Osiguravamo da otpad postane sirovina

Autor: Poslovni dnevnik , 05. listopad 2017. u 22:00
Foto: ZARKO BASIC/PIXSELL

Otpad se prikuplja, reciklira te iskorištava kako bi se proizveo proizvod od kojeg je nastao.

DS Smith je najveći europski proizvođač i reciklažer ambalažnog papira, koji godišnje sakupi oko 5.400.000 tona starog papira. Grupa je prisutna u 37 zemalja i zapošljava oko 27.000 radnika. Priča je počela 1940. u istočnom Londonu kada je obitelj Smith počela proizvoditi kartonske kutije, te je djelatnost rasla i razvijala se da bi danas narasla do globalne tvrtke i svjetskog lidera u proizvodnji ambalaže. Tijekom dugogodišnje razvoja Grupa je shvatila važnost zatvorenog sustava – od kutije do kutije – te se u Grupi nalaze tvrtke koje u potpunosti zatvaraju krug, a podijeljene su u četiri divizije – paper, packaging, recycling and plastic, odnosno papir (proizvodnja papira), kartonaža (proizvodnja kutija), sakupljanje i plastika. Na hrvatskom tržištu DS Smith je prisutan od 2015. kada je došlo do preuzimanja Duropack grupe, čime je Unijapapir postao članica Grupe.

Sakupljačku djelatnost ima u 12 europskih zemalja, a najbolja mreža skupljačkih centara je, osim domicilne države, Velike Britanije upravo u Hrvatskoj.

Preusmjeravanje u proizvodnju

DS Smith Unijapapir Croatia d.o.o. skuplja veliki broj različitih vrsta neopasnog otpada. No smatraju da se kvaliteta može postići samo specijalizacijom. DS Smith Unijapapir se tako u najvećem dijelu orijentirao na skupljanje papirnog otpada i svih vrsta ambalažnog otpada (karton, najlon, staklo i dr.).

“Nacionalni smo koncesionar za ambalažni otpad pa smo u tom smislu širili i razvijali svoje kapacitete za skupljanje otpada. Papir naša orijentacija, mogu navesti da na njega otpada oko 80% svih naših prikupljenih količina otpada”, kaže Igor Kuleš, generalni direktor tvrtke DS Smith Unijapapira Croatia te naglašava da za razliku od ostalih pružatelja usluga oni ne ulažu u odlagalište otpada te da je njihov cilj 100% resursa koje im pošalju još jednom pretvoriti u nešto korisno. “Zapravo, mi preusmjeravamo otpad s odlagališta i osiguravamo da otpad postane sirovina”, objašnjava Kuleš. Unijapapir ima dugu tradiciju. Stekli su bogato iskustvo u obavljanju najzahtjevnijih zadataka na području gospodarenja otpadom, a sve u skladu s visokim standardima i zahtjevima klijenata i partnera. Razgranatom sakupljačkom mrežom, vlastitim specijaliziranim vozilima te brojnim skupljačkim centrima, uslugom sakupljanja otpada pokrivaju gotovo cijelo područje Republike Hrvatske, te skupljaju otpad od vrtića, škola, bolnica i raznih ustanova, do svih grana industrije i trgovačkih lanaca.

“Promičemo tzv. ‘sustav zatvorene petlje – otpad ili sirovina kako ga mi volimo zvati se prikuplja, reciklira, a potom ponovno iskorištava kako bi se proizvelo isti onaj proizvod iz kojeg je otpad nastao. Kao proizvođaču ambalaže, nama je prirodno otpad promatrati kao sirovinu te su stoga naš i vaš cilj jednaki – ukloniti otpad s odlagališta i preusmjeriti ga u održivije procese”, ističe Kuleš i pojašnjava kako pristup ‘Supply Cycle Thinking’ mijenja pogled na poslovanje tako da tvrtke počinju razmišljati kako koriste svoje resurse, da njihovi radni procesi budu učinkovitiji, ekonomičniji, a ujedno i ekološki prihvatljivi.

U skladu s kružnim gospodarstvom

“Trend današnjeg poslovanja je povezivanje. Klijenti nabavljaju što im je potrebno, koriste dok im je potrebno, a na kraju sve to kao otpad prikupimo, recikliramo i stvaramo novu vrijednost prema potrebama kupca. Pravilno odvojen papir i karton mogu biti i izvor prihoda za poslovne subjekte koji s ovom vrstom otpada postupaju na pravilan i ekološki prihvatljiv način. Cijeli ovaj proces temelji se na ideji kružnog gospodarstva – kako sve što se može iskoristiti iz otpada usmjeriti u tvornice, koje će to kao korisnu sirovinu iskoristiti za proizvodnju novog proizvoda”, kaže Kuleš i kaže kako im je svakodnevni izazov smanjenje troškova, upravljanje rizicima i povećanje prodaje za sve klijente.

Mnogo je primjera, kaže, gdje je kvalitetna, dobro dizajnirana i potrebama klijenta prilagođena ambalaža smanjila transportne troškove njihovim klijentima, smanjila rizik od oštećenja robe u transportu, a svjedoci smo da kvalitetna ambalaža bitno utječe i na prodaju proizvoda. Troškovi klijentima u sferi otpada mogu se smanjiti i odvajanjem otpada na mjestu nastanka, čime se bitno utječe na vrijednost otpadnog materijala. Sav koristan otpad koji je odvojen i prevezen na reciklažu smanjuje udio otpada koji se danas deponira na odlagališta. Glavna i najveća ušteda je u tome da se koristan otpad vraća u proizvodni ciklus, smanjuje utrošak energije i na kraju, u slučaju starog papira, čuvaju naše šume. Kuleš kaže kako se svijest i stav njihovih klijenata o otpadu ubrzano mijenja. “Iako se dijelom još uvijek gleda na skupljanje otpada kao trošak koji treba smanjiti, sve prisutnije je i odgovorno ponašanje: odvojeno skupljanje i predavanje otpada specijaliziranim osobama. Također sve se više vodi računa da to budu doista tvrtke čije postupanje s otpadom se može pratiti, odnosno koje garantiraju da je otpad predan na daljnju reciklažu. U svakom slučaju i dalje treba raditi i upoznavati sve prisutne subjekte na tržištu s potrebom njegovog odvojenog skupljanja jer samo odvojeno skupljen otpad ima vrijednost. Iako je možda u prvom koraku jeftinije skupljati sav otpad zajedno, on tako teško postaje uporabiva sirovina jer je njegovo odvajanje skupo i neracionalno, a dijelom i nemoguće. Na tržištu postoji veliki broj tvrtki koje pružaju usluge skupljanja otpada i koje s otpadom postupaju poštujući najviše ekološke standarde. Oni mogu pomoći svakom klijentu u pronalaženju najboljeg rješenje i pretvaraju ‘otpada’ i ‘smeća’ u sirovinu”, kaže Kuleš.  

Komentirajte prvi

New Report

Close