Pravim poduzetnicima okolnosti nisu izgovor

Luka Maras/Eni Lea Hoyka Luka Maras/Eni Lea Hoyka

Iz prve se ruke, kaže, uvjerio u pozitivne promjene, znanje se više cijeni. Još kad bi 'slobodnjaci' mogli računati na više stabilnosti.

Ako ne budeš gradio svoje snove, netko će te platiti da mu pomogneš graditi njegove, stara je izreka kojom je prije tri godine Luka Maras, jedan od prvih koji je registrirao tada novi oblik poduzeća j.d.o.o., objasnio tu svoju odluku. Web dizajn njegova je niša u kojoj je prije osnivanja vlastite tvrtke iskustvo stjecao 12 godina radeći za druge poslodavce.

Danas, pak, kaže kako je nakon tri godine postojanja tvrtke njegova vizija slobodnog poduzetništva sasvim drukčija.  Tvrtka bilježi stalni rast prihoda, znatno je proširio mrežu poslovnih partnera i kontakata i stekao sjajne klijente u zemlji i u inozemstvu. "Za sve je to bilo potrebno vremena, učenja na pogreškama, strpljenja, vjere i, naravno, rada te rada na sebi. Često sam se zatekao razmišljajući 'da sam barem ovo znao ranije'. Ne u smislu žaljenja, već bolje pripreme", ističe Maras. Njegov prvi savjet nakon tri godine iskustva svima koji žele kročiti u vode slobodnog poduzetništva jest osigurati novca za najmanje godinu dana hladnog pogona svoje tvrtke.

No, možda i važnije od toga, dodaje, treba znati postoji li na tržištu potreba za proizvodom ili uslugom kojom će se tvrtka baviti. To, ma koliko se čini logičnim da osoba koja pokreće vlastiti biznis o tome vodi računa, nije uvijek slučaj. I češće nego što se čini, kaže Maras. Slična je situacija s marketingom, o kojemu manji broj razmišlja. "No, čak i ako imamo sjajnu uslugu ili proizvod, ekspertizu koja je tražena - neće nam koristiti ako nitko ne zna za nas", kaže Maras, ključnim ističući da se, neovisno o kojoj je vrsti posla riječ, poduzetnici uvijek moraju baviti poslom pronalaženja novih klijenata. Drugim riječima, svatko u startu mora biti vlastiti stručnjak za istraživanje tržišta, marketing i prodaju. U protekle tri godine najznačajnije promjene uočava kod klijenata.

Zahvaljujući internetu, znatno je lakše doći do njih, pogotovo u IT sektoru. Osim toga, Jugoistočna Europa je postala zanimljiva poslodavcima iz zapadnih zemalja EU i Sjeverne Amerike. U Hrvatskoj, dodaje, postoji vrlo kvalitetan IT kadar, a razlika u potražnji se osjetila otkako smo postali članicom EU. On tako trenutačno radi za klijente iz SAD-a, Kanade, Francuske i Italije. Pozitivno iskustvo, pak, ima i na domaćem tržištu, na kojemu je stekao dobre klijente i poslovne partnere, pa mu i naplata, kaže, uvijek prolazi normalno. Zasad nije prijavljivao projekte za sredstva iz EU fondova, jer zbog specifičnosti branše nije bilo potrebe, no obrazovao se i pripremio za takvu mogućnost. Maras ne može i ne osvrnuti se na trend odlaska mladih stručnjaka u inozemstvo.

Poznaje mnoge koji su se vratili i podigli kredite kako bi otplaćivali dugove koje su stvorili u drugim zemljama, gdje su pravila poslovanja daleko striktnija, a konkurencija jača. "Smatram da uspjeh ovisi isključivo o pojedincu, a nikako o okolnostima ili sredini u kojoj se nalazi", poručuje. Pred njim je, pak, zanimljivo razdoblje jer se sprema lansirati nove digitalne proizvode i usluge. "Stvari se definitivno mijenjaju, kako u IT sektoru, tako i u Hrvatskoj. Iz prve sam se ruke uvjerio da pozitivnih promjena ima, da se znanje sve više cijeni", ocjenjuje Maras. On inače radi i kao asistent na Visokoj školi primijenjenog računarstva Algebra, gdje uočava kako se svake godine povećava broj upisanih studenata.

Ohrabruje ga što mladi ljudi ulažu u svoje znanje, pokreću vlastite projekte koji su kvalitetom na svjetskoj razini, a ima, kaže, i onih koji su se već odlučili za slobodno poduzetništvo. Potonji redovito osnivaju j.d.o.o., što Maras vidi još jednom potvrdom da je takav oblik pravne osobe bio itekako potreban u Hrvatskoj. Kako bi se omogućio razvoj 'jdooovcima', stabilnost vidi važnim preduvjetom. Ilustrira to primjerom kako je pozitivan poticaj novim jdoo-ima poput oslobađanja komorskog doprinosa bio ukinut, a potom ponovno uveden. Manjka i informacija o poslovanju u Hrvatskoj, u što se uvjerio i zatrpanošću e-mailovima brojnih građana s pitanjima o osnivanju jdoo-a. Iako u međuvremenu nije osnivao novu tvrtku, primjećuje da se stvari mijenjaju, premda ne tako brzo kako bismo to željeli. No, pozdravlja hvale vrijedne inicijative kao što je Startco i sustav e-Građani.

Neće politiku

Da sam pratio vijesti, nikad se ne bih upustio u ovo

Zanimljiv je i njegov pogled na politiku, posebice uoči parlamentarnih izbora. Nakon tri godine poduzetničkog iskustva na sve, kaže, gleda drukčijim očima, pa tako i na politiku. Fokusiran je isključivo na vijesti koje su vezane za njegov sektor. "Ostalo ne gledam uopće, a iznenadio sam se kad sam otkrio da slično razmišljaju i drugi slobodni poduzetnici. Nažalost, mediji su se danas pretvorili u bujicu crnih, mračnih slika. Kad bih svakoga dana pratio vijesti, mislim da se nikada ne bi upustio u slobodno poduzetništvo. Imati svoju vlastitu tvrtku zahtijeva koncentraciju, a najmanje je potrebno da pažnju odvlače crne vijesti, senzacionalizmi i žutilo", zaključuje Maras. Kad su izbori u pitanju, ovaj poduzetnik ne sluša što predstavnici stranaka i kandidati govore, već gleda njihov program, radni staž i trag koji su ostavili iza sebe. Njegovo razmišljanje je kako slobodnih poduzetnika nema mnogo, onih uspješnih još je manje, a ako su uspješni, pita se - što će im uopće politika.

Što savjetuje budućim poduzetnicima? 

  • Osigurajte novac za najmanje godinu dana hladnog pogona svoje tvrtke
  • Dobro provjerite postoji li na tržištu potreba za vašim proizvodom ili uslugom  
  • U startu morate biti vlastiti stručnjak za istraživanje tržišta, marketing i prodaju
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!