Potpuna kontrola od prikupljanja do centara za gospodarenje

Autor: Borivoje Dokler , 25. travanj 2016. u 22:00
Ivan Lukenda naglašava kako je zbog konstantnih promjena zakonskog okvira i tržišnih uvjeta, prisutan stalan razvoj i usklađivanje svih postojećih rješenja/Tomislav Miletić/PIXSELL

Direktor tvrtke Zelene tehnologije, najavljuje razvoj novog sveobuhvatnog informacijskog sustava kojim će se moći evidentirati i pratiti kompletni sustav gospodarenja komunalnim otpadom.

U tvrtki Zelene tehnologije vole reći da su prva hrvatska tvrtka specijalizirana za razvoj i implementaciju informatičkih rješenja u području gospodarenja otpadom. Sudeći prema cjelokupnom portfoliju i rješenjima kojima raspolažu, definitivno su se uspjelia etablirati na tržištu. S direktorom Zelenih tehnologija Ivanom Lukendom, razgovarali smo o razvojnom putu tvrtke, benefitima koje nude njihova rješenja te novom projektu koji integrira sve elemente gospodarenja komunalnum otpadom.

Što vas je potaklo na osnivanje Zelenih tehnologija i otkud crpite ideje za razvijanje novih rješenja?
Da bi mogli razmišljati o rješenjima, prvo morate detektirati i razumjeti probleme. Cijela ideja Zelenih tehnologija nije nastala slučajno. Obzirom da smo već skoro petnaestak godina kroz druge poslove aktivni u području zaštite okoliša, cijelo to vrijeme bili smo u stalnom kontaktu s ljudima iz prakse. Cijeli proces usklađivanja našeg zakonodavstva sa zakonodavstvom Europske Unije tekao je vrlo sporo, uz česte i brojne izmjene, a prateća papirologija vezana za evidenciju i praćenje otpada je postajala sve kompliciranija i složenija. Ukratko, sustav je od stručnjaka zaštite okoliša, koji bi trebali biti predvodnici novih ideja i razvoja cijele jedne vrlo potentne gospodarske grane, učinio birokrate koji su dobar dio svog vremena u strahu od inspekcije trošili na zadovoljavanje forme, odnosno, najčešće na ručno ispunjavanje prateće dokumentacije za otpad. Naša prva ideja je bila pokušati naći rješenje za taj tzv. document management, odnosno ubrzati procese evidencije i praćenja otpada, te generiranja svih potrebnih papira i izvještaja prema zakonodavcu. Međutim, ubrzo nakon što smo dublje ušli u problematiku i uvidjeli stvarne probleme iz prakse, otvorilo nam se to ogromno polje zvano Waste management koje zbog konstantnih promjena zakonskog okvira, ali i općenitih tržišnih uvjeta, prisiljava na stalan razvoj i usklađivanje svih postojećih rješenja sukladno zahtjevima korisnika.

Od više recentnih rješenja kojima raspolažete na tržištu je najrasprostranjeniji WasteControl. O čemu je zapravo riječ?
WasteControl je programsko rješenje za upravljanje pri gospodarenju otpadom namijenjeno svim pravnim osobama na području Republike Hrvatske. Inače su sva naša rješenja koncipirana kao Internet aplikacije, odnosno u informatičkom svijetu sve popularnija tzv. cloud rješenja, čime je omogućen pristup aplikacijama iz bilo koje točke pokrivene internetom i sa svih platformi (PC, laptop, tablet, smartphone). Konkretno, u WasteControlu, cloud omogućuje umrežavanje svih korisnika sustava unutar određene tvrtke ili grupacije u zatvoreni waste management sustav u kojem administrator sustava, odnosno onaj koji je na vrhu piramide, jasno definira prava i obaveze svim ostalim korisnicima. Na isti način postoji mogućnost razmjene ili slanja podataka unutar različitih tvrtki, odnosno različitih karika u lancu gospodarenja otpadom, a sve u cilju ubrzavanja poslovnih procesa, odnosno lakšeg i jednostavnijeg upravljanja otpadom.

Koji su konkretni benefiti korištenja WasteControla u praksi?
Bazna aplikacija omogućuje točnu evidenciju i kompletan nadzor nad svim materijalnim tokovima otpada uz vrlo jednostavno generiranje svih potrebnih pratećih dokumenata. Novija verzija, nadograđena sa financijskim modulom, zaokružuje WasteControl u jedan ozbiljan waste management sustav.

