Nova dokapitalizacija Croatia Airlinesa po modelu HPB-a?

Autor: Darko Bičak , 19. rujan 2019. u 11:00
Premijer Plenković kaže: 'Treba nam nacionalni avioprijevoznik'/Goran Jakuš/PIXSELL

Vlada je na današnjoj sjednici donijela odluku o dokapitalizaciji Croatia Airlinesa.

Vlada će drugi put u sedam godina dokapitalizirati Croatia Airlines (CA), najavio je premijer Andrej Plenković preksinoć na proslavi 30. godišnjice hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika.

Ni sam premijer, a ni resorni ministar prometa Oleg Butković nisu željeli tom prigodom nešto više reći.  "Vlada je odlučila da je Hrvatskoj potreban nacionalni zračni prijevoznik. U četvrtak na Vladi donijet ćemo odluku o dokapitalizaciji Croatia Airlinesa", rekao je Plenković.

Ministar Butković je komentirao da su pronašli model koji će omogućiti dokapitalizaciju. Država već duže traži strateškog partnera za CA, a više puta se iz Banskih dvora moglo čuti da je tvrtki potrebna dokapitalizaciju u svrhu potpore budućeg razvoja kompanije i sudjelovanje u obnovi flote. Procijenjeno je da bi se CA trebala dokapitalizirati s minimalno 35 milijuna eura. Odabran je i financijski savjetnik: konzorcij Privredna banka Zagreb i DVB Bank SE.

No, Hrvatska je članica Europske unije, a EU regulativa kaže da ne može ponovo dokapitalizirati kompaniju s obzirom na to da to može učiniti jednom u 10 godina, a dokapitalizacija se dogodila 2012. Nitko od ekonomskih stručnjaka s kojma smo jučer razgovarali nije nam iznio provedivu ideju na što je premijer mislio prilikom najave dokapitalizacije. 

Neki nagađaju da bi se moglo raditi o garancijama za nove avione koje je CA već naručila od Airbusa, drugi pak misle su da je kompaniji potrebna gotovina, a ne garancije. Ima i onih koji misle da se radi o paušalnoj najavi poput one "vratit ćemo Inu Hrvatskoj". No, Vlada bi mogla Europskoj komisiji "prodati" scenarij koji je već 2015. uspio s Hrvatskom poštanskom bankom (HPB) kada je, tko zna po koji put, dokapitalizacija napravljena tako da je predstavljena, ne kao spašavanje posrnule banke, nego kao ojačavanje konkurentnosti uspješne tvrtke.

U slučaju HPB-a Komisija je tražila da udjel privatnih investitora u skladu s načelom subjekta u tržišnom gospodarstvu (MEO principle) iznosi najmanje 30% od novog kapitala.  Taj "privatni kapital" je, tadašnja Milanovićeva vlada u predvečerje parlamentarnih izbora, osigurala, uglavnom, kroz domaće mirovinske fondove. Spomenimo i da CA trenutno ima 0,1% udjela u HPB-u.

 

Croatia Airlinesu 250 milijuna kuna za stabilizaciju poslovanja

Vlada je u četvrtak donijela odluku kojom se stvaraju prethodno potrebni uvjeti da se osigura postupak dokapitalizacije Croatia Airlinesa (CA), a u sklopu te odluke je i uplata predujma u korist nacionalnog zračnog prijevoznika od 250 milijuna kuna za stabilizaciju poslovanja prije dokapitalizacije. Taj iznos utvrđen je na temelju analize manjka financijskih sredstava i plana korištenja tih sredstava, koju je izradio Croatia Airlines a prihvatilo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Isplata je predviđena u dva obroka – najmanje 100 milijuna kuna u 2019. godini, a preostali iznos do 250 milijuna kuna u 2020. godini. Uplatom predujma, rekao je premijer Andrej Plenković, stabilizirat će se poslovanje CA, čime će se spriječiti brojni negativni učinci na hrvatsko stanovništvo i gospodarstvo, koje bi najizravnije osjetili zrakoplovni i turistički sektor, a posljedice bi se neizravno širile i na ostale gospodarske grane. Plenković je istaknuo i da Vlada smatra da Hrvatskoj treba nacionalna aviokompanija radi razvoja trgovine i gospodarstva, posebno turizma te povezivanja hrvatskih krajeva. Ocijenio je da je Croatia Airlines tijekom svoje 30-godišnje povijesti, značajno pridonio prepoznatljivosti Hrvatske u svijetu.
Sukladno pripremljenoj projekciji novčanog toka za iduća 24 mjeseca, utvrđen je nedostatak financijskih sredstava Croatia Airlinesa za popravak i generalni remont preostala dva motora zrakoplova u procijenjenom iznosu od 71 milijuna kuna, plaćanje trenutno dospjelog duga prema domaćim dobavljačima od 68 milijuna kuna, ostale neophodne investicije u sljedećih 12 mjeseci u iznosu od 60 milijuna kuna i plaćanje kreditnih obveza u ukupnom iznosu od 26,3 milijuna kuna. Također, dodaju u Vladi, obzirom na starost flote i s tim povezane rizike, treba osigurati određena sredstva za izvanredne popravke, jer se prosječno jednom godišnje pojave izvanredne popravke motora, što su dodatni troškovi od oko četiri milijuna dolara po motoru. U Vladi kažu da su u slučaju nedostatka potrebnog kapitala za nesmetano financiranje redovnog poslovanja Croatia Airlinesa, neizbježne iznimno negativne posljedice za hrvatsko gospodarstvo, posebno turizam, pri čemu očekivane negativne ekonomske posljedice kumulativno višestruko nadmašuju planirani iznos kapitalne injekcije i buduće dokapitalizacije. To se, kažu u Vladi, posebno odnosi na poremećaje na domaćem zrakoplovnom tržištu koje u velikoj mjeri ovisi o Croatia Airlinesu, kao i povezivanje hrvatskih gradova s ključnim europskim gradovima, što je od nacionalnog interesa te dodatno od ključne važnosti za vrijeme hrvatskog predsjedanja Vijećem Europske unije u prvoj polovini 2020. godine.
Također, kažu u Vladi, za očekivati je da bi prestanak poslovanja Croatia Airlinesa ugrozilo uspjeh ključnih infrastrukturnih projekata ukupne vrijednosti gotovo 700 milijuna eura, samo u zrakoplovnom sektoru, uz potencijalno preuzimanje zaduženja u iznosu od 200 milijuna eura. Današnjom Vladinom odlukom zadužuje se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da u suradnji s Ministarstvom državne imovine, Ministarstvom financija i Povjerenstvom za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera za Croatia Airlines, najkasnije do 31. prosinca ove godine predloži Vladi model dokapitalizacije Croatia Airlinesa. Provedba postupka dokapitalizacije mora započeti najkasnije 1. lipnja 2020. godine, uz otvoreni postupak u kojem će pravo sudjelovanja imati privatni investitori. (Hina)

 

Komentari (4)
Pogledajte sve

NE DAMO NAŠU KROACIJU!

Neka razvali pausalne obrte, iscijedi IT sektor i ulupa jos milijuna u nacionalnog prijevoznika 😀
Sigurno ce nam biti bolje.

bitno je da ima prefix CROATIA i možeš ložit vatru novčanicama kao da je pokojni Franjo uskrsnuo

New Report

Close