Prvi put blokirane i druge Uljanikove tvrtke

Foto: Duško Marušić/Večernji list Foto: Duško Marušić/Večernji list

Nakon Uljanika d.d. i 3. maja, jučer su blokirani i računi Uljanik Proizvodnja opreme i Uljanik Strojogradnje.

Uljanik i 3. maj nemaju čime odblokirati račune koje već lančano ulaze u "crveno", a malo je izgledno da im država,, osim još jedne obećane pozajmice 50 milijuna kuna za plaće, može odobriti dodatnu da riješe najnovije ovrhe. Ministarstvu financija za tjedan dana doći će na naplatu jamstva za upravo raskinute četiri novogradnje, za koje je kupac Uljaniku, kako saznajemo, ostavio rok do 11. rujna, da mu se vrati dosad uplaćen novac za započete gradnje.

No kako su Uljanikovi računi blokirani, to evidentno neće biti slučaj. Stoga i posezanje za dodatnim izlaganjem države da Uljanik plati onima koji nemaju strpljenja podrazumijeva da Vlada ima plan kako zaustaviti vrtlog u kojem se oba Uljanikova brodogradilišta, u Rijeci i Puli. Jer Uljanik više nema prihoda, nema novca za nastavak radova na započetim gradnjama, a dobije li eventualno od države novu financijsku "kapljicu", ona će u tren ispariti, jer će se red za naplatu produljiti čim krenu plaćanja.

Dosad su dobavljači i kooperanti imali razumijevanja, no kako se vidi, više nemaju strpljenja i vjere da će se dogoditi najavljivano spašavanje Uljanika. Otkazivanje narudžbi i blokada računa novi je moment u ovom ionako kompleksnom slučaju i po svemu sudeći teško će se zaustaviti njihove lančane nastavke, što potvrđuje i činjenica da su jučer blokirani i računi nekih tvrtki iz Uljanikove grupacije koje dosad nisu bili u blokadama poput Uljanik Proizvodnja opreme i Uljanik Strojogradnje.

Kako zaobići stečaj i postoji li uopće ta mogućnost, razmatralo se posljednjih dana u Vladi, pa navodno i kontaktiralo nove potencijalne ulagače za Uljanik i za 3. maj. No, ako se i naziralo rješenje, sada više nema vremena. Za legalne korake koji ne uključuju stečaj, potrebno je promijeniti upravu, na čemu inzistiraju i radnici i Vlada, ali taj postupak iziskuje vrijeme i propisanu proceduru, od sazivanja skupštine dioničara, izbora novog nadzornog odbora budući da je postojeći krnji zbog podnesenih ostavki, te potom izbor nove uprave.

A čak i kada se vjerovnike i naručitelje brodova uvjeri da još pričekaju, to bi trebao pratiti i paralelan proces prema Europskoj komisiji, kako bi se dobilo na vremenu i izradilo posve novi program restrukturiranja. Sadašnji je program, naime, potpuno zastario i ne odgovara realnoj slici, čak i ako se uzme da je kritizirani prijedlog uprave bio idealno napravljen. Takav scenarij priželjkuju ponajprije oni koji žele da se iz grupacije Uljanik izdvoji riječki 3. maj i proda nekom drugom kupcu.

Jučer su iz Uljanika izvijestili kako s naručiteljem otkazanog car carriera 514 koji je u zadnjoj fazi izrade pokušavaju postići dogovor da se brod završi, a istodobno su iz njihovih krugova dolazile i vijesti kako su zadužnice pustili manji dobavljači. No, upućeni tvrde da blokade nisu slučajne i da su u pitanju veći dobavljači, koji sada brinu ne o općim interesima, nego o naplati svojih potraživanja. U tim okolnostima, smatra odvjetnik Mićo Ljubenko, teško će se blokade skidati kroz "standstill" aranžmane. Jedini izlaz je njihovo uklanjanje sudskim putem, što je moguće ili kroz predstečajni ili stečajni postupak.

Prihvati li se bilo koju od tih opcija, Ljubenko upozorava da je nužno hitno intervenirati u zakon u stečaju, iz kojega je u listopadu prošle godine, zbog sigurnije primjene Lexa Agrokor, uklonjen članak kojim je bio uređen postupak stečaja za koncern. Bez vraćanja  nekadašnjeg članka 391. koji je definirao jedinstven postupak za takve složene sustave u kojima su tvrtke u međusobnim dužničko-vjerovničkim odnosima, otvaranje postupka otežat će ionako složen slučaj, upozorava Ljubenko.

Po brisanom članku u postupcima za povezana poduzeća vodi se jedan postupak, s jednom skupštinom vjerovnika i odborom vjerovnika, postoji jedna stečajna masa i prestaju međusobne tražbine tvrtki iz koncerna. Iz dostupnih podataka Ljubenko kaže kako je teško prognozirati kakve bi procedure bile u slučaju vođenja odvojenih postupaka za Uljanikove tvrtke.

Odredbe o stečaju koncerna olakšale bi vođenje procesa, a njihov povratak može se provesti u hitnom postupku na prvoj sjednici Sabora, poručuje Ljubenko.  U međuvremenu, ne miruje ni strateški partner Danko Končar iz čije Kermas energije kažu kako im se javljaju zabrinuti naručitelji brodova za 3. maj i Uljanik, za koje Končar ima pisma namjere. Riječ je o brodovima koje je Končar više puta spominjao posljednjih mjeseci, a prema dostupnim informacijama radi se o pet putničkih brodova dužine od 70 do 290 metara za naručitelje iz Nizozemske, Portugala i Španjolske.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!