Da li je moguće aplikaciju dodatno prilagoditi posebnim potrebama klijenata?
Temeljni koncept WasteControla kao komercijalnog rješenja je u konstantnom razvoju aplikacije. Naša ugovorna obaveza prema svim korisnicima je pravovremeno usklađivanje rješenja sa svim zakonskim promjenama vezanim za predmetnu problematiku. Takođet, tu je i stalan rad na poboljšanju aplikacije, odnosno kreiranje novih rješenja prema stvarnim potrebama i konkretnim problemima korisnika. Obzirom da je sustav modularan, u potpunosti je prilagođen klijentima, a njegova modularnost omogućuje i povezivanje, odnosno razmjenu podataka sa svim ostalim informatičkim sustavima koji se koriste unutar tvrtke.

Vaš aktualni projekt je Integrirano rješenje za upravljanje pri gospodarenju otpadom. Možete li nam pobliže objasniti svrhu i namjenu ovoga sustava?
Cijela priča Integriranog rješenja za upravljanje pri gospodarenju otpadom logički je slijed višegodišnjeg razvoja komunalnog modula, nadogradnje WasteControl sustava u potpunosti prilagođenog stvarnim potrebama komunalnih poduzeća. Imajući u vidu aktualni Plan o gospodarenju otpadom Republike Hrvatske, kao i smjernice Europske komisije, a prije svega praktične probleme samih komunalaca, ali i cijelog sustava gospodarenja komunalnim otpadom, odlučili smo se na razvoj potpuno novog informacijskog sustava kojem je cilj integracija svih elemenata gospodarenja komunalnim otpadom u jedan sveobuhvatan informacijski sustav. U prijevodu, to bi značilo mogućnost evidencije, praćenja i kontrole kompletnog sustava gospodarenja komunalnim otpada od prikupljanja, izdvajanja, sortiranja, pretovarnih stanica, pa sve do županijskih i regionalnih centara za gospodarenje otpadom kao krajnjih odredišta miješanog komunalnog otpada. Integrirani sustav je zapravo sačinjen od više međusobno povezanih softverskih i hardverskih rješenja, koja su nastala kao plod zajedničke suradnje naše tvrtke i Alarm automatike, vodeće tvrtke u području razvoja i implementacije cjelovitih i inovativnih rješenja nadzora i tehničke zaštite.

O kojim je konkretno rješenjima riječ?
Kako sam već istaknuo, sustav omogućuje praćenje kompletnog tijeka gospodarenja komunalnim otpadom od fizičkih i pravnih osoba kao krajnjih korisnika, do županijskih, odnosno regionalnih centara kao krajnjih odredišta miješanog komunalnog otpada, dakle svega onoga što se u sustavu nije uspjelo izdvojiti. Krećemo od CommunalControla – programskog rješenja za evidenciju, nadzor i upravljanje komunalnim poduzećima, sustava koji omogućuje aktivaciju i kontrolu RFID rješenja kao osnove za naplatu odvoza miješanog komunalnog otpada od krajnjih korisnika, prema volumenu, odnosno broju odvoza. Cijela priča RFID rješenja koncentrirala se na nabavu hardvera, odnosno TAG-ova i čitača, bez da se vodilo dovoljno računa o sustavu koji će stajati iza svega. Mi smo krenuli u drugom smjeru i nakon nekoliko uspješno odrađenih pilot projekata, ulaganje u softver se pokazalo potpuno opravdanim. Na temelju prikupljenih podataka, naplata odvoza miješanog komunalnog otpada kao i svih ostalih komunalnih usluga moguća je direktno iz CommunalControla ili se gotovi podaci kao priprema za naplatu mogu automatski prenijeti u ERP. Direktnim povezivanjem s vagom na ulazu u centar za gospodarenje otpadom ili pretovarnu stanicu i očitavanjem svih ostalih relevantnih podataka o vozaču, vozilu putem ABSistemGreen sustava Alarm automatike, konkretni podaci o ukupno prikupljenom otpadu iz jednog komunalnog područja automatski ulaze u WasteControl sustav, gdje se generiraju svi potrebni dokumenti, odnosno izvještaji o prikupljenom otpadu.

