Povrat ulaganja kod nas 12,6 godina, kod konkurenata 8

Unatoč rastu noćenja i prihoda, najvećima pada profitabilnost, kažu u HUT-u/Shutterstock Unatoč rastu noćenja i prihoda, najvećima pada profitabilnost, kažu u HUT-u/Shutterstock

Kompanije su na 1% rasta broja noćenja u ovoj sezoni ostvarile porast prihoda od 5,3 posto, no uz rast poslovnih rashoda.

Unatoč ostvarenom rastu fizičkog prometa i prihoda u ovoj sezoni, vodeće turističke kompanije bilježe pad pokazatelja profitabilnosti uz značajno smanjenje rentabilnosti, pokazala je analiza poslovanja u trećem kvartalu koju je u utorak predstavila Hrvatska udruga turizma (HUT).

Hotelske kompanije koje su u zadnjih pet godina puno uložile u rast kvalitete, zbog čega su mogli povećati cijene i prihode, ove godine najviše je koštao rast plaća, a visoka ulaganja ne vraćaju se kako je planirano.

Ponuda iznad potražnje
Kompanije su na 1% rasta broja noćenja u ovoj sezoni ostvarile porast prihoda od 5,3 posto, no uz rast poslovnih rashoda, tako da je bruto dobit iz poslovanja manja nego u istom razdoblju prošle godine. Usto, u ovoj sezoni smanjena je i stopa zauzetosti, zahvaljujući tome što je ponuda rasla dvostruko više nego potražnja. "Situacija još nije dramatična, no ulazimo u škare povećanih troškova u odnosu na prihode i ne piše nam se dobro ako ovaj trend potraje.

Naime, pad profitabilnosti mogao bi dovesti do dodatnog smanjenja investicija u turizmu, jer ozbiljni investitori ne mogu opravdati ulaganje u zemlju u kojoj je rentabilnost poslovanja i upola niža u odnosu na okruženje", istaknuo je Ostojić.  Naime, stopa rentabilnosti (dobit razdoblja je u prvih devet mjeseci smanjena s 8,8 posto na 7,9 posto u 2019. godini, što kod vodećih kompanija u turizmu Hrvatske označava razdoblje povrata ulaganja od 12,65 godina.

U konkurentskim mediteranskim zemljama vodeći investitori u investicijama u turizam ostvaruju stopu rentabilnosti od 10 do 12 posto, odnosno razdoblje povrata ulaganja od 8 do 10 godina. Kako je u zadnjem kvartalu odnos rashoda i prihoda inače znatno nepovoljniji, na razini godine očekuje se još gora situacija po pitanju profitne marže, napominju u HUT-u.

Rast troškova rada
Na smanjenu profitabilnost najviše je utjecao rast troškova rada. Turističke kompanije su za zaposlenike ove godine izdvojile prosječno više 10,5 posto, a pojedine kompanije i gotovo 18 posto u odnosu na prethodnu godinu, a udio troškova rada u poslovnom prihodu povećan je na 23,5 posto.  U Udruzi podsjećaju da su, unatoč rastu dolazaka od 4,4 posto na razini Hrvatske, u ovoj sezoni dodatno naglašene slabosti sektora, poput niske zauzetosti kapaciteta, najniže na Mediteranu.

Prosječna zauzetost komercijalnog smještaja u 11 mjeseci tako je pala na 22,6%, a iako je stopa zauzetosti hotelskog smještaja gotovo dvostruko viša, ovogodišnjih 42,6% niže je od lanjskih 43,2. Kad je u pitanju iduća sezona, najveći izazovi bit će neizvjesnost i očekivanje recesije na glavnim emitivnim tržištima, te i dalje nedostatak kvalitetne radne snage koja već najavljuje iseljavanje u Austriju.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!