Skuplje gorivo pogodilo niskotarifne prijevoznike u SAD-u

Autor: Ksenija Končevski , 02. studeni 2006. u 06:30

Analitičari smatraju da poslovni model low budget kompanija savršeno funkcionira dok se cijene nafte kreću između 20 i 30 dolara, a nužno poskupljenje putničkih karata mnogo teže pogađa niskotarifne avioprijevoznike

Američkim aviokompanijama Continental i American Airlinesu uspjelo je ono što im nije polazilo za rukom posljednjih šest godina: poslovanje za treće tromjesečje zaključile su kvartalnom dobiti, i to drugo uzastopno tromjesečje. To se pak ne odnosi na Deltu i Northwest koje su pod stečajnom zaštitom od rujna 2005., a izuzevši stečajne troškove, stručnjaci tim posrnulim avioprijevoznicima za treće ovogodišnje tromjesečje predviđaju ostvarenje operativnog profita. Iako opterećene visokim cijenama nafte, europske aviokompanije nisu poput američkih bile pogođene valom stečajeva, uz iznimku Alitalije.Prije svega zahvaljujući poskupljenju putničkih karata, većem broju putovanja i ubrzanju rasta svjetskoga gospodarstva, američke će aviokompanije u sljedećoj godini uvećati dobit, no stručnjaci unutar industrije upozoravaju da bi evenutualno novo usporavanje gospodarskog rasta moglo rezultirati novim stečajevima. Analitičari i dalje izražavaju zabrinutost zbog budućnosti avioindustrije koja je u posljednji pet godina izgubila više od 40 milijardi dolara.Snažan rast globalnoga gospodarstva i jačanje potražnje za putovanjima omogućit će aviokompanijama da sljedeće godine povise cijene karata, a time i dobit neovisno o kretanju cijena nafte, za agenciju Reuters kazao je Ray Neidl, viši analitičar iz Calyon Securitiesa. Poslovanje starih “etabliranih” avioprijevoznika ojačalo je nakon što je zbog stečaja i reduciranja flota smanjen višak kapaciteta, a poskupljenja putničkih karata pozitivno su doprinijela ostvarenju profita. Neidl smatra da su u nemilosti niskotarifni avioprijevoznici. “Njihov poslovni model koji savršeno funkcionira kada se nafta kretala po cijeni između 20 i 30 dolara nema isti učinak kao kada stoji 60 dolara po barelu”, kazao je Neidl. Poskupljenje putničkih karata, smatra Neidl, teško pada niskotarifnim avioprijevoznicima jer će putnici prijeći etabliranim avioprijevoznicima, odnosno općenito smanjiti broj putovanja.

Američki niskotarifni avioprijevoznik Southwest Airlines dobit je treći ovogodišnji kvartal umanjio na 48 milijuna dolara spram lanjskih 210 milijuna dolara što je uprava pripisala visokim troškovima goriva i padom zračnog prometa zbog terorističkih prijetnji u kolovozu.“Glavni problem je što industrija aviokompanija ima sve karakteristike prirodnog monopola, no ne može zaraditi monopolističke profite zbog konkurencije”, tvrdi Martin Fridson, predsjednik uprave nezavisne istraživačke tvrtke Fridson navevši da je industrija posljednjih 25 godina zabilježila 100 slučajeva odlaska u stečaj.“Bez mogućnosti zarade monopolističkih profita, dosadašnja stopa odlazaka u stečaj će se nastaviti”, predviđa Fridson čak i u slučaju da cijene nafte padnu za 50 posto. Konsolidacija industrije i dalje ostaje dugoročna mogućenost za probleme aviokompanija, no problem je što američki regulatori vjerojatno neće biti skloni velikim spajanjima u industriji, smatra Neidl. “Budu li pak odobreno od regulatora, partnerstva će imati prednost spram spajanja jer omogućavaju 80 posto koristi od spajanja bez popratnih problema”, kazao je.Potreba za integracijom različitih radničkih sindikata aviokompanija, korporativne kulture, tipova flota i računalnih sustava čine spajanja kompliciranima.




Komentirajte prvi

New Report

Close