Naš ‘zatvoreni krug’ od otpadnog materijala stvara novu vrijednost

Autor: Borivoje Dokler , 25. travanj 2016. u 22:00
Igor Kuleš

Generalni direktor tvrtke DS Smith Unijapapir Croatia, objašnjava kako tvrtkama nude pametnu ambalažu koju nakon upotrebe mogu preuzeti i od nje stvoriti novi proizvod.

DS Smith je najveći europski reciklažer ambalažnog papira koji godišnje sakupi oko 5.400.000 tona starog papira. Grupa je podijeljena u četiri divizije: paper, packaging, recycling and plastic, odnosno papir (proizvodnja papira), kartonaža (proizvodnja kutija), sakupljanje i plastika. DS Smith je na hrvatsko tržište došao 2015. godine, završivši preuzimanje Duropack grupe, čije je članica bila i Unijapapir. Sakupljačku djelatnost provodi u 12 europskih zemalja, a 11 od 28 sakupljačkih centara nalazi se u Hrvatskoj.

Igor Kuleš, generalni direktor DS Smith Unijapapir Croatia ističe kako je već 40 godina glavni cilj grupe da sav koristan materijal umjesto na odlagalištima završi u reciklaži, tj. da se iz njega proizvede novi proizvod. "Naš 'zatvoreni krug' od prikupljanja otpadne amabalaže, recikliranja do novog pakiranja osigurava da vrijednost materijala ostaje u gospodarstvu te da se od otpadnog materijala stvara nova vrijednost koja je rezultat racionalnosti, ekonomičnosti i brige za okoliš. Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja u kojoj se cijeli proces za koji se zalažemo, od sakupljanja, reciklaže, proizvodnje i finalnog proizvoda može odraditi u jednoj zemlji", napominje Kuleš kojeg smo upitali o benefitima 'pametne' ambalaže, principu 'Supply Cycle Thinking' i stavu hrvatskih poduzetnika prema otpadu.

Možete li za početak reći koje vrste otpada sakupljate i koju ambalažu proizvodite u Hrvatskoj?
– DS Smith Unijapapir Croatia d.o.o., nacionalni je koncesionar za ambalažni otpad. Prikupljamo sve vrste ambalažnog otpada, a 80% svih naših prikupljenih količina papira čini ambalažni papir koji je sirovina našoj tvornici papira u Belišću. Imamo široku paletu ambalažnih proizvoda i u osnovi najviše ovisi o našim kupcima. U principu razlikujemo tri glavna dizajna ambalaže: maloprodajna ambalaža i ambalaža za izlaganje na policama, industrijska amabalaža i ambalaža od valovitog kartona. Naš cilj je biti više od proizvođača ambalaže;  želimo proizvesti proizvod kakav klijent želi, a nakon što mu proizvod više nije potreban na ekološki najprihvatljiviji način od otpadne ambalaže reciklažom stvoriti novi proizvod.

 

5,4milijuna

tona ambalažnog papira godišnje sakupi DS Smith u 12 europskih zemalja

Ističete da se od drugih razlikujete jer slijedite princip 'Supply Cycle Thinking'. Možete li pojasniti o čemu je riječ?
– 'Supply Cycle Thinking' mijenja pogled na poslovanje na način da tvrtke počinju razmišljati kako koriste svoje resurse, da njihovi radni procesi budu učinkoviti, ekonomični, a ujedno i ekološki prihvatljivi. Trend današnjeg poslovanja je povezivanje. Klijenti nabavljaju što im je potrebno, koriste dok im je potrebno, a na kraju sve to kao otpad prikupimo, recikliramo i stvaramo novu vrijednost prema potrebama kupca. Mi vidimo otpad kao korisnu sirovinu, pogotovo papir i karton. Sakupimo i recikliramo 5,4 milijuna tona papira i kartona u Europi svake godine, a ako je 'čist', tj. odvojen kod svog nastanka kao sirovina, on ima dodanu vrijednost i kvalitetna je sirovina za naše tvornice. Možemo preuzeti otpad, reciklirati ga i proizvesti novu kutiju u kojoj će proizvod doći na tržište u samo 14 dana. Na taj način čuvamo šume od sjeće stabala, štedimo energiju i racionalno se odnosimo prema prirodi. Pravilno odvojen papir i karton mogu biti i izvor prihoda za poslovne subjekte koji s ovom vrstom otpada postupaju na pravilan i ekološki prihvatljiv način. Cijeli ovaj proces temelji se na ideji kružnog gospodarstva – kako sve što se može iskoristiti iz otpada usmjeriti u tvornice, koje će to kao korisnu sirovinu iskoristiti za proizvodnju novog proizvoda. 'Supply Cycle Thinking' omogućava našim klijentima da znaju put kojim će njihov odvojen otpad, kroz novi proizvod dobiti novu upotrebnu vrijednost, a ne kao otpad biti odložen na nekom od odlagališta.

