Cijene dostave nisu rasle zbog Europske unije, netko tu mulja

Autor: Bernard Ivezić , 28. travanj 2014. u 16:16
Europarlamentarac Tonino Picula tvrdi kako se Europska unija koristi kao neopravdan alibi za rast cijena usluga dostave/Igor Kralj/PIXSELL

Na cijenu dostave iz Hrvatske utječe arhaična regulativa, pa još imamo pravilo da se za pojedinačne dostave mora raditi špedicija.

Najskuplji hrvatski brend traperica WTF Jeans, koje po komadu stoje gotovo tisuću kuna, svojim, mahom američkim, kupcima dostavljaju se iz Slovenije. Kako doznaje Poslovni dnevnik, sličan poslovni model razmatraju i drugi domaći proizvođači izvoznici¸ koji robu prodaju preko interneta, jer im je rast cijena dostave, započet otkako je Hrvatska ušla u EU, narušio konkurentnost na svjetskom tržištu.

Smišljena akcija
Hrvoje Bujas, suvlasnik tvrtke Pravi klik koja upravlja brendom WTF Jeans, izjavio je u petak u Zagrebu na najvećoj regionalnoj konferenciji o e-trgovini OMGcommerce 2014. da je riječ o paradoksu koji šteti razvoju e-trgovine u Hrvatskoj. Europarlamentarac Tonino Picula još je oštriji. Istaknuo je da se u ovom slučaju EU koristi kao neopravdan alibi za smišljeno povećanje cijena usluga na štetu i domaćih proizvođača i potrošača.

"EU ne kontrolira na taj način poštanska tržišta država članica već su takve odluke u ingerenciji nacionalnih politika pa bi trebalo vidjeti, grubo rečeno, tko tu mulja i postoji li valjano opravdanje da takva poštanska usluga poskupi nakon ulaska u EU", naglasio je Picula. Temu o dostavi otvorila je direktorica domaće web trgovine Alternativa za Vas Svetlana Pasarić. Ona je u sklopu panela o izazovima e-trgovine u Hrvatskoj pitala Jana Sulika, voditelja Službe za razvoj elektroničkog poslovanja Ministarstva gospodarstva, zašto su poštanske dostavne usluge munjevito skočile nakon što je Hrvatska postala članica EU. Istaknula je da mjesečno šalje do tisuću paketa u inozemstvo, a da joj 50 do 70 posto kupaca odustane od kupnje nakon što saznaju cijenu dostave."Zbog nevjerojatnih cijena dostave, koje su paradoksalno skočile od ulaska Hrvatske u EU, moja trgovina gubi veliki izvozni potencijal", kaže Pasarić.

Jan Sulik, zadužen za unapređenje elektroničkog poslovanja u Ministarstvu gospodarstva, na to je odvratio da ne razumije pitanje. No, zato je drugi sudionik konferencije Slobodan Marković, jedan od najvećih stručnjaka za e-trgovinu iz Srbije i član Uprave RNDIS-a, tamošnje službe za upravljanje nacionalnom domenom, kazao da državne institucije obožavaju rješavati samo svoj segment."Nažalost, to u e-trgovini nije dovoljno i to je problem u cijeloj regiji", kaže Marković.Navodi da je u Srbiji nacionalna pošta spletom sretnih okolnosti razvoj e-trgovine dočekala sa zasebnim odjelom za paketnu dostavu. Taj je odjel zatim primjenio brazilski model izvoza koji se temelji na jednostavnom izvozu za pojedinačne dostave. No, naglašava da ni to nije bilo dovoljno.

Stižu nova pravila
"Problem je bilo i nerješeno pitanje reklamacija, jer u slučaju da je kupac izvana želio vratiti proizvod web trgovini u Srbiji onda se taj povrat tretirao kao redoviti uvoz što je ukupnu cijenu dostave činilo izuzetno skupom", pojašnjava Marković. Tonino Picula kaže da je to tipičan problem u Europi i da se stoga EU teško nosi s SAD-om i Kinom, gdje čak država subvencionira dostavu iz web trgovina po cijelom svijetu. Navodi da su Amerikanci odavno rješili pitanje dostave, a da EU, sada nakon što je uspjela ukinuti mobilni roaming, ide za tim da ujednači pravila dostave paketa."Cilj je da sve web trgovine i dostavljači unutar EU imaju ista pravila igre po pitanju dostave i reklamacija. Zato je prekogranična e-trgovina u EU na mršavih 11 posto", kaže Picula.Nevenka Poštenik iz Varteksa kaže da razmišljaju o otvaranju internetske trgovine, te da su ih cijene dostave prilično iznenadile.  

"Vrlo su ujednačene i preskupe, a prebaciti taj trošak na kupca nije dobro ni za konkurentnost proizvođača", kaže Poštenik. Hrvoje Bujas iz Pravog klika kaže da ih u Sloveniji dostava po paketu WTF Jeansa stoji osam eura unutar EU i deset eura izvan EU. U Hrvatskoj samo dostava stoji 20 do 30 eura. No, ukoliko se šalje izvan EU onda se još mora raditi špedicija što po paketu dostavu poskupljuje za još 20 eura."Veliki utjecaj na cijenu dostave iz Hrvatske ima arhaična regulativa, jer mi jedini imamo pravilo da se za pojedinačne dostave mora raditi špedicija i to je još jedan prikaz kako birokracija koči razvoj e-trgovine kod nas", zaključuje Bujas.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Ma Picula ce to sve rijesit. pa on je rijesija i krizu u Ukrajini. Ovakvi problemi su za njega sala mala.

Drug Picula neka se snažno zauzme u EU parlamentu za ovu temu pa će biti riješeno .-)))

New Report

Close