Otplovila i zadnja Uljanikova nada

Autor: Marija Brnić , 30. srpanj 2019. u 12:56
Foto: Duško Marušić /PIXSELL

Na put iz Pule do Rijeke uskoro bi mogao nedovršeni tanker Santiago, bit će to znak vraćanja života 3. maju.

Impresivni polarni kruzer Scenic Eclipse neće biti zadnji brod koji će isploviti iz pulskog brodogradilišta. No, to ne znači i tračak nade za Uljanik i njegove radnike, koji se pojavio s puštanjem informacija da je australski Scenic nakon ovog kruzera zainteresiran za gradnju još pet takvih u Puli, jer kako nam je potvrdio i stečajni upravitelj Damir Majstorović, vlasnik grupacije Scenic Glen Moroney, zapravo nije spreman za razgovore o nastavku gradnje u Uljaniku. 

No, iz Uljanika bi na put uskoro mogao nedovršeni tanker Santiago, jedina gradnja koja trenutno svjedoči o tradiciji brodogradnje u Puli, a njezin odlazak, do Rijeke, bit će signal vraćanja života riječkom 3. maju. Gradnju Santiaga ugovorio je 3. maj za kupca Marflet Marine iz Španjolske, građen je bez državnog jamstva, no prije dvije godine otpremljen je u Pulu i od tada usidren i netaknut trune. Oko nedovršenog tankera vodi se, naime, arbitražni spor s naručiteljem.

Jedna od opcija koju se ovih dana razmatra među resornim ministarstvima financija, gospodarstva, ali i pravosuđa, jest mogućnost da se otkupom Santiaga od 3. maja omogući brodogradilištu da s računa poskida preostale ovrhe i pokrene poslovne aktivnosti.  Santiago bi trebao biti i jedan od brodova koji će se dovršavati u Rijeci, a za čije financiranje se još utvrđuju detalji, kako bi se u zakonski mogućim scenarijima provelo financiranje i dovršetak gradnji za koje su već plaćena državna jamstva i koja bi državi mogla umanjiti pretrpljenu  štetu.

O mogućim koracima za osiguranje nastavka rada 3. maja Vlada bi se trebala očitovati na sjednici u četvrtak, istodobno kada se na riječkom trgovačkom sudu na novom stečajnom ročištu odlučuje još jednom o otvaranju stečaja ili novoj odgodi odluke. Osim Santiaga, za čiji je dovršetak navodno zainteresiran španjolski naručitelj, u Rijeci je realno dovršavanje još dva broda koji su u višoj fazi gotovosti, a za čiju bi realizaciju bilo potrebno osigurati prema posljednjim procjenama oko 100 milijuna eura.

Prema planu direktora 3. maja Edija Kučana, Vlada bi u tom scenariju imenovala Hrvatsku brodogradnju Jadranbrod ne samo za nadzor, nego i za tehničko provođenje financiranja. Ta bi se državna tvrtka kreditno zadužila uz državno jamstvo, a potom bi financirala gradnju u 3. maju po određenim fazama radova. Takav koncept ne nailazi na zapreke u Europskoj komisiji, koja je jasno dala do znanja Vladi da podržava provođenje svih mjera kojima će se umanjiti štete koje je po izdanim jamstvima pretrpio državni proračun. Neslužbeno se čuje tek da je prema novom posezanju u državni džep oprezno Ministarstvo financija, koje je zauzeto razmatranjem računica oko porezne reforme, a i nesklono da se još jednom izlaže pomaganju brodogradnje.

Oni koji zagovaraju nastavak proizvodnje u Rijeci bez pokretanja stečaja ovakvo rješenje vide kao prijelaznu fazu kojom bi u iduće dvije, dvije i pol godine trebalo doći do strateškog partnera, jer država ne želi više biti vlasnikom nekog brodogradilišta. Ne pojavi li se do završetka gradnje tri broda strateški partner, riječkom brodograditelju tada neminovno slijedi stečaj.

Daljnji razvoj događaja oko ova dva brodogradilišta i traženje načina financiranja brodova u njima zasigurno će u narednom razdoblju postati politička tema, što je uostalom pravilo kad je riječ o brodogradnji. No, za razliku od Uljanika koji je u stečaju i objektivno bez ikakve perspektive za nastavak proizvodnje, 3. maj još uvijek ima zdravu bilancu i moguće je razmatrati neku od solucija te pregovarati s kupcima.

U slučaju Uljanika i novih polarnih kruzera, pak, naručitelj je zainteresiran tek načelno i po starom modelu kojeg Vlada u brodogradnji više ne želi prakticirati. "Bila je to kurtoazna najava, nikakva oficijelna ponuda nije stigla do nas, a kada smo pokušali ispitati interes doznali smo da naručitelj zapravo nema volje za suradnju kroz stečajni plan, strateško partnerstvo ili da kao udjelničar u novom poduzeću sudjeluje u projektu gradnje kruzera u Puli", objašnjava stečajni upravitelj pozicije u Uljaniku, za čije je jaružalo Fina jučer inače formalno otvorila sedamdesetodnevnu javnu dražbu. 

Komentari (2)
Pogledajte sve

nije svako zlo za zlo !

Štrajkaški odbor je branio kooperantima da rade na Scenic Eclipseu, a sad se isti ljudi nadaju da će Glen Moroney nastaviti graditi brodove u Uljaniku? Čovjek im je pričao priče koji su htjeli čuti da malo smiri situaciju, a sad ga više nećete vidjeti.

New Report

Close