"Nafta diže cijene plina, ali ne za kućanstva"

Foto: Anto Magzan/PIXSELL Foto: Anto Magzan/PIXSELL

PPD je kao opskrbljivač Petrokemije kroz više ustupaka bitno pozitivno utjecao na financijsku situaciju te kompanije, ističe Antonija Glavaš.

Članica Uprave PPD-a Antonija Glavaš u intervju za Poslovni dnevnik objašnjava zašto je PPD zainteresiran za dokapitalizaciju Petrokemije, govori o plinskom tržištu u Hrvatskoj i ulaganjima u Luku Ploče te tumači zašto će poskupiti plin u Hrvatskoj za industriju. 

Kako ocjenjujete hrvatsko tržište plina? 
Danas je na hrvatskom plinskom tržištu prisutan velik broj igrača i možemo konstatirati da je plinsko tržište razigrano. Petnaest je registriranih voditelja bilančnih skupina, a više od pedeset subjekata ima licencu za opskrbu plinom. Istodobno, Mađarska s četiri puta većim tržištem, ima šest opskrbljivača. Restrukturiranje je nužno, jer će si njime opskrbljivači dugoročno osigurati tržišnu poziciju. 

PPD i Gazprom imaju dugoročni ugovor o opskrbi prirodnim plinom. Kako ocjenjujete suradnju s tim ruskim plinskim gigantom?
Rekla bih da ovaj ugovor znači da jedna globalna, vrlo respektabilna tvrtka u nama vidi ozbiljnog poslovnog partnera i to smatramo potvrdom svoje kvalitete i dugogodišnjeg rada. Uložili smo silan trud i sredstva u obrazovanje i osposobljavanje svojih zaposlenika i raspolažemo znanjima kao malo tko na našem tržištu. Drago nam je da je to prepoznato. S druge strane, ovim ugovorom osigurali smo dugoročno stabilnu isporuku prirodnog plina što je sigurno dobro za posao, a svakako i za naše kupce. 

Hoće li zbog rasta cijena nafte doći i do poskupljenja plina i kad bi se to moglo dogoditi? Koliko bi to poskupljenje bilo za krajnje potrošače?
Do poskupljenja plina na europskim burzama već je došlo. Plin je u ovom trenutku, iako dolazi sve toplije vrijeme, 30-ak posto skuplji nego u istom razdoblju lani. A upravo sada je vrijeme kada opskrbljivači kupuju, skladište i plaćaju plin koji će se trošiti i naplatiti iduće godine. Više je razloga za poskupljenje, no najznačajniji je svakako rast cijene nafte. Cijena plina za industriju će sigurno rasti, no nezahvalno je u ovom trenutku prognozirati koliko. Što se kućanstava tiče, značajnijih promjena neće i ne može biti budući da to tržište još nije u potpunosti liberalizirano.

PPD je zainteresiran za dokapitalizaciju Petrokemije. Zbog ostavke ministrice gospodarstva Martine Dalić odluka o sudbini te kutinske tvrtke je odgođena. Zašto je Petrokemija važna za PPD i koji vaši planovi za tu tvrtku ako postanete njen suvlasnik? 
Osnovna sirovina, nužna za proizvodnju u Petrokemiji je prirodni plin. Ona troši četvrtinu ukupno potrošenog plina u ovoj zemlji i kao takva je silno važna za cijeli plinski sustav. Prirodno, za njezin opstanak, pa i razvoj i jačanje, velik interes imaju opskrbljivači plinom. Željela bih podsjetiti da je PPD postao opskrbljivač Petrokemije jer je bio najpovoljniji ponuđač na javnom natječaju te smo kroz suradnju proteklih godina kontinuirano spuštali već ugovorene cijene plina i kroz više ustupaka bitno pozitivno utjecali na financijsku situaciju Petrokemije. Mi smo zapravo jedini u cijelom procesu od početka, uvijek s istim, poznatim stavom i uvjetima. Nastavak i povećanje proizvodnje, zadržavanje radnih mjesta te pokretanje tehnološkog i poslovnog razvoja Petrokemije. Svjesni smo da su za to ulaganja nužna, ponajprije u dijelu zadovoljavanja okolišnih uvjeta. Međutim, smatramo da su nužna i ulaganja u kontekstu dizanja tehnološke razine, jer upravo u tom segmentu vidimo još jednu priliku za povećanje konkurentnosti.

