Režu troškove, strahuju za kredite, Azija im nije u planu

Autor: Božica Babić , 05. listopad 2012. u 16:20
Domaći menadžeri vrhunac krize očekuju krajem godine

Za razliku od europskih menadžera, naši ne planiraju iskorak na tržišta Azije, Latinske Amerike ili Bliskog istoka.

Nova kreditna kriza koja bi mogla još snažnije uzdrmati temelje likvidnosti preplašila je hrvatske poduzetnike.

Čak njih 82 posto od 80 anketiranih boji se da bi daljnja kriza javnog duga mogla ponovno izazvati krizu likvidnosti, a više od polovice njih ocjenjuje da erupciju negativnih trendova mogu uzrokovati i nove smjernice u bankarskom sektoru za adekvatnost kapitala. Otkrila je to studija o restrukturiranju na temu krize javnog duga koju je provela konzultantska kuće Roland Berger (sedmi put u Hrvatskoj i osmi u Europi) uključivši pet tisuća europskih i 80 hrvatskih tvrtki iz jedanaest industrijskih grana. Gotovo svaki treći hrvatski menadžer potvrdio je da strahuje od pogoršanja ionako restriktivnih uvjeta financiranja pa 31 posto očekuje da će njihov zahtjev za kreditom biti odbijen, 29 posto misli da će bankari smanjiti postojeće kreditne linije, a 28 posto vjeruje da slijedi rezanje limita kreditnih osiguranja. Stoga ne iznenađuje što, ocjenjujući izvore financiranja, 85 posto menadžera ove godine najveću važnost daje internom financiranju, dok je takav stav u 2011. imalo njih 81 posto, a tek svaki peti razmišlja o izdavanju obveznica. Bergerovo istraživanje također otkriva da čak sedam od deset hrvatskih menadžera nije pripravno na preuzimanje rizika, a u europskim okvirima takve strahove iskazuje četiri menadžera.

Pritisnuti krizom hrvatski menadžeri i dalje su natprosječno fokusirani na rezanje troškova, strože upravljanje likvidnošću te rizicima, a samo njih 34 posto planira ozbiljnije pozabaviti se novim poslovnim modelima, što je daleko najmanji postotak u Europi. Vrhunac krize domaći menadžeri očekuju krajem ove godine, najviše strahuju od rastuće nezaposlenosti (86%) i pada potrošnje (83%) u kućanstvima i po tom pesimizmu u samom su vrhu ljestvice ukupno anketiranih poduzetnika. "Hrvatske tvrtke u krizi se znatno manje od svojih regionalnih konkurenata okreću strategijama prilagođavanja poslovnih modela, drže se svojih tradicionalnih, regionalnih i zapadnoeuropskih tržišta. Na slabu međunarodnu prisutnost ukazuje i to što hrvatski menadžeri ne planiraju gotovo nikakav iskorak na rastućim tržištima Azije, Latinske Amerike te na Bliskom istoku, što zabrinjava jer bez izlaska na nova tržišta potencijalni oporavak teško je ostvariv", upozorio je na prezentaciji studije Vladimir Preveden, izvršni partner tvrtke Roland Berger. 

Komentirajte prvi

New Report

Close