Poduzetnička pismenost EU širit će se iz Zagreba

Autor: Josipa Ban /VLM , 25. svibanj 2013. u 12:32
Efka Heder, ravnateljica SEECEL-a, Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugoistočne Europe/Davor Puklavec/PIXSELL

Europska unija je poduzetničko učenje definirala kao jednu od ključnih kompetencija. Ono mora biti integrirano u sve kvalifikacije, a na tome već radi SEECEL.

Razvoj cjeloživotnog učenja za poduzetništvo ključna je zadaća SEECEL-a, Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugoistočne Europe.

Iako se o značaju poduzetničke pismenosti često govori kao o nužnosti za gospodarski napredak, tek je SEECEL napravio prve konkretne korake. Nastao iz potrebe zemalja jugoistočne Europe, ujedno i kandidatkinja za ulazak u EU (Albanije, BiH, Hrvatske, Kosova, Makedonije, Crne Gore, Srbije i Turske), da u svrhu razvoja poduzetništva porade na razvoju ljudskog potencijala, SEECEL je danas prepoznat od svih ključnih tijela Europske komisije. I obrazovni ishodi ostvareni u sklopu regionalnog strateškog pilot-projekta, pokrenutog prije nešto više od godinu dana u 32 osnovne škole i 16 fakulteta u osam zemalja, postao je referentni okvir učenja članicama EU. "Lijepo je imati nešto što druge članice preuzimaju od vas i prije punopravnog članstva", kaže Efka Heder, ravnateljica SEECEL-a. 

Na Kajzerici za tri godine
Koordinator i osnivač SEECEL-a je Hrvatska, a interes za pridruživanje iskazuju ne samo zemlje članice EU već i, primjerice, Ukrajina i Jordan, Palestina, Gruzija, Moldavija i druge. SEECEL, koji bi svoje prostore na Kajzerici vrijedne 30 milijuna eura trebao dobiti 2016. godine, mogao bi postati europski centar, otkriva nam Heder. Istraživanja pokazuju, naime, da opći stav prema poduzetničkoj aktivnosti nije pozitivan u onoj mjeri u kojoj se to želi. No, cilj učenja za poduzetništvo nije samo stvaranje većeg broja startupa već i podizanje razine poduzetničke aktivnosti. To znači da učenje uključuje i poznavanje osnova ekonomske i financijske pismenosti ne samo kod onih koji žele  početi vlastiti posao već i kod državnih službenika. "Europska unija je poduzetničko učenje definirala kao jednu od ključnih kompetencija. Osim toga, ono mora biti integrirano u sve kvalifikacije", objašnjava Heder. Ipak takav model provodi tek pet zemalja Europske unije, pa ne čudi veliki interes zemalja za priključivanjem SEECEL-u. Pilot projekt proveden u 32 osnovne škole pokazuje izvrsne rezultate. Svaka je škola tražila nastavak programa, a osim pozitivnih reakcija učenika, govori Heder, interes za sadržajem su pokazali i njihovi roditelji. Važnost ovakvog pristupa ravnateljica SEECEL-a Heder kratko komentira: "Poduzetnici sutrašnjice u našim su školama danas."

Iskustvo osnovnoškolaca
Poduzetnička znanja učenicima su uvedena kroz skupinu predmeta, podijeljenih u četiri cjeline (društveno-humanistička, prirodoslovno-znanstvena, područje kultura i jezična). Za uspješnost projekta možda je najbolje ukazati na primjer, a među brojnima, Maja Ljubić, pomoćnica ravnateljice SEECEL-a, izdvaja onaj O.Š. Braće Bobetko iz Siska. Učenici 7. razrada te škole  odlučili su pronaći u literaturi priču na temu oskudnosti resursa. Pažnju im je privukao tekst koji je objavio Reuters, a u kojem se navodi da je Sisak drugi najzagađeniji grad u svijetu u kojem nije dobro živjeti ni poslovati. Ponukani time krenuli su u istraživanje. Prema njihovim mjerenjima kvalitete zrake pomoću mjerne postaje u Sisku, ali i posjeta kompanijama koje tamo posluju, pokazali su da su tvrdnje Reutersa netočne. "To je primjer kako je škola potaknula djecu da budu aktivni građani", napominje Ljubić, te dodaje da ih ovakav program, osim toga, uči kako raditi u timovima te kako ideju pretvoriti u djelo. Podizanje poduzetničke pismenosti provedeno je i kroz sustav praćenja potreba za edukacijom poduzetnika kako bi se u što kraćem roku mogle zadovoljiti njihove potrebe, putem radionica, treninga ili drugih programa podrške. Srednjoročna akcija pak bila orijentirana na fakultete s ciljem uvođenja poduzetničkih učenja na neekonomske fakultete. Među projektima je i onaj za žene poduzetnice.  

IZ EU fonda i Švedske 4,6 mil. eura

SEECEL je 2009. osnovalo Ministarstvo poduzetništva i obrta. Ima međunarodno Upravno vijeće u kojem sve zemlje imaju pravo glasa uz dodatan glas Europske komisije,a Vijećem predsjedava ministar poduzetništva i obrta Gordan Maras. Svaka država ima po dva člana, iz resornog ministarstva i ministarstva obrazovanja. "Takav model je pohvaljen u EK jer je to bio prvi primjer u gdje svijet politike i gospodarstva idu ruku pod ruku i zajednički donose odluke", ističe Heder. Također, ova regionalna suradnja je jedinstveni primjer, navodi, direktne apsorpcije sredstava iz paketa za regionalnu suradnju zemalja kojima je taj paket i namijenjen. U trogodišnjem djelovanju, SEECEL-u je bilo na raspolaganju 4,6 milijuna eura. EU financijska podrška iznosila je 3,6 milijuna eura, od čega je 1,6 namijenjeno izradi tehničke dokumentacije za gradnju centra u Zagrebu, te podrška švedske vlade od jednog milijuna eura. Upravo se očekuje potpisivanje ugovora s EK za novo, trogodišnje financijsko razdoblje u kojem je financijska podrška, otkriva Heder, povećana za 50 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close