PPD odnosno Enna Grupa je suvlasnik i Luke Ploče u kojoj imate 25 posto dionica. Koji vam planovi za tu luku? 
Luka Ploče svojom prometnom povezanošću i povoljnom geostrateškom pozicijom, ima priliku povezati  Jadran, Mediteran i središnju Europu. Osobito kad se, jednoga dana, izgradi koridor Vc. Smatramo da, uz kvalitetno i pravovremeno promišljanje te ozbiljan rad, može ispuniti svoj potencijal. Na taj smo način razmišljali i 2014. kada smo na javnoj dražbi na zagrebačkoj burzi kupovali dionice luke, a tako razmišljamo i danas. 

Kad će biti gotove sve faze izgradnje terminala za skladištenje naftnih derivata u Luci Ploče?  
Radi onih koji nisu upućeni, istaknula bih da u Pločama pričamo o terminalu za ukapljeni naftni plin, a ne ukapljeni prirodni plin čiju gradnju očekujemo na Krku. Dakle, od prošle godine, u Luci Ploče, u funkciji je 50.000 m3 spremnika, koje smo izgradili u prvoj fazi. Svi kapaciteti su popunjeni i odlično rade, zbog čega smo iznimno zadovoljni. U 2017. je počela izgradnja još dva nova spremnika, čime je započela druga faza izgradnje terminala. No, planovi za budućnost nisu samo naši. Naime, 70 posto vlasništva u Adriatic tank terminalu (ATT) ima nizozemski VTTI. Distribucija naftnih derivata kroz terminal u Pločama ublažit će ograničenja koja postoje vezano uz infrastrukturu distribucije naftnih derivata i ukapljenog naftnog plina (UNP) za cijelu regiju, te značajno doprinijeti energetskoj neovisnosti Hrvatske. Nakon završetka radova, novi terminal će omogućiti jeftiniji i sigurniji uvoz naftnih derivata i UNP-a morskim putem te distribuciju naftnih proizvoda na brojna tržišta jugoistočne Europe.

U Hrvatskoj se vodi rasprava oko LNG terminala na otoku Krku - trebali biti plutajući ili kopneni. Koja je vaše mišljenje o tome? 
Rasprava oko LNG terminala traje već jako dugo i bilo bi dobro imati terminal što prije. On bi, naravno, trebao biti u skladu sa svim ekološkim standardima prihvatljivim lokalnoj zajedniciLNG terminal je regionalni projekt i planiran je kao takav, stoga teret izgradnje i održivosti u konačnici ne bi smio pasti na leđa hrvatskih potrošača.

PPD je kupio tvrtku koja je osnovana s ciljem pripreme za liberalizaciju tržišta željezničkog cargo prijevoza. Kako posluje i na kojim sve tržištima PPD Transport? 
PPD je prepoznao ideju i kvalitetne ljude i mogao si je priuštiti takvu tvrtku, prepoznajući njezin potencijal. Danas je ona dio ENNA grupe te prevozi ili organizira prijevoz robe kroz 10-tak europskih zemalja, od Belgije preko Njemačke, Hrvatske i zemalja regije, do Bugarske i Rumunjske.  

Bili ste spominjani i kao jedan od mogućih strateških partnera za HŽ Cargo. Jeste li zainteresirani za njegovo preuzimanje?
Nije mi poznato da nas je netko spominjao u takvom kontekstu. Imamo svoju cargo tvrtku i ona vrlo ozbiljno radi.

Zbog zime povećani prihodi

Čeka se liberalizacija tržišta plina u Srbiji i BiH
Utjecaj hladne zime i povećane potrošnje prošle godine za nas je značio jednaku stopu profitabilnosti kao i u prethodnom razdoblju, ali s većim prihodima. Naši prihodi ostvareni su na domaćem tržištu, a jedan dio donijela nam je naša tvrtka u Mađarskoj koja rezultate ostvaruje na maloprodajnom tržištu. Osim toga prisutni smo i na mađarskoj burzi na kojoj trgujemo na dnevnim razinama. Prošle smo godine osnovali i tvrtku u Švicarskoj, PPD Global. Svjesni smo, naime, konstantnih promjena u energetskom sektoru i da bismo osigurali dugoročnu opstojnost moramo imati alate koji će ju osigurati. Poslujemo i u Srbiji i BiH u kojima se pripremamo za liberalizaciju tržišta prirodnoga plina, kaže Antonija Glavaš.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!