Njemački Klett želi dinamičnije tržište udžbenika

Autor: Saša Paparella , 25. kolovoz 2015. u 22:00
Propis da udžbenici moraju vrijediti četiri godine ograničava nove igrače na hrvatskom tržištu/Goran Stanzl/PIXSELL

Osnivač nakladničke kuće Profil Daniel Žderić prodao je biznis s udžbenicima renomiranoj njemačkoj tvrtki

Početak nove školske godine donio je živost na tržište školskih udžbenika, čiju vrijednost izdavači procjenjuju na 398 milijuna kuna.

Ta vrijednost nije svake godine ista, pogotovo otkako je Zakonom o udžbenicima propisano da pojedini udžbenik mora biti u uporabi barem četiri godine, što učenicima omogućava da do njih dolaze ne samo kupnjom nego i razmjenom ili dobivanjem od starijih đaka. U Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava, koji svake godine izdaje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, određeno je koji se udžbenici mogu koristiti više godina, a koji se mijenjaju.  Iako udžbenike u RH danas izdaje 60-ak nakladnika, tržište uglavnom kontrolira njih troje. Biznis s udžbenicima možda i nije toliko lukrativan kao što je nekoć bio, no ti veliki izdavači i dalje posluju s milijunskom dobiti.

 

398mil.

kuna lani je vrijedilo tržište udžbenika u RH

Najveća je i dalje Školska knjiga, koja drži 47 posto tržišta. Drugi je lani bio Profil International s 32 posto udjela, treća Alfa s 15 posto, a svi ostali nakladnici zajedno držali su tek šest posto tržišta udžbenika. Sve do sredine 90-ih Školska knjiga imala je monopol na izdavanje udžbenika, a onda je u taj biznis ušao Daniel Žderić s Profilom i zauzeo čvrsto drugo mjesto.  Žderić je početkom ove godine od svog Profil Internationala (koji je lani imao 112 milijuna kuna prihoda i 17 milijuna dobiti) izdvojio biznis sa školskim udžbenicima i nastavnim pomagalima u tvrtku Profil udžbenici. Tu je tvrtku potom prodao njemačkom Klettu, jednom od vodećih europskih edukativnih izdavača, a novi je vlasnik svoju akviziciju preimenovao u Profil Klett. Žderić je pak zadržao ostale Profilove tvrtke.

 

47posto

udjela na tržištu drži Školska knjiga

"Još je prerano govoriti o prihodima Profil Kletta jer sezona nije završila, no znamo da će prihodi biti manji nego prošle godine. A za koliko, to ćemo tek vidjeti", rekla nam je Anja Mihelj, tajnik uprave Profil Kletta. Na pitanje koliko ih ograničava propis da udžbenici moraju vrijediti četiri godine, kažu: "Zauzimamo se za to da tržište udžbenika bude uređeno, no smatramo i da zakonska regulativa koja kreira rad čimbenika u obrazovnom sustavu treba pratiti dinamiku suvremenog razvoja i promjena koje se događaju na svim područjima ljudskog djelovanja. Stoga su, u tom smislu, nužne nadogradnje i izmjene u udžbenicima, pogotovo u digitalnim udžbenicima, i to u roku kraćem od sadašnje četiri godine. Najviše teškoća i problema oni stvaraju kod visokih rizika, u planiranju dugoročnih ulaganja za sljedeći ciklus, gdje se pravila tijekom tog razvoja mijenjaju. Nijedna država nema na takav način ograničeno tržište kao Hrvatska iako u svim zemljama postoje pravila i neka ograničenja".

 

32posto

udjela na tržištu ima Profil Klett

Upitana hoće li po uzoru na Klett Verlag uvesti neke novosti u biznis s udžbenicima kupnjen od Žderića, Anja Mihelj kaže: "Profil Klett će nastaviti hrabru i inspirativnu tradiciju Profilovih udžbenika te je unaprijediti europskim obrazovnim know-howom jer Klett donosi više od 100 godina iskustva u izdavanju udžbenika i razvoju vrhunskih rješenja u edukativnoj produkciji u Europi i šire. Najkvalitetniji udžbenici više su puta nagrađivani na europskim i svjetskim natjecanjima. Najbolji metodički i pedagoški pristupi uz najmodernija digitalna rješenja, sva znanja i materijali bit će dostupni i hrvatskim nastavnicima i učenicima". Podatke iz resornog ministarstva o prilikama na tržištu udžbenika u RH nismo uspjeli dobiti ni nakon dva dana.

Komentirajte prvi

New Report

Close