Nižim PDV-om zadržali barem 10 tisuća nautičara

Autor: Marija Crnjak , 22. siječanj 2013. u 19:00
Prije dvije godine na stalnom vezu imali smo 10.000 plovila u stranom vlasništvu/PIX

Hrvatska je bila nautička porezna oaza, no 1. srpnja, ulaskom u EU, pravila se mijenjaju, što je potaknulo na izmjene zakona.

Snizivši stopu PDV-a za carinjenje plovila za sport i razonodu sa 25 na minimalnih pet posto Hrvatska je na stalnom vezu u svojim vodama zadržala desetak tisuća stranih nautičara, državljana Europske unije, koji bi u suprotnom bili u ozbiljnom iskušenju ovog ljeta otploviti na odmor u Crnu Goru te tako izbjeći plaćanje poreza. Kako Hrvatska prije ulaska u EU nije dio carinske unije EU, strani državljani koji su svoje plovilo odmah nakon kupnje porinuli u Hrvatskoj nisu morali plaćati porez. Nekima je Hrvatska postala prvo odredište upravo zbog toga što je bila porezna oaza, no 1. srpnja, odnosno s ulaskom Hrvatske u EU, pravila se mijenjaju. Pristupanjem Hrvatska postaje dijelom carinske unije EU, a plovila koja su u vlasništvu državljanina EU izgubit će carinski status plovila registriranih u trećim zemljama, koja su u privremenom uvozu u Hrvatskoj. Vlasnici će stoga morati podnijeti carinsku deklaraciju za puštanje u slobodan promet svojih plovila, uz plaćanje carine i PDV-a.

Hladan tuš
Stopa PDV-a od 25 posto europskim nautičarima došla bi kao hladan tuš i bila bi više nego dobar razlog da nautičari razmisle o vodama Crne Gore, koja nije u EU te se i dalje tretira kao "treća zemlja". To je, neslužbeno doznajemo, bio osnovni motiv inicijatora izmjena Zakona o PDV-u, ponajprije Ministarstva turizma i Ministarstva mora. Tijekom prosinca prošle godine međuresorni tim Vlade, u kojem su sudjelovali i predstavnici Hrvatske gospodarske komore, u suradnji s Ministarstvom financija, Poreznom i Carinskom upravom, donio je odluku o snižavanju PDV-a koja bi trebala maksimalno pozitivno djelovati na nautičare. Prema izmjenama zakona, predviđa se oporezivanje stopom PDV-a od pet posto na plovila za sport i razonodu, koja se stavljaju u carinski postupak puštanja u slobodan promet do 31. svibnja 2013. godine. Sva plovila ocarinjena u Hrvatskoj prije njezina pristupanja EU postaju domaća roba, odnosno roba Unije (EU goods) od dana pristupanja Hrvatske EU. No, povlastica će vrijediti samo do navedenog datuma, nakon 1. lipnja obračunavat će se puna stopa PDV-a od 25 posto."Vijest su izuzetno dobro primili vlasnici plovila na koje se odnosi stopa PDV-a od pet posto, ali i hrvatske marine i nautički sektor uopće. Izmjene stope poreza na plovila za sport i razonodu koja su u postupku privremenog uvoza pozitivno će utjecati na imidž Hrvatske kao nautičke zemlje", ističu u HGK. Prema podacima Državnoga zavoda za statistiku, u 2011. godini u Hrvatskoj je na stalnom vezu u lukama nautičkog turizma bilo nešto više od 10 tisuća plovila u stranom vlasništvu, a brojka je lani zacijelo porasla za koji postotak.

Informiraju turiste
Informacije o novom oporezivanju primit će osobno svi vlasnici plovila na stalnom vezu, a u tisućama primjeraka u svim lučkim kapetanijama i marinama u Hrvatskoj već se dijele letci na nekoliko jezika, koji se nalaze i na web stranicama mjerodavnih institucija. Kako je prošloga petka objavila Hrvatska turistička zajednica, letci se dijele i na međunarodnim nautičkim sajmovima, prvi put na vodećem specijaliziranom nautičkom sajmu BOOT koji se održava u Düsseldorfu cijeli ovaj tjedan. 

Komentari (2)
Pogledajte sve

@ Marija Crnjak

Vi ste ero sa onoga svijeta koji nezna što se na ovom svijetu događa. Nismo zadržali niti jedno plovilo. Zakon je na snazi od 01.01.2013 i za vašu informaciju nije uvezeno niti jedno plovilo. Zašto? Zato što se odgovorni još dogovaraju kako to obaviti. Mi konzultanti smo spremni ali ne možemo krenuti u nuđenje uvoza jer se pravila mijenjaju na tjednoj bazi.Ostalo je još četiri mjeseca ui sitno. Mi smo spremni ali odgovorno tvrdim da državna administracija nije sposobna u tom periodu obraditi 10000 zahtjeva. I ko če nam biti kriv? Samo naša glupost i nesposobnost.

A niste razmišljali da nižim Pdv-om bi možda i zadržali običnu potrošnju u zemlji umjesto da puk ide kupovati povoljnije preko granice. Nema tu dosljednosti niti logike u navedenom razlogu snižavanje PDV-a .

New Report

Close