Kako vidite trenutnu situaciju sa gospodarenjem otpadom i Vašu moguću ulogu u budućem razvoju cjelokupnog sustava?
Naša rješenja su prije svega zamišljena i rađena kao komercijalna i nakon dugog niza godina konstantnog ulaganja u razvoj, moram priznati da su tržišno jako dobro prihvaćena, te da je broj korisnika u konstantnom porastu. Obzirom da sam već objasnio da imamo mogućnost integriranja svih postojećih rješenja i različitih karika u lancu gospodarenja otpadom, integriranje sustava na razinu države bilo bi samo podizanje na još jednu razinu više. Rezultat bi bio isti kao i na nižim razinama: točna evidencija i kontrola svih tijekova otpada, a ti bi podaci trebali biti osnova za sve daljnje strategije, planiranja i politike gospodarenja otpadom. Ali, taj dio više definitivno ne ovisi o nama…

Programska rješenja

WasteControl
Programsko rješenje za upravljanje pri gospodarenju otpadom namijenjeno svim pravnim osobama na području RH. Obuhvaća kompletnu evidenciju materijalnog tijeka otpada te jednostavno generiranje svih propisanih dokumenata i izvještaja, kao i onih namijenjenih internim potrebama korisnika.
CommunalControl
Programsko rješenje za upravljanje i evidenciju poslovanja komunalnih poduzeća. Omogućuje evidenciju odvoza otpada (RFID tehnologija) korisnika usluge te kalkulaciju i izradu računa na temelju dobivenih podataka, kao i naplatu svih ostalih komunalnih usluga prema pravnim i fizičkim osobama.
ABSistemGreen®
Programsko rješenje za kontrolu pristupa pretovarnim stanicama i centrima za gospodarenje otpadom. Omogućuje identifikaciju vozača putem čitača beskontaktnih kartica, kontrolu pristupa vozila putem rampi, detekcijskih petlji i semafora te identifikaciju vozila putem ALPR kamera.

Uspješna implementacija u pretovarnu stanicu Košambra

Prilikom puštanja u rad prve pretovarne stanice u Republici Hrvatskoj, Košambre kod Poreča, Čistoća Usluga Poreč d.o.o. implementirala je više povezanih rješenja Zelenih tehnologije i Alarm automatike u jedan kompletni informacijski sustav za gospodarenje otpadom. O čemu je točno riječ i kako programska rješenja funkcioniraju u praksi, upitali smo Iru Aganbegović, rukovoditeljicu RJ Čistoća Usluga Poreč.

Možete li ukratko reći kojim se rješenjima radi?
Na naš zahtjev implementirano je više sustava radi dobivanja cjelovitog rješenja kontrole prolaska vozila i izvaga. U sustav su integrirana programska rješenja Zelenih tehnologija (WasteControl i UPS – Upravljanje Pretovarnom stanicom) i ABSistemGreen® od Alarm automatike u kombinaciji s vanjskim čitačem kartica, rampama za kontrolu pristupa kolnoj vagi i LPR kamera koje služe za prepoznavanje tablica pri ulasku i izlasku vozila.

Kakva su vaša iskustva iz prakse i koliko ste zadovoljni funkcioniranjem sustava?
Obzirom da je Košambra bila prva pretovarna stanica koja je implementirala ovakav informatički sustav, u probnom periodu, nakon inicijalne implementacije napravljene su neke preinake i dorade programskog dijela kako bi se dodatno pojednostavili i ubrzali poslovni procesi na samoj pretovarnoj stanici. Kako smo zapravo tek nedavno započeli s intenzivnom primjenom ovog sustava još uvijek otkrivamo sve finese te sustav prilagođavamo svim našim potrebama (prilagodba izvještajnih obrazaca i sl.) pri čemu imamo potpunu suradnju i pomoć Zelenih tehnologija i Alarm automatike te možemo reći da se sustav pokazao dobro primjenjiv za naše uvjete.

Koje su prednosti korištenja implementiranih rješenja?
Osim prednosti koje smo do sada već spomenuli prije svega bih istaknula to da su svi podatci različitih rješenja implementirani u jedan sustav te fleksibilnost i otvorene mogućnosti dorade sustava po vlastitim potrebama i željama.

Komentirajte prvi

New Report

Close