Nabildan broj gostiju? Krive turističke zajednice

Autor: Marija Crnjak , 27. srpanj 2016. u 22:01
Jesu li statistički zaista odjavljene?/ Ivo Čagalj/PIXSELL

Pomutnja je nastala zbog opcije automatske i ručne odjave. U HTZ-u ističu da turističke zajednice moraju više paziti.

Zbog loše informiranosti dijela iznajmljivača o funkcioniranju centralnog informacijskog sustava eVisitor, ali i slabe kontrole nekih lokalnih turističkih zajednica, Hrvatska turistička zajednica (HTZ) mogla bi  imati statističke podatke koji odstupaju od stvarnih brojki. Dio privatnih iznajmljivača, naime, u eVisitoru ne odjavljuje svoje goste nakon odlaska, zbog čega se u nekim općinama i gradovima akumuliraju zbirni podaci.

Do toga dolazi jer iznajmljivači misle da sustav odjavu radi automatski, što nije uvijek slučaj jer je automatska odjava opcija koja se mora uključiti, a u suprotnom odjava je ručna. Kontrolu uredne prijave i odjave turista trebale bi provoditi lokalne turističke zajednice, koje su upravo kroz eVisitor za to dobile jednostavan alat. No, prema informacijama s terena, u nekim je slučajevima kontrola slaba ili nikakva. Na problem su nas upozorili iznajmljivači.

"Prilikom prijave gostiju u eVisitor navodi se datum dolaska i odlaska gostiju. Mislila sam da to znači automatsku odjavu, no tek ovih dana sam slučajno vidjela da mi je na dva apartmana trenutačno prijavljeno znatno više gostiju od ukupnog kapaciteta.  Nitko me, međutim, dosad na to nije upozorio, ni sustav ni TZ. Otkrila sam slučajno da imam punu kuću ljudi", ispričala nam je iznajmljivačica s područja Šibenika. Navodi da nije jedina s tim problemom u svom kraju. U HTZ-u su potvrdili da je prilikom prijave turista potrebno upisati i predviđeni datum odlaska, no na temelju navedenog datuma sustav eVisitor će obaviti automatsku odjavu samo kod obveznika kod kojih je u postavkama izabrana opcija "automatska odjava". U HTZ-u doznajemo da je opcija, automatski ili ručno, uvedena upravo na traženje iznajmljivača koji ugošćuju individualce, a poznato je da oni, za razliku od grupa, često mijenjaju odluke o duljini putovanja.

 

Ivičić

Turističke zajednice moraju kontrolirati podatke i o nelogičnostima obavijestiti korisnika.

Navedenu opciju može uključiti TZ u ime obveznika ili sam obveznik prilikom pregledavanja podataka o svom objektu. Kod obveznika koji se nisu odlučili na korištenje opcije automatske odjave treba voditi računa o ručnoj odjavi turista u zakonskom roku od 24 sata od odlaska turista iz objekta", objašnjavaju u HTZ-u, uz napomenu kako je ručno moguće mijenjati predviđeni datum odlaska sve do zadnjeg dana predviđenog odlaska. Doznajemo također da je TZ Šibenik za svoje iznajmljivače odabrao opciju automatske odjave, zbog čega je šibenski slučaj još čudniji. U HTZ-u objašnjavaju da katkad iznajmljivači i ne znajući uključe opciju ručne odjave, no njihov propust trebala bi uočiti lokalna turistička zajednica. 

'Peglaju' nedostatke 
Da su podaci "nabildani" jer gosti ostaju prijavljeni i nakon odlaska, Novom listu su potvrdili i na otoku Rabu, gdje je evidentiran 12 posto veći promet od stvarnog. Ipak, nisu svi zbunjeni. Novi iznajmljivač iz Istre s ovim je opcijama bio upoznat odmah prilikom prijave u eVisitor.  "Odabrali smo opciju automatske odjave jer nam to više odgovara, no u slučajevima kad nam gosti odu ranije ili kasnije od planiranog, odjavljujemo ih ručno. Sve nam piše i nemamo problema", kazala nam je vlasnica jedne istarske vile.

