Ovaj ekspert za zrakoplovni menadžment zna kako spasiti CA?

Autor: Poslovni.hr , 12. svibanj 2013. u 11:11
Nino Borić, Foto: Hrvatska udruga za smanjenje ugličnog dioksida

Borić kaže kako je privatizacija vrlo neizgledna. Upozorava da su sve istočnoeuropske državne kompanije na prodaju, a malo je kupaca na tržištu.

Iako se situacija u kojoj CA ide prema bankrotu i nestanku čini bezizlaznom, postoje rješenja za spas hrvatske komercijalne avijacije i njezino stavljanje na zdrave osnove, piše Večernji list donoseći priču o ekspertu za zrakoplovni menadžment hrvatskog porijekla Nini Boriću koji je osnivač i vlasnik američke tvrtke AviaNova LLC specijalizirane za komercijalne i financijske aspekte poslovanja zrakoplovnih kompanija. 

Borić je svoj plan spašavanja hrvatske nacionalne aviokompanije ponudio njezinim vlasnicima – državi, odnosno hrvatskoj Vladi – još prošle jeseni. Borić kaže da su moguća dva scenarija spašavanja CA. Jedan je da se nastavi sa spašavanjem kompanije tako da se dovede strani menadžment sposoban konsolidirati tvrtku, koju bi onda država kao vlasnik ponudila na prodaju. Ističe da su nacionalni prijevoznici u državnom vlasništvu dinosauri kojima slijedi odumiranje s obzirom na to da živimo u dobu kada se nude brojni letovi niskotarifnih prijevoznika s aerodroma diljem Europe i po deset puta nižim cijenama od mrežnih prijevoznika kao što je Croatia Airlines.

Borić kaže kako je privatizacija vrlo neizgledna. Upozorava da su sve istočnoeuropske državne kompanije na prodaju, a malo je kupaca na tržištu.

Prema Borićevu mišljenju treba napraviti potpunu reorganizaciju CA. To je AviaNova i predložila prošle jeseni članovima Nadzornog odbora i upravi, piše Večernji list.

– Reorganizacija CA bi se provela osnivanjem hibridne aviokompanije po modelu javno-privatnog partnerstva kao mješavine poslovnih modela niskotarifnih i čarterskih zračnih prijevoznika usmjerenih na tržište Hrvatske i Mediterana tijekom cijele godine, s posebnim naglaskom na posezonu, a ne samo ljeti kad većina stranih prijevoznika nahrupi po svoj dio profita – predlaže Borić. Kao osnivače takve kompanije vidi s jedne strane poduzeća vezana uz turizam – hotelijere, turoperatore, veletrgovce hranom – dok bi s druge strane država ušla u kompaniju tako da unese zrakoplove tipa airbus.

Time bi se troškovi poslovanja značajno snizili i postali konkurentni drugim niskotarifnim prijevoznicima jer je tako, upozorava Borić, opstanak jedino moguć. Dodaje da je s umjerenim očekivanjima bez ikakve megalomanije, ali uz neograničenu mogućnost rasta, realno očekivati da će ta nova kompanija privući značajan dio tržišta potičući razvoj turizma i ekonomskih aktivnosti te tako postati inkubator hrvatskih zrakoplovnih stručnjaka; u suprotnom će i ta djelatnost odumrijeti u Hrvatskoj. Izvorni članak pročitajte ovdje.

Komentari (2)
Pogledajte sve

A što je da je, netko stručan treba doći i to ne samo u ovu već u sve državne tvrtke. Ali onda ne bi bilo mjesta za podobne pa je to problem.

Gospodin nema pojma o avio-prevoznistvu. Ni o stragegiji u tom bizu. Ni o profitabilnosti pojedinih modela poslovanja. Sumljam da je u usa i dolar zaradio savjetunuci ikoga. Barem sudeci po ovim b e d a s t o c a m a. Ne postoji primjer uspjesne (ni suvislr) transformacije diferencijane premium kompanije u low-cost mass market firmu. Goldman -Sachs u retail banku. Ili genericka farma firma u OTC farma firmu. Sheraton hotel u hostel za studente itd. NOTORNA G L U P O S T. CA ima nesposobne uprave, lose ugovore sa star alliancr-om, preskupo placene avione, lose ugovore o kredititanju, lose slozene letove itd. No to je flag carrier koji bi mogao opstati da ga vodi netko sposoban. Low cost carrier za tako malo trziste sa neadekvatnim avionima nema bas nikakve sanse.

New Report

Close