Prvi u Hrvatskoj primijenili EU ETS

Autor: Poslovni dnevnik , 15. rujan 2015. u 22:00
Na razini svakog leta prati se potrošnja goriva zrakoplova

EU ETS ili EU Emissions Trading System alat je Europske unije kojim se zajednica želi boriti protiv loših posljedica klimatskih promjena.

Činjenica je da klimatske promjene pogađaju cjelokupno stanovništvo Zemlje te da su čvrsto i izravno u vezi s potrošnjom energije i energenata na planetu, čiji su izvor uglavnom fosilna goriva.

Zbog toga se smanjenje potrošnje fosilnih goriva i energetska učinkovitost pokazuju kao najbolji način za borbu protiv klimatskih promjena na samom izvoru problema. EU ETS ili EU Emissions Trading System alat je Europske unije, kojim se zajednica želi boriti protiv loših posljedica klimatskih promjena. EU ETS djeluje mehanizmom određenih količina emisija iz razdoblja koje je odabrano kao bazno, te se na temelju toga određuju ciljevi i zadaci kako ukupnu količinu emisija smanjiti na razinu ispod bazne.

Tako je jedan od ciljeva smanjiti ukupnu količinu emisija do 2020. na razinu 21 posto ispod one bazne 2005. godine. Do zadane 2030. godine taj je cilj još ambiciozniji i postavljen je na 43 posto. Kako bi se ostvario taj ukupni učinak, osim stacionarnih emitera stakleničkih plinova uključeni su i pokretni emiteri, dakle promet. Zračni je promet prepoznat kao područje s velikim rastom emisije stakleničkih plinova, osobito zbog strelovitog rasta potražnje za zrakoplovnim putovanjima u svijetu. Iako je zrakoplovni sektor odgovoran za samo oko 2 posto ukupnih emisija stakleničkih plinova na planeti, na njemu se počelo mnogo raditi kroz aspekte energetske učinkovitosti, gotovo najviše od svih prometnih sektora.

Croatia Airlines kao zrakoplovni prijevoznik nije iznimka od tih napora. Još tijekom 2009. godine u kompaniji, koja leti u EU i iz EU-a, prepoznata je i priznata obveza za sudjelovanjem u izradi regulative praćenja, verifikacije i izvješćivanja o ostvarenim emisijama stakleničkih plinova, osobito CO2. Te godine razvijen je niz internih procedura, pravilnika i korisničkih sučelja, što je omogućilo praćenje podataka o potrošenom gorivu na svakom pojedinom letu. Taj niz pravila i procedura rađen je u suradnji s regulatornim tijelima Europske unije, gdje je Croatia Airlines imao ulogu pokusnoga i konzultantskog prijevoznika, a prihvaćen je i primijenjen 2010. godine.

Uz manje modifikacije zbog korekcija regulative, sustav je u uspješnoj primjeni i danas, što znači da se na razini svakog leta prati potrošnja goriva zrakoplova. Svi ti podaci slažu se u jedinstveno izvješće što se predaje neovisnom revizoru, koji nakon zahtjevnog pregleda potvrđuje ispravnost izvješća te ga predaje nadležnim vlastima. Od 2009. do 2012., dakle prije ulaska RH u EU, Croatia Airlines bila je pod nadležnošću njemačkih vlasti pri federalnoj Agenciji za okoliš i u tom je razdoblju postala prva kompanija u samostalnoj RH koja je kupila i zamijenila/predala CO2 emisijske jedinice.

Od 2013. i ulaska RH u EU, kompanija se nalazi pod nadležnošću Ministarstva zaštite okoliša i prirode te hrvatske Agencije za zaštitu okoliša, čime nastavlja obvezu provođenja praćenja, verifikacije i izvješćivanja o EU ETS podacima. Novac koji Croatia Airlines troši kupnjom i zamjenom/predajom emisijskih jedinica ide izravno u nacionalne i EU fondove, iz kojih se zatim financiraju projekti zaštite okoliša i energetske učinkovitosti. 

Komentirajte prvi

New Report

Close