zanemarivo u ovom sektoru. Analiza pokazuje da će Hrvatska imati najvišu poreznu stopu u ugostiteljstvu, čak višu od Grčke (24%) koja je zbog deficita svoje poreze dizala unatoč protivljenjima struke. Španjolska ima najnižu stopu od 10%, Italija 10% a 22% u noćnim klubovima, Turski PDV u ugostiteljstvu je 18, a u Bugarskoj 20%.

Komentirajte prvi

New Report

Close