Prihod donose cipele za vojsku i djecu, Borovo najavljuje renesansu

Autor: Božica Babić , 03. lipanj 2014. u 09:23
Lani su u Borovu proizveli 234 tisuće pari obuće, a samo ovoga siječnja 180 tisuća, imaju velike planove sa Startasicama, a najavljuju i Boromine/T. Miletić/PIXSELL

Lider je tvrtka Haix iz Male Subotice, koja radi obuću za vojsku. Druga je Ivančica, s dječjom obućom, koja je lani dokapitalizirala Bambi.

I na cipelama bilježimo uvozno/izvozni minus, godišnje veći od 50 milijuna dolara.

U protekle dvije godine, prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), na uvoz obuće potrošena je protuvrijednost u visini 480 milijuna dolara, dok je izvoz obućarskim tvrtkama donio 373 milijuna dolara prihoda. Konkretno, tijekom 2013. godine uvoz je izvan nacionalnih granica odnio 246 milijuna, a izvoz donio 187 milijuna dolara.

Dominiraju mali

S obzirom na lepezu proizvodne snage ovdašnjih proizvođača, takvi trendovi mogli bi se zadržati još godinama. Proizvodnjom obuće u Hrvatskoj se bave 82 tvrtke, no među njima je samo šest srednje velikih, dok su svi u skupini malih poduzetnika. O kako nevelikoj proizvodnji je riječ, ilustrira podatak da je, primjerice, njihov sveukupni prihod u 2012. iznosio 731 milijun kuna, a istodobno je ostatak proizvođača unutar grupacije kojoj pripadaju (kožarsko-obućarska djelatnost) iskazao je prihod od 2,3 milijarde kuna, od kojih se na izvoz torbi svih vrsta i remenja odnosi samo 122 milijuna kuna. Slično kao i u drvnoj industriji, gdje mahom izvozimo primarnu sirovinu i poluproizvode, dok samo 10-15 posto drva završi u namještaju, i ovaj sektor glavninu prihoda zapravo ostvaruje na izvozu sirove kože.

Lidersku poziciju među ukupnom konkurencijom drži tvrtka Haix iz Male Subotice u Međimurskoj županiji, specijalizirana za izradu profesionalne obuće za vojsku, policiju i vatrogasce, čiji je prihod u 2013. iznosio gotovo 127 milijuna kuna te bio veći za gotovo devet posto. Strani vlasnici najavljuju novo ulaganje, dogradnju proizvodnog pogona koja će omogućiti udvostručenje kapaciteta, ali i novu tehnologiju za proizvodnju sportske linije radne obuće pod brendom BLACK EAGLE Safety te dodatna zapošljavanja, uz sadašnjih 560 radnika.
 

Ivančica iz Ivanca druga je na listi sa 83,9 milijuna kuna prihoda, uz pad na godišnjoj razini od 3,48 posto. Ivančica je u ožujku prošle godine dokapitalizirala svog dotadašnjeg konkurenta, tvrtku Bambi, i time stekla većinsko vlasništvo. Radeći u bliskom susjedstvu istovjetan program, dječju obuću, ta su dva poduzetnika uoči ulaska Hrvatske u EU odlučila udružiti svoje dugogodišnje znanje i iskustvo te na taj način zapravo osnažiti svoju konkurentnost za utakmicu koja ih očekuje na novom zajedničkom europskom tržištu.

Inkop u skoku

S tabele po prihodu top pet obućara ističe se Inkop iz Poznanovca, tvrtka koja također proizvodi obuću za profesionalna zanimanja poput vojske i policije, a koja je na godišnjoj razini zabilježila najbolji učinak povećavši prihod za više od 14 milijuna kuna.

Za dio rasta zaslužan je ugovor o izradi obuće po narudžbi Ministarstva obrane, no i izvozom su ostvarili rezultat bolji za više od četiri milijuna kuna nego godinu dana prije. Sinonim hrvatskog obućarstva, Borovo iz Vukovara, u očekivanju 83. obljetnice rada najavljuje radikalan zaokret naspram rezultata koje je ta tvrtka imala proteklih dvadesetak godina.

Grupacija od devet Borovo tvrtki lani je ukupno prikazala 125 milijuna kuna prihoda. No, na proizvodnji obuće ostvareno je samo 17,4 milijuna kuna. U odnosu na učinak iz 2012. prošlogodišnji prihod bio je manji za 11,6 milijuna kuna. Lani su, iznose u Borovu, proizveli 234 tisuće pari obuće, dok su samo tijekom siječnja 2014. proizveli 180 tisuća, što je jedan od argumenata na kojima grade novi val poslovnog optimizma. Uz kožnu obuću, velika očekivanja imaju od novog programa Startasica, ali i Boromine, koja na police trgovina treba stići uskoro. Riječ je o novom moderniziranom vizualu već tradicionalne Borosane.

Novi igrači

Svoju poziciju na tržištu sve čvršće osvaja i samoborska tvrtka H-Trend s brendom Lizard, koja je u posljednje dvije godine imala stabilan prihod od oko šest milijuna kuna. Na tom tragu je i preloška tvrtka Paul Green, iza koje stoji austrijski kapital. Proizvodnja je pokrenuta lani na sam dan ulaska Hrvatske u EU i tek će ova godina dati pravi rezultat.

Komentirajte prvi

New Report

Close