Naši prijevoznici ne boje se suspenzije Schengena

Granični prijelaz Bregana/Petar Glebov/PIXSELL Granični prijelaz Bregana/Petar Glebov/PIXSELL

Pojačat će se kontrole na vanjskim granicama Unije, a postoji i mogućnost da zemlje članice suspendiraju Schengenski režim i uvedu provjere na granicama.

Vijeće Europske unije je ovog tjedna usvojilo propis o izmjenama Schengenskog graničnog režima, što znači da će granice Unije biti čvršće i nepropusnije, kako one vanjske, tako i one unutar članica Schengena.  Izmjene se uglavnom odnose na mogućnost da zemlje članice pojačaju kontrole na vanjskim granicama, ali isto tako prema potrebi i unutarnje. 

Temeljne provjere
U slučaju striktnih primjena novih odredbi, građani Unije će od sad biti tretirani na isti način kao i državljani trećih zemalja, odnosno svi će biti podvrgnuti temeljnim kontrolama. No, i u Europskom vijeću su svijeni da bi carinska strogoća mogla izazvati velike prometne čepove, posebice u ljetnim mjesecima. Stoga je određeno da neka zemlja u slučaju potrebe može mjeru suspenzije Schengena primijeniti na rok od 6 mjeseci, a najdulje se može produživati do 18 mjeseci. Zasad nije jasno što bi ovakva mjera mogla donijeti Hrvatskoj, posebice jer nismo u Schengenu, a istovremeno graničimo s tri zemlje koje jesu: Mađarska, Slovenija i Italija. Slovenski mediji spekuliraju da bi se ovo ljeto mogle dogoditi višekilometarske kolone na hrvatsko-slovenskoj granici.

Najave imaju dodatnu težinu zbog nedavne izjave slovenskih ministara koji su zaprijetili Hrvatskoj da će, ne prihvati li arbitražu oko Pirana, u špici sezone blokirati promet i otežati dolazak turista iz zapadne Europe. Za očekivati je da bi novi režim mogao značiti probleme autoprijevoznicima. No, oni ne očekuju posebne probleme. "Prilikom izlaska iz Hrvatske i dosad je bilo provjere identiteta vozača, a ako će sad to trajati par minuta duže, ne vidim u tome problem. Ako neka tura iz Splita za Amsterdam traje dva dana, sat ili dva više neće poremetiti poslovanje. U teretnom prijevozu je najveći problem s papirologijom oko robe što može odugovlačiti posao satima i danima, a toga ne bi trebalo ovdje biti jer smo svi na zajedničkom tržištu Unije", kaže Petar Šimić, direktor logističke tvrtke Primacošped.    

Kolone na granici
Eventualni problem vidi u slučaju da se na granicama dogode kilometarske kolone svih kategorija vozila, no to je scenarij koji ne očekuje.  NiMilan Vrdoljak, direktor prijevozničke tvrtke Ricardo, zasad ne očekuje poteškoće u poslovanju. "Znam za najave, ali što će konkretno biti, još ćemo vidjeti. Bilo je i u proteklom razdoblju situacija kada se zbog izbjeglica ili terorizama pooštravala kontrola, no srećom je to bilo kratkotrajno. Ako bi bilo kakvih ozbiljnijih promjena, naravno da bi se to odrazilo na vrijeme koje će naši kamioni provesti na cestama i granici, ali u konačnici ne očekujem, odnosno nadam se, da neće biti ozbiljnijih problema", ističe Vrdoljak.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!