Imate li neke konkretne podatke koliko pametna ambalaža može povećati dobit i smanjiti troškove klijentima?
– Svakodnevni nam je izazov smanjenje troškova, upravljanje rizicima i povećanje prodaje za sve naše klijente. Mnogo je primjera, gdje je kvalitetna, dobro dizajnirana i potrebama klijenta prilagođena ambalaža smanjila transportne troškove našim klijentima, smanjila ili na najmanju moguću mjeru svela rizik od oštećenja robe u transportu, a svi smo svjedoci da kvalitetna ambalaža bitno utječe na prodaju proizvoda i prodajne rezultate.

Na koji način se mogu smanjiti troškovi klijentima u sferi otpada?
Odvajanjem otpada na mjestu nastanka, može se bitno utjecati na vrijednost otpadnog materijala jer ne dolazi do miješanja ili zagađenja otpadnog materijala. Sav koristan otpad koji je odvojen i prevezen na reciklažu smanjuje udio otpada koji se danas deponira na odlagališta, a sutra će se zbrinjavati na neki drugi način. Glavna i najveća ušteda je u tome da se koristan otpad vraća u proizvodni ciklus, smanjuje utošak energije i na kraju, u slučaju starog papira, da se čuvaju naše šume koje smo ionako posudili na korištenje od naše djece.

Možete li istaknuti neke vaše najzapaženije ambalaže i klijente u Hrvatskoj?
– Svaki naš klijent nam je važan, svakome nastojimo maksimalno izaći u susret. Stvaramo ambalažu koja je prilagođena potrebama klijenta, a na kraju, kada mu ta ambalaže više nije potrebna, ponuditi riješenje koje će tu istu ambalažu na najracionalniji ekološki prihvatljiv način vratiti natrag u proizvodni ciklus. Možemo istaknuti nagradu na prošlogodišnjem Cropaku u kategoriji 'Produžena polica – otok i stalak' za Krašev otok: Dvorac Životinjsko carstvo koji je proizvela mađarska članica DS Smith Packaging Hungary Kft. Godine 2013. je članica naše grupe DS Smith Plastics Karlovac, primila nagradu za ambalažu u katagoriji 'Tehnička izvedba' i to za dizajn i kao proizvođač,. Također DS Smith Unijapapir Croatia je 2014. dobila nagradu Cropaka u katgoriji 'Cjeloviti doprinos zaštiti okoliša', što nam je posebno značajno jer put do ambalaže kao što stalno naglašavamo, počinje od otpada.

Koliko su hrvatski poduzetnici upoznati s važnošću ambalaže i jesu li otvoreni za nove ideje na tom području?
– Hrvatski poduzetnici su upoznati sa važnošću ambalaže, svjesni su značaja i utjecaja ambalaže na prodaju, te im maksimalno nastojimo izaći u susret i pomoći im na putu da njihovi proizvodi, upravo uz pomoć naše ambalaže, postanu prepoznatljivi.

Jesu li takvo stanje i s otpadom?
– Svijest i stav naših klijenata se ubrzano mijenja i u pogledu otpada. Danas se još uvijek gleda da trošak odvoza otpada bude samo što manji, ne vodeći računa i da li će sva ta korisna sirovina ukoliko je pomiješana, uistinu naći pravi put do tvornice. A samo odvojeno sakupljen otpad ima upotrebnu vrijednost. Nije nemoguće, ali je skupo i neracionalno miješani otpad sortirati i izdvajati iz njega korisne komponente. Samim takvim postupkom bitno se smanjuje kvaliteta sirovina koje se izdvajaju, a povećavaju troškovi koji se kvalitetnim odvajanjem na mjestu nastanka otpada mogu izbjeći. 

Komentirajte prvi

New Report

Close