Nedjeljko Pinezić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, smatra da "opcije" otvaraju prostor za manipulacije i friziranje podataka. "Sustav eVisitor trebao bi odjavu raditi automatski jer ovo zbunjuje ljude. Možemo samo pretpostaviti koliko su pogrešni dosadašnji podaci", upozorava Pinezić. Pojašnjenja HTZ-a, čija ekipa od početka godine "pegla" sve uočene nedostatke sustava, upućuju na to da je ovaj put riječ o ljudskom faktoru, a ispada da su najslabija karika lokalni TZ-i. Oni bi trebali bolje paziti, ali i korisnici kojima je uz TZ na raspolaganju call centar za sve nedoumice. 

HTZ ih upozorio
"U sustavu eVisitor svaki korisnik može vidjeti popis gostiju te koristeći raspoložive izbornike, filtere i opcije sortiranja izabrati turiste koje želi prioritetno odjaviti. Tu je i posebna situacija s onima koji boravišnu pristojbu plaćaju po paušalu. Ako paušalac napravi propust i ne odjavi goste u roku, njihovo financijsko zaduženje na osnovi boravišne pristojbe neće se povećavati. Upravo je iz tog razloga Glavni ured HTZ-a nedavno poslao službeni dopis na sustav turističkih zajednica u kojem im ponovno skrećeo pozornost na obvezu dnevnog praćenja turističkog prometa, odnosno na izvršenje zakonski propisanih zadaća", objasnio je za Poslovni dnevnik direktor HTZ-a Ratomir Ivičić. Dodaje da je uloga lokalnih turističkih zajednica provjeravati podatke o prijavi i odjavi boravka turista.  "Turističke zajednice unutar sustava na raspolaganju imaju mehanizme kontrole unosa podataka te su u slučaju uočavanja određenih nelogičnosti ili netočnosti o tome dužne obavijestiti korisnika", kaže Ivičić.

Redovite kontrole
U glavnom uredu HTZ-a na dnevnoj bazi provode detaljne kontrole unesenih podataka, s naglaskom na veće subjekte i sustave (hoteli, kampovi), te u slučaju uočenih nelogičnosti obavještavaju nadležnu turističku zajednicu da detaljno ispita i provjeri konkretni slučaj. Ističu također kako je ovo nulta godina primjene sustava eVisitor, kad se puni baza podataka i kad se objekti zapravo još prijavljuju u sustav, posebice od strane privatnih iznajmljivača i vlasnika kuća ili stanova za odmor, odnosno vikendaša.

 "Sigurno postoje pojedinci koji se još privikavaju na novi sustav, ali važno je za naglasiti da nam upravo eVisitor omogućava preciznije praćenje turističkog prometa, a pristup sustavu imaju i ostale nadležne institucije poput Carinske uprave i Turističke inspekcije, čime su procesi kontrole znatno unaprjeđeni, a prostor za ilegalne radnje značajno smanjen", zaključuju u HTZ-u.

Komentari (13)
Pogledajte sve


Mozes ti manipulirati brojkama kako hoces. Medjutim, HNB ce na koncu godine objaviti rezultate i to je jedina prava ocjena.

To je samo po sebi žalosno, da HNB objavljuje rezultate. Ujedno i dokaz, da ministarstvima i vladi to ne možeš prepustiti. Još jednom, sramotno. Čudi me da to nisu prepustili nekom povjerenstvu, jer nam puno toga još uvijek funkcionira poput nekih zemalja bivše Sovjetskog saveza, zapravo mnoge stvari su gore nego u onoj bivšoj državi, mnoge stvari su tada bile jednostavnije i pametnije od ovog danas a i ljudi su bili kulturniji i znatno obrazovaniji nego što su danas.

Puno toga je iz političkih razloga (politički bodovi i ubiranje tuđih zasluga) frizirano preko medija, koje za pravi iznos rado prenose neistine i gluposti. Neki dan čitam koliko je navodno bilo vozila na autocestama a koliko je prihodovano. Svakome tko imalo zna nešto o matematici je odmah jasno da iznos ne može biti onako nizak, isto vrijedi i za sramotno nisku brojku poreza na dohodak koju spominju (tko to u ovoj zemlji ne plaća porez i kome se sve plaća?). Isto vrijedi i za broj noćenja, tu vidiš već pri samom broju da novinar(čić) nema pojma o brojkama i da se nikako ne poklapa s prihodima. Neznanje se vidi u svim sferama društva, ne baš pametni ljudi sami sebe sramote svojom gluposti.

ozapa

Dobro si rekao “neki”

Mozes ti manipulirati brojkama kako hoces. Medjutim, HNB ce na koncu godine objaviti rezultate i to je jedina prava ocjena.

New